Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025

Δημόσια έργα από... χρυσάφι

ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΟΙ ΥΠΕΡΟΓΚΕΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΣΕ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΙΟΥΧΟΥΣ
Με καθυστέρηση μηνών (δεν) απάντησε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος στην ερώτηση δώδεκα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του Χάρη Μαμουλάκη ● Σημαντικό πρόβλημα σε κομμάτια του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης, όπου οι αποζημιώσεις εκτιμάται ότι θα φτάσουν στα 145,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ προέκυψαν και άλλες, συνολικού ύψους 525 εκατομμυρίων ευρώ, για έργα υπό εκτέλεση σε άλλες περιοχές.
Mε τη συνήθη τακτική της μετακύλισης των ευθυνών στη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και γενικότερα στις διαδικασίες του Δημοσίου, επιχείρησε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος να απαντήσει στον κοινοβουλευτικό έλεγχο σχετικά με τις υπέρογκες αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων που λαμβάνουν από την κυβέρνηση κατασκευαστές και παραχωρησιούχοι δημοσίων έργων.
Η ερώτηση δώδεκα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του Χάρη Μαμουλάκη είχε κατατεθεί από τον περασμένο Οκτώβριο (23/10/25) και ο κ. Ταχιάος ήρθε να απαντήσει προχθές, 3/12/2025. Μέσα στο κείμενο της ερώτησης υπήρχαν δύο συγκεκριμένες αναφορές σε κομμάτια του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ):
● Στο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη όπου έγινε δεκτό το δικαίωμα αποζημίωσης του ιδιωτικού φορέα σύμπραξης (ΑΚΤΟR-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) «λόγω μετάθεσης της προγραμματισμένης ημερομηνίας διαθεσιμότητας υπηρεσιών». Δηλαδή, το έργο καθυστέρησε να ξεκινήσει ώστε κάποτε να λειτουργήσει και να αποδώσει έσοδα στον φορέα σύμπραξης και το Δημόσιο δέχθηκε ότι ευθύνεται για τις καθυστερήσεις των απαλλοτριώσεων, ενώ η αποζημίωση εκτιμάται στα 124,5 εκατομμύρια ευρώ (συν ΦΠΑ).
● Στο μικρότερο κομμάτι (14,5 χλμ.) του ΒΟΑΚ, Αγιος Νικόλαος-Νεάπολη, που κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο από την AKTOR και για το οποίο εμφανίζονται και πάλι καθυστερήσεις λόγω απαλλοτριώσεων και αλλαγών στη μελέτη, με τον ανάδοχο να δικαιούται αποζημίωση 21 εκατομμυρίων για «θετικές ζημιές».
Το νέο αεροδρόμιο
Στο μεταξύ, όμως, προέκυψαν αποζημιώσεις συνολικού ύψους 525 εκατομμυρίων ευρώ και για άλλα έργα υπό εκτέλεση. Συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν 161 εκατομμύρια για την ολοκλήρωση του βόρειου τμήματος (Καλαμπάκα-Γρεβενά) του αυτοκινητόδρομου Ε65 που κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ. Ακόμη 363,8 εκατομμύρια εγκρίθηκαν για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου Κρήτης, που κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ, τα οποία αφορούν κυρίως την παράταση του χρόνου κατασκευής επειδή αποφασίστηκε επέκταση του τερματικού σταθμού κατά 34%, αλλά και τη σήραγγα των τριών χιλιομέτρων που ξεκίνησε να κατασκευάζεται το περασμένο καλοκαίρι. Η σήραγγα αυτή θεωρήθηκε η μόνη λύση για τη βασική οδό πρόσβασης στο νέο αεροδρόμιο, η οποία αρχικά είχε σχεδιαστεί να περάσει από μια περιοχή (Πετριανός Λάκκος) με σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα και περιβαλλοντικό κάλλος.
Υποστηρίζοντας την ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ, ο βουλευτής Χάρης Μαμουλάκης μίλησε για συσσώρευση υποχρεώσεων σε πολλά έργα διαφορετικών μορφών (δημόσια, παραχωρήσεις, συμπράξεις), ενώ «σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό φαίνεται σχεδόν να φλερτάρουν με τον διπλασιασμό αυτών, θα δούμε και στο τέλος όταν θα ολοκληρωθούν τα έργα πού θα φτάσουμε». Ο κ. Μαμουλάκης στην πρωτολογία του ζήτησε αναλυτική ενημέρωση από τον Ιούλιο του 2019 σχετικά με τις αξιώσεις που έχουν σωρεύσει οι εργολάβοι, αλλά και το «αν θωρακίζεται το δημόσιο συμφέρον».
Αποποίηση ευθύνης
Στη δική του πρωτολογία, ο Νίκος Ταχιάος απάντησε αρχικά ότι για ένα από τα έργα, το Χερσόνησος-Νεάπολη, υπάρχουν μόνο αξιώσεις του κατασκευαστή και όχι απόφαση από την πλευρά του Δημοσίου και στη συνέχεια άρχισε να μιλά για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, ρίχνοντας την ευθύνη στον ΣΥΡΙΖΑ που το δημοπράτησε. Υποστήριξε ότι το έργο είχε σχεδιαστεί σε μικρό μέγεθος, ότι χρειάστηκαν επεμβάσεις και μελέτες που έφεραν καθυστερήσεις.
Μετά ήρθε στα έργα του ΒΟΑΚ στο Λασίθι, τα οποία είχαν αναγγελθεί από τη Νέα Δημοκρατία με πανηγυρισμούς: «Εκεί πρέπει να σας πω ότι είναι σαφές πως υπάρχουν οι ειδικές συνθήκες που δυστυχώς επικρατούν και οι οποίες έχουν να κάνουν με το πώς εξεδόθησαν οι αποφάσεις των απαλλοτριώσεων, που καλώς εξεδόθησαν, καλώς έκαναν τα δικαστήρια τη δουλειά τους. Εγώ δεν μπορώ να πω κάτι παραπάνω, διότι μάλλον πρόβλημα θα δημιουργήσω αν πω κάτι παραπάνω στη Βουλή», ανέφερε ο κ. Ταχιάος, συνδέοντας και πάλι τις προσωρινές τιμές μονάδος «με τις αποζημιώσεις που είχαν γίνει στο παρελθόν από την περιφέρεια ή από την Ειδική Υπηρεσία ΕΥΔΕ του ΒΟΑΚ».
«Μήπως στο έργο Νεάπολη-Αγιος Νικόλαος η πρώιμη και ανώριμη προσπάθεια της κυβέρνησης για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους εν όψει των εκλογών του 2023 κόστισε στο ελληνικό Δημόσιο 20 εκατομμύρια ευρώ, που τόση είναι η αποζημίωση που έχει βεβαιώσει η ανάδοχος εταιρεία;», ξεκίνησε ρωτώντας στη δευτερολογία του ο κ. Μαμουλάκης. Τόνισε, μάλιστα, ότι αυτό το «μικρό έργο, το τμήμα των 14 χιλιομέτρων, στο τέλος θα φτάσει να αξίζει πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ, 142 η δημοπράτηση, 20 η αξίωση, οι απρόβλεπτες εργασίες, οι αναθεωρήσεις και ποιος ξέρει πού θα φτάσουμε, 200 και πλέον εκατομμύρια ευρώ για 14 χιλιόμετρα έργο. Είναι μάλλον το ακριβότερο έργο στον κόσμο...».
Λάθος μελέτη
Σχετικά με τα έργα για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, ο Χ. Μαμουλάκης υποστήριξε ότι για τις απρόβλεπτες εργασίες που προέκυψαν, όπως τη σήραγγα των τριών χιλιομέτρων, η παραχωρησιούχος εταιρεία (Δημόσιο 45,9%, ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ 32,46%, ινδική GMR 21,64%) θα μπορούσε να καταβάλει το ήμισυ του πρόσθετου ποσού αλλά, αντ' αυτού, «το πληρώσαμε όλο οι φορολογούμενοι». Πρόσθεσε επίσης ότι η επέκταση του τερματικού σταθμού αεροδρομίου δεν έγινε λόγω λάθους μελέτης αλλά λόγω του Covid-19 που άλλαξε τις ποσοστώσεις μεταξύ ατόμου και τετραγωνικών μέτρων. «Προσέξτε τι κάνετε με τα δημόσια έργα. Απέναντί σας έχετε ισχυρά νομικά επιτελεία εργολάβων και εργοληπτικών εταιρειών», κατέληξε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
Στη δική του δευτερολογία ο υφυπουργός Υποδομών Ν. Ταχιάος πέταξε την μπάλα ψηλά στις κερκίδες, μιλώντας για «μανιχαΐστικές απόψεις», το «παθητικό Δημόσιο», τον ΣΥΡΙΖΑ που έδωσε «με κλάματα» τα 14 αεροδρόμια στη Fraport χωρίς να κρατήσει το Δημόσιο ποσοστό, αλλά θύμισε και όλη τη διαμάχη γύρω από την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης, λέγοντας ότι η κυβέρνηση Τσίπρα είχε φτιάξει «ένα τοτέμ που το είπε "Σταθμός Βενιζέλου" και χόρευε γύρω και είχαμε έναν ανάδοχο που καθόταν εκεί και περίμενε τον σταθμό Βενιζέλου που ήταν στην κρίσιμη διαδρομή του έργου». Στο τέλος, μάλιστα, ανέφερε ως επιτυχία ότι η σημερινή κυβέρνηση επέβαλε ρήτρα 3,8 εκατ. ευρώ στην ισπανική CAF που ανέλαβε το 2022 να ανακατασκευάσει 14 απαρχαιωμένους συρμούς της γραμμής Μετρό Πειραιάς-Κηφισιά. Παρέλειψε να αναφέρει, όμως, ότι οι συρμοί αυτοί θα παραδοθούν στο τέλος του 2027 αντί για το 2025 και ότι η εταιρεία το είχε αναλάβει με 65 εκατομμύρια ευρώ συν 7 εκατομμύρια που δόθηκαν το 2023 λόγω ουκρανικής κρίσης και Covid-19...

Άρης Χατζηγεωργίου
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: