Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025

Αλλαγή στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας: Γιατί καταψηφίσαμε τον Προϋπολογισμό του 2026

Γιάννης Μυλόπουλος: Καταψηφίσαμε έναν ακόμη προϋπολογισμό ύφεσης, φτώχειας, απομάκρυνσης από τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης και της Ανθεκτικότητας, αλλά και εγκατάλειψης και πληθυσμιακής συρρίκνωσης της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας
Ο φετινός προϋπολογισμός, ο προϋπολογισμός για το 2026, δεν διαφέρει ως προς το πνεύμα και ως προς την πολιτική που υλοποιεί η διοίκηση της περιφέρειας από τους υπόλοιπους προϋπολογισμούς που ψηφίστηκαν τα τελευταία χρόνια. Που όπως εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται, ήταν προϋπολογισμοί ύφεσης, ανεργίας και φτώχειας, που οδήγησαν την ΠΚΜ, όπως αποκαλύπτουν όλες οι δημογραφικές έρευνες, στην εγκατάλειψη της υπαίθρου στην περιφέρεια από τους κατοίκους της.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο παράταξη «ΑΛΛΑΓΗ στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας», ακόμη μια φορά, καταψήφισε τον προϋπολογισμό που εισηγήθηκε η διοίκηση της Περιφέρειας κατά την σχετική ειδική συνεδρίαση, εστιάζοντας την κριτική της στα παρακάτω σημεία. Συγχρόνως, υποβάλαμε συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιστροφή της σημερινής αρνητικής κατάστασης και την υπέρβαση των παθογενειών που η υφεσιακή πολιτική έχει σωρεύσει στην ΠΚΜ:
1. Ο προϋπολογισμός δεν έχει αναπτυξιακό προσανατολισμό.
Η ανακήρυξη της ΠΚΜ στις δημογραφικές έρευνες σε πρωταγωνίστρια στην εγκατάλειψη από τους κατοίκους της και στην ερημοποίηση της υπαίθρου της ανάμεσα στις 13 περιφέρειες της χώρας, δεν είναι παρά η κορυφή ενός παγόβουνου ύφεσης και φτώχειας.
Η ΠΚΜ από 2η που ήταν κάποτε στην Ελλάδα ως προς την αύξηση του ΑΕΠ, αμέσως μετά την περιφέρεια Αττικής, κατρακύλησε τα τελευταία χρόνια στην 9η θέση ανάμεσα στις 13 περιφέρειες της χώρας ως προς την ανάπτυξη και στην 10η θέση ως προς τον δείκτη της ανεργίας.
Όλοι οι δείκτες δείχνουν μια αναπτυξιακή υστέρηση της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας σε σχέση με τις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας. Η δικαιολογία της οικονομικής κρίσης δεν μπορεί να ισχύει επιλεκτικά και μόνο για τη δική μας περιφέρεια, τη στιγμή που η σύγκριση γίνεται με τις υπόλοιπες 12 ελληνικές περιφέρειες που επλήγησαν εξ ίσου με την ΠΚΜ.
Στον φετινό προϋπολογισμό δεν υπάρχει πουθενά ένας συγκροτημένος αναπτυξιακός σχεδιασμός, ικανός να ανατρέψει την αρνητική πορεία που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια η ΠΚΜ.
Το μόνο που διακρίνει κανείς στον φετινό προϋπολογισμό είναι μια διαχειριστική λογική κατανομής κονδυλίων για την κάλυψη επιμέρους αποσπασματικών αναγκών, που όμως περισσότερο ανταποκρίνονται στην εξυπηρέτηση πελατειακών σχέσεων και καθόλου δεν απαντούν στις μεγάλες ανάγκες της περιφέρειας και των κατοίκων της.
2. Ο προϋπολογισμός δεν υπηρετεί τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η ύπαιθρος στην ΠΚΜ, όπως αναδεικνύεται σε όλες τις δημογραφικές έρευνες, εγκαταλείπεται, υποβαθμίζεται και ερημοποιείται τόσο οικονομικά, όσο και κοινωνικά και περιβαλλοντικά.
Στον φετινό προϋπολογισμό είναι χαρακτηριστικό ότι δεν υπάρχει καμία προσπάθεια αναστροφής αυτής της αρνητικής πορείας.
Η πρωτογενής παραγωγή αποδυναμώνεται, καθώς δεν υπάρχουν ούτε ενισχύσεις για την αγροτική ανάπτυξη, ούτε εγγειοβελτιωτικά έργα και έργα εκσυγχρονισμού της αγροτικής παραγωγής.
Ειδικά μετά την κλοπή των επιδοτήσεων των αγροτών από το 2019 μέχρι σήμερα, όπως αποκαλύφθηκε με το σκάνδαλο διαφθοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ, αλλά και μετά την καταχρηστική σφαγή χιλιάδων ζώων λόγω επέκτασης της ευλογιάς των αιγοπροβάτων, η οποία μπορούσε να είχε αποτραπεί αν είχαμε εισακούσει εγκαίρως, την άνοιξη του 2025 την ΕΕ και είχαμε εμβολιάσει από τότε τα ζώα, ο πρωτογενής τομέας στην περιφέρεια έχει καταρρεύσει ολοσχερώς.
Αντίθετα, τη θέση του παραγωγικού αγροτικού πληθυσμού που εγκαταλείπει την ύπαιθρο, παίρνουν σήμερα ενεργειακά μονοπώλια στα οποία εκχωρούνται οι βουνοκορφές, τα σπάνια οικοσυστήματα και η καλλιεργήσιμη γη στην ύπαιθρο.
Οι ιδιωτικοποιήσεις των κοινών αγαθών, της δημόσιας γης και των οικοσυστημάτων, αποτελούν μια από τις αιτίες της εγκατάλειψης της υπαίθρου στην περιφέρεια και ενισχύουν την απόκλισή της από τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης, προϋπόθεση για την οποία είναι η διατήρηση και η προστασία των κοινών αγαθών.
Αλλά και η σιδηροδρομική υστέρηση και απομόνωση της ΠΚΜ τόσο από την υπόλοιπη Ελλάδα, όσο όμως και από τις γειτονικές μας χώρες και την υπόλοιπη Ευρώπη, είναι ένας ακόμη δείκτης παρακμής που ενισχύει την απόκλιση από τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Τέλος ο υπερτουρισμός στη Χαλκιδική, που αφενός υπερβαίνει τη φέρουσα ικανότητα των οικοσυστημάτων της, όπως αντανακλάται στην απειλή της λειψυδρίας και που αφετέρου μειώνει το όφελος για τον τόπο μας, όπως καταθέτουν οι ξενοδόχοι και οι άνθρωποι του τουρισμού, δεν απαντάται, όπως θα έπρεπε, με αναπτυξιακά σχέδια για τον επαναπροσανατολισμό του τουριστικού μοντέλου σε βιώσιμη κατεύθυνση στον φετινό προϋπολογισμό.
Δεν είναι τυχαίο ότι η ΠΚΜ έρχεται 10η ανάμεσα στις 13 ελληνικές περιφέρειες και ως προς την επίτευξη των Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης, (SDG’s).
Απουσιάζουν εντελώς τόσο η αναπτυξιακή στρατηγική, όσο και οι χρηματοδοτήσεις για νέα αναπτυξιακά έργα που θα υποστηρίξουν ένα νέο παραγωγικό μοντέλο με έμφαση στον πρωτογενή τομέα της Οικονομίας, στη γεωργία, την κτηνοτροφία, την δασοπονία και τη μελισσοκομία, που θα αναστρέψει την αρνητική αναπτυξιακά πορεία και την απόκλιση της ΠΚΜ από τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
3. Ο προϋπολογισμός δεν υπηρετεί τον στόχο της ανθεκτικότητας και της προσαρμογής της περιφέρειας στην κλιματική κρίση
Η ΠΚΜ, με δεδομένη την επέλαση των ακραίων φαινομένων της κλιματικής κρίσης, θα έπρεπε ήδη να έχει αλλάξει μοντέλο αντιπλημμυρικής θωράκισης και προστασίας, προκειμένου να επιτύχει τον στόχο της προσαρμογής της στις νέες συνθήκες και της ανθεκτικότητας απέναντι στις φυσικές καταστροφές.
Στον φετινό προϋπολογισμό, για μια ακόμη χρονιά, δεν αποτυπώνεται πουθενά ούτε σημαντική οικονομική ενίσχυση για τη χρηματοδότηση νέων έργων ολοκληρωμένης αντιπλημμυρικής προστασίας, ούτε όμως και καμία απομάκρυνση από το παραδοσιακό και σήμερα αποδεδειγμένα ατελέσφορο και ανεπαρκές μοντέλο αντιπλημμυρικού σχεδιασμού και παραγωγής αντιπλημμυρικών έργων.
Η προσαρμογή στις συνθήκες της κλιματικής κρίσης και η στροφή σε έναν ολοκληρωμένο αντιπλημμυρικό σχεδιασμό σε επίπεδο λεκάνης απορροής δεν αποτυπώνεται πουθενά στον φετινό προϋπολογισμό.
Στον οποίον τα αντιπλημμυρικά έργα εξακολουθούν να αποτελούν αποσπασματικές, εμβαλωματικές και τοπικού χαρακτήρα παρεμβάσεις, στο πνεύμα της προ κλιματικής κρίσης εποχής.
Σε τίποτε δεν διαφέρει ο φετινός προϋπολογισμός ως προς την αντιπλημμυρική προστασία, από εκείνους των προηγούμενων ετών, που δεν ελάμβαναν υπόψη τις ανάγκες της κλιματικής κρίσης.
Για την προσαρμογή της αντιπλημμυρικής προστασίας στις νέες ακραίες συνθήκες της κλιματικής κρίσης υποβάλαμε συγκεκριμένη πρόταση τον Φεβρουάριο του 2024, για την αλλαγή του μοντέλου της αντιπλημμυρικής προστασίας και την αναζήτηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων για την ενίσχυση των πόρων για τον αντιπλημμυρικό σχεδιασμό. Η πρότασή μας για σύσταση Ειδικής Διαπαραταξιακής Επιτροπής, Task Force, που θα κινητοποιήσει τις προϋποθέσεις για τη μετάβαση στην προσαρμογή μας στην κλιματική αλλαγή, έγινε αποδεκτή από τον περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα.
Πλησιάζουν, όμως, δυο χρόνια από τότε και ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί η πρότασή μας.
Με ιδιαίτερη ανησυχία διαπιστώνεται σήμερα, λοιπόν, ότι για μια ακόμη χρονιά η ΠΚΜ θα μείνει ανοχύρωτη απέναντι σε έναν προδιαγεγραμμένο και προεξαγγελθέντα πλημμυρικό κίνδυνο, με ευθύνη της διοίκησης της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας.
4. Συνεχίζεται και στον φετινό προϋπολογισμό η ίδια αδιαφανής και με γνώμονα όχι αξιοκρατικά κριτήρια κατανομή κονδυλίων για τη χρηματοδότηση συλλόγων και εκδηλώσεων.
Για μια ακόμη χρονιά, συνεχίζεται η ίδια αναχρονιστική τακτική της διάθεσης μέρους του προϋπολογισμού κατά το δοκούν από τους Αντιπεριφερειάρχες, με κριτήρια αδιαφανή και αναξιοκρατικά.
Αυτό πρέπει κάποτε να σταματήσει και να θεσμοθετηθούν διαδικασίες που να διασφαλίζουν την διαχείριση του δημόσιου χρήματος με κανόνες διαφάνειας και αξιοκρατίας.
5. Ο προϋπολογισμός δεν αντανακλά τον αυτοδιοικητικό χαρακτήρα που θα έπρεπε να έχει η ΠΚΜ.
Αντίθετα, αντανακλά έναν ρόλο κρατικής υπηρεσίας, που δεν διεκδικεί επιπλέον πόρους και πρόσθετα μέσα για την αναπτυξιακή πολιτική της περιφέρειας, ακολουθώντας αδιαμαρτύρητα την κρατική πολιτική υποβάθμισης της αυτοδιοίκησης και εγκατάλειψης της υπαίθρου.
Απουσιάζει, δηλαδή, παντελώς ένας ανεξάρτητος από το κράτος και την κεντρική διοίκηση αναπτυξιακός σχεδιασμός, όπως απουσιάζει και η διεκδίκηση κονδυλίων από το κράτος και την ΕΕ, προκειμένου να επιβεβαιωθεί ο αυτοδιοικητικός χαρακτήρας της ΠΚΜ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε όλες τις ερωτήσεις της παράταξης οι απαντώντες από πλευράς διοίκησης αποδίδουν τις ανεπάρκειες της περιφέρειας σε έλλειψη κρατικής φροντίδας. Για την διεκδίκηση των οποίων, όμως, η περιφέρεια δεν έχει ούτε την δική της αναπτυξιακή στρατηγική, ούτε και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες διεκδίκησης επιπλέον χρηματοδοτήσεων.
Είναι χαρακτηριστική η υστέρηση της περιφέρειας σε έργα και χρηματοδοτήσεις από τα πολλά δις του Ταμείου Ανάκαμψης, που αντανακλά ακριβώς αυτήν την κρατικοκεντρική και όχι αυτοδιοικητική αντίληψη που διαπνέει τη διοίκηση της περιφέρειας.
Για όλους αυτούς τους λόγους, η παράταξη ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ καταψήφισε τον προϋπολογισμό που έφερε στο Περιφερειακό Συμβούλιο η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καταθέτοντας συγχρόνως προτάσεις για την υπέρβαση των σημερινών παθογενειών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κρατείστε την ευπρέπεια και τον πολιτισμό στα σχόλιά σας. Οποιοδήποτε σχόλιο αναφέρεται σε ονόματα και καταφέρεται προσωπικά προσβάλλοντας ή θίγοντας προσωπικότητες και συνειδήσεις, δεν θα αναρτάται αν δεν είναι επώνυμο, κι αυτό μετά από τον απαραίτητο έλεγχο. Ευχαριστώ.