Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Για τον φωτισμό της έκθεσης «Ο Χρυσός των Μακεδόνων», η διοίκηση του μουσείου, που είναι πλέον ΝΠΔΔ, ζήτησε χορηγία της «Ελληνικός Χρυσός», ενώ η σχετική μελέτη υλοποιήθηκε από τον διπλωματούχο μηχανολόγο μηχανικό και σύμβουλο φωτισμού Κωνσταντίνο Μ. Κάπο – γνωστός μας πιο πρόσφατα από τις δημόσιες παρεμβάσεις του για την υπόθεση των Τεμπών.
Για τον φωτισμό της έκθεσης «Ο Χρυσός των Μακεδόνων», η διοίκηση του μουσείου, που είναι πλέον ΝΠΔΔ, ζήτησε χορηγία της «Ελληνικός Χρυσός», ενώ η σχετική μελέτη υλοποιήθηκε από τον διπλωματούχο μηχανολόγο μηχανικό και σύμβουλο φωτισμού Κωνσταντίνο Μ. Κάπο – γνωστός μας πιο πρόσφατα από τις δημόσιες παρεμβάσεις του για την υπόθεση των Τεμπών.
«Διψάς χρυσάφι. Πάρε, ψάξε, μέτρα» προειδοποιούσε ο ποιητής Νίκος Καββαδίας, μάταια ως φαίνεται, τουλάχιστον για τη διοίκηση του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. H οποία διορίστηκε μετά τη μετατροπή του σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου(ΝΠΔΔ) και έγραψε στα παλαιότερα των υποδημάτων της τις σφοδρές κοινωνικές αντιδράσεις που είχε προκαλέσει προ ετών η μεταλλευτική εγκατάσταση εξόρυξης χρυσού στις Σκουριές, αφού ζήτησε (!!!) χορηγία της «Ελληνικός Χρυσός» για τον φωτισμό της έκθεσης «Ο Χρυσός των Μακεδόνων»!
Σχεδόν 25 χρόνια μετρά η έκθεση «Ο Χρυσός των Μακεδόνων» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Οπως αποδεικνύεται κάποιοι έκριναν ότι ο φωτισμός της έκθεσης –για την οποία υπάρχουν ατελείωτα επαινετικά λόγια– είχε κάποια… ελαττώματα. Οπότε σκέφτηκαν, αφού άλλο πρόβλημα το μουσείο δεν αντιμετωπίζει, να προχωρήσουν σε... ανανέωση. Και για να γίνει η ανανέωση, πρέπει να γίνει μελέτη, την οποία δεν μπορούν, σύμφωνα με τη νέα διοίκηση, να εκτελέσουν όπως έκαναν για δεκαετίες οι υπάλληλοι του μουσείου, παρά ένας ιδιώτης, ένας άνθρωπος της αγοράς. Και αφού μια μελέτη έχει ένα κάποιο κόστος, και αφού έστυψαν το κεφάλι τους, βρήκαν ποιος θα μπορούσε να τη χρηματοδοτήσει. Και τον βρήκαν στη Χαλκιδική. Είναι η εταιρεία «Ελληνικός Χρυσός»!!!
Κατόπιν τούτου, υπερηφάνως η διοίκηση του μουσείου μάς ανακοίνωσε επισήμως χθες ότι «τον Απρίλιο του 2025 ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε η μελέτη για τον φωτισμό της μόνιμης έκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης με τίτλο “Ο Χρυσός των Μακεδόνων”, με την ευγενική χορηγία της εταιρείας “Ελληνικός Χρυσός”», η οποία ανταποκρίθηκε άμεσα στο σχετικό αίτημα του μουσείου. Η μελέτη υλοποιήθηκε από τον διπλ. μηχανολόγο μηχανικό και σύμβουλο φωτισμού κ. Κωνσταντίνο Μ. Κάπο!
Μας διευκρινίζει ακόμα το σχετικό δελτίο ποια ανάγκη ώθησε τη διοίκηση να προχωρήσει σε αυτή την ενέργεια, καθώς «στο πλαίσιο του διαρκούς στόχου του για την προστασία και ανάδειξη της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης υλοποιεί δράσεις που στοχεύουν στη συνεχή αναβάθμιση της εμπειρίας των επισκεπτών», οπότε «η ολοκλήρωση της μελέτης φωτισμού από την Ελληνικός Χρυσός δίνει πλέον τη δυνατότητα στο Μουσείο να ανταποκριθεί στο πάγιο αίτημα των χιλιάδων επισκεπτών του για την αναβάθμιση του φωτισμού της συγκεκριμένης αίθουσας»!
Νέα ανάγνωση
Μαθαίνουμε όμως παράλληλα πως «η επικείμενη υλοποίηση της μελέτης αναμένεται να προσφέρει μία νέα ανάγνωση της έκθεσης “Ο Χρυσός των Μακεδόνων”, “φωτίζοντας” κάθε λεπτομέρεια του μεγαλείου της αρχαίας μακεδονικής μεταλλοτεχνίας, των δεξιοτήτων των καλλιτεχνών αλλά και το ιστορικό, πολιτιστικό και ιδεολογικό πλαίσιο που οδήγησε στην μοναδική για τον ελληνικό χώρο άνθηση αυτής της τέχνης».
Η ενημέρωση καταλήγει στη δήλωση της κ. Ερικα Ξηρουχάκη, διευθύντριας Επικοινωνίας και Εταιρικών Υποθέσεων της «Ελληνικός Χρυσός», η οποία δηλώνει: «Ως μεταλλευτική εταιρεία που δραστηριοποιείται στη ΒΑ Χαλκιδική από το 2004 και συνεχίζει μια παράδοση 25 αιώνων, αποτελεί για εμάς ιδιαίτερη τιμή η υποστήριξη ενός έργου που αναδεικνύει την πολιτιστική κληρονομιά της Μακεδονίας. Αυτή η κληρονομιά είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον πλούσιο ορυκτό της πλούτο, που υπήρξε και συνεχίζει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας μας. Ευχόμαστε η εφαρμογή της μελέτης φωτισμού, που χρηματοδοτήθηκε από την Ελληνικός Χρυσός, να προσφέρει στους επισκέπτες μια αναβαθμισμένη εμπειρία, αναδεικνύοντας τα μοναδικά εκθέματα και μεταμορφώνοντας την έκθεση σε έναν ακόμη σημαντικό πολιτιστικό προορισμό για την περιοχή».
Τόσα πράγματα μας λέει το δελτίο Τύπου αλλά ξεχνάει να μας πει ποιος/α είχε την ιδέα για τον νέο φωτισμό. Γιατί δεν μπορούσαν την νέα μελέτη να την πραγματοποιήσουν οι υπάλληλοι του Μουσείου που έχουν δώσει για δεκαετίες εξετάσεις; Ποιος ήταν ο προϋπολογισμός της μελέτης και γιατί δεν μπορούσε να πληρωθεί από το ταμείο του μουσείου (σημ.: το 2006 τον φωτισμό είχε κάνει γνωστός θεατρικός φωτιστής έναντι 1.500 ευρώ!); Δεν πάνε καλά τα έσοδα μετά την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου; Ποιου/ας ήταν η ιδέα να απευθυνθούν στην «Ελληνικός Χρυσός» η οποία φυσικά άδραξε την ευκαιρία «άμεσα»; Ποιο το ποσό που έδωσε η εταιρεία για τη μελέτη (οι υπάλληλοι του μουσείου έχουν πραγματοποιήσει εκατοντάδες επιτυχημένες εκθέσεις); Ποιος/α/οι διάλεξαν για μελετητή τον κ. Κάπο; Είναι απλώς συμπωματική η επιλογή του με τις δημόσιες παρεμβάσεις του για την υπόθεση των Τεμπών (σημ.: θυμίζουμε ότι ο κ. Κάπος είχε προχωρήσει σε αναρτήσεις στο f/b και σε δηλώσεις στις οποίες υποστήριζε ότι η έκρηξη κατά την τραγωδία στα Τέμπη έγινε χωρίς παρουσία εύφλεκτου υλικού, τοποθέτηση η οποία είχε προκαλέσει τη δημόσια παρέμβαση του δρος Μ. Σαριδάκη, διευθυντή Ερευνών στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, ο οποίος αποδόμησε πλήρως όλες τις αιτιάσεις Κάπου). Η ανάθεση έγινε απευθείας ή είχε προηγηθεί διαγωνισμός; Ελήφθησαν υπόψη οι αξέχαστες αντιδράσεις, οι εντάσεις που ακόμη που δεν έχουν σβήσει και οι διαφωνίες πολιτών και φορέων για τις δραστηριότητες στις Σκουριές; Και μένει να δούμε ποιες «αθέατες» λεπτομέρειες θα «αποκαλυφθούν» γιατί μέχρι τώρα ήταν υποφωτισμένες!
Το νέο καθεστώς
Ερωτηθείσα από την «Εφ.Συν.» για το θέμα, η Δέσποινα Κουτσούμπα, αντιπρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Αρχαιολόγων, αρκέστηκε να δηλώσει με νόημα πως «Με την προηγούμενη νομική του μορφή το μουσείο δεν θα έπαιρνε ποτέ αυτή τη χορηγία».
Κοντά σε όλα αυτά, πώς να ξεχάσει κανείς ότι η νέα διοίκηση του μουσείου είχε τη φαεινή ιδέα –και τα χρήματα– να αναθέσει το θέμα των κοινωνικών δικτύων του μουσείου σε ιδιωτική εταιρεία (ενώ το f/b του μουσείου το είχαν στήσει οι υπάλληλοί του και με πολύ μεγάλη επιτυχία). Πέρυσι, η ανάθεση κόστισε περί τις 36.000 ευρώ. Φέτος μαθαίνουμε το σχετικό έργο έχει κοστολογηθεί στις 100.000 ευρώ!!! Και μια και πιαστήκαμε με τα οικονομικά, πληροφορηθήκαμε ότι η πρόσφατη περιοδική έκθεση «Στη σπηλιά: Ιστορίες από το σκοτάδι στο φως» κόστισε 180.000 ευρώ (ήδη κάποιοι σαρκάζουν τα… φελιζόλ)!!!
Απόστολος Λυκεσάς
Πηγή: efsyn.gr
Σχεδόν 25 χρόνια μετρά η έκθεση «Ο Χρυσός των Μακεδόνων» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Οπως αποδεικνύεται κάποιοι έκριναν ότι ο φωτισμός της έκθεσης –για την οποία υπάρχουν ατελείωτα επαινετικά λόγια– είχε κάποια… ελαττώματα. Οπότε σκέφτηκαν, αφού άλλο πρόβλημα το μουσείο δεν αντιμετωπίζει, να προχωρήσουν σε... ανανέωση. Και για να γίνει η ανανέωση, πρέπει να γίνει μελέτη, την οποία δεν μπορούν, σύμφωνα με τη νέα διοίκηση, να εκτελέσουν όπως έκαναν για δεκαετίες οι υπάλληλοι του μουσείου, παρά ένας ιδιώτης, ένας άνθρωπος της αγοράς. Και αφού μια μελέτη έχει ένα κάποιο κόστος, και αφού έστυψαν το κεφάλι τους, βρήκαν ποιος θα μπορούσε να τη χρηματοδοτήσει. Και τον βρήκαν στη Χαλκιδική. Είναι η εταιρεία «Ελληνικός Χρυσός»!!!
Κατόπιν τούτου, υπερηφάνως η διοίκηση του μουσείου μάς ανακοίνωσε επισήμως χθες ότι «τον Απρίλιο του 2025 ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε η μελέτη για τον φωτισμό της μόνιμης έκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης με τίτλο “Ο Χρυσός των Μακεδόνων”, με την ευγενική χορηγία της εταιρείας “Ελληνικός Χρυσός”», η οποία ανταποκρίθηκε άμεσα στο σχετικό αίτημα του μουσείου. Η μελέτη υλοποιήθηκε από τον διπλ. μηχανολόγο μηχανικό και σύμβουλο φωτισμού κ. Κωνσταντίνο Μ. Κάπο!
Μας διευκρινίζει ακόμα το σχετικό δελτίο ποια ανάγκη ώθησε τη διοίκηση να προχωρήσει σε αυτή την ενέργεια, καθώς «στο πλαίσιο του διαρκούς στόχου του για την προστασία και ανάδειξη της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης υλοποιεί δράσεις που στοχεύουν στη συνεχή αναβάθμιση της εμπειρίας των επισκεπτών», οπότε «η ολοκλήρωση της μελέτης φωτισμού από την Ελληνικός Χρυσός δίνει πλέον τη δυνατότητα στο Μουσείο να ανταποκριθεί στο πάγιο αίτημα των χιλιάδων επισκεπτών του για την αναβάθμιση του φωτισμού της συγκεκριμένης αίθουσας»!
Νέα ανάγνωση
Μαθαίνουμε όμως παράλληλα πως «η επικείμενη υλοποίηση της μελέτης αναμένεται να προσφέρει μία νέα ανάγνωση της έκθεσης “Ο Χρυσός των Μακεδόνων”, “φωτίζοντας” κάθε λεπτομέρεια του μεγαλείου της αρχαίας μακεδονικής μεταλλοτεχνίας, των δεξιοτήτων των καλλιτεχνών αλλά και το ιστορικό, πολιτιστικό και ιδεολογικό πλαίσιο που οδήγησε στην μοναδική για τον ελληνικό χώρο άνθηση αυτής της τέχνης».
Η ενημέρωση καταλήγει στη δήλωση της κ. Ερικα Ξηρουχάκη, διευθύντριας Επικοινωνίας και Εταιρικών Υποθέσεων της «Ελληνικός Χρυσός», η οποία δηλώνει: «Ως μεταλλευτική εταιρεία που δραστηριοποιείται στη ΒΑ Χαλκιδική από το 2004 και συνεχίζει μια παράδοση 25 αιώνων, αποτελεί για εμάς ιδιαίτερη τιμή η υποστήριξη ενός έργου που αναδεικνύει την πολιτιστική κληρονομιά της Μακεδονίας. Αυτή η κληρονομιά είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον πλούσιο ορυκτό της πλούτο, που υπήρξε και συνεχίζει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας μας. Ευχόμαστε η εφαρμογή της μελέτης φωτισμού, που χρηματοδοτήθηκε από την Ελληνικός Χρυσός, να προσφέρει στους επισκέπτες μια αναβαθμισμένη εμπειρία, αναδεικνύοντας τα μοναδικά εκθέματα και μεταμορφώνοντας την έκθεση σε έναν ακόμη σημαντικό πολιτιστικό προορισμό για την περιοχή».
Τόσα πράγματα μας λέει το δελτίο Τύπου αλλά ξεχνάει να μας πει ποιος/α είχε την ιδέα για τον νέο φωτισμό. Γιατί δεν μπορούσαν την νέα μελέτη να την πραγματοποιήσουν οι υπάλληλοι του Μουσείου που έχουν δώσει για δεκαετίες εξετάσεις; Ποιος ήταν ο προϋπολογισμός της μελέτης και γιατί δεν μπορούσε να πληρωθεί από το ταμείο του μουσείου (σημ.: το 2006 τον φωτισμό είχε κάνει γνωστός θεατρικός φωτιστής έναντι 1.500 ευρώ!); Δεν πάνε καλά τα έσοδα μετά την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου; Ποιου/ας ήταν η ιδέα να απευθυνθούν στην «Ελληνικός Χρυσός» η οποία φυσικά άδραξε την ευκαιρία «άμεσα»; Ποιο το ποσό που έδωσε η εταιρεία για τη μελέτη (οι υπάλληλοι του μουσείου έχουν πραγματοποιήσει εκατοντάδες επιτυχημένες εκθέσεις); Ποιος/α/οι διάλεξαν για μελετητή τον κ. Κάπο; Είναι απλώς συμπωματική η επιλογή του με τις δημόσιες παρεμβάσεις του για την υπόθεση των Τεμπών (σημ.: θυμίζουμε ότι ο κ. Κάπος είχε προχωρήσει σε αναρτήσεις στο f/b και σε δηλώσεις στις οποίες υποστήριζε ότι η έκρηξη κατά την τραγωδία στα Τέμπη έγινε χωρίς παρουσία εύφλεκτου υλικού, τοποθέτηση η οποία είχε προκαλέσει τη δημόσια παρέμβαση του δρος Μ. Σαριδάκη, διευθυντή Ερευνών στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, ο οποίος αποδόμησε πλήρως όλες τις αιτιάσεις Κάπου). Η ανάθεση έγινε απευθείας ή είχε προηγηθεί διαγωνισμός; Ελήφθησαν υπόψη οι αξέχαστες αντιδράσεις, οι εντάσεις που ακόμη που δεν έχουν σβήσει και οι διαφωνίες πολιτών και φορέων για τις δραστηριότητες στις Σκουριές; Και μένει να δούμε ποιες «αθέατες» λεπτομέρειες θα «αποκαλυφθούν» γιατί μέχρι τώρα ήταν υποφωτισμένες!
Το νέο καθεστώς
Ερωτηθείσα από την «Εφ.Συν.» για το θέμα, η Δέσποινα Κουτσούμπα, αντιπρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Αρχαιολόγων, αρκέστηκε να δηλώσει με νόημα πως «Με την προηγούμενη νομική του μορφή το μουσείο δεν θα έπαιρνε ποτέ αυτή τη χορηγία».
Κοντά σε όλα αυτά, πώς να ξεχάσει κανείς ότι η νέα διοίκηση του μουσείου είχε τη φαεινή ιδέα –και τα χρήματα– να αναθέσει το θέμα των κοινωνικών δικτύων του μουσείου σε ιδιωτική εταιρεία (ενώ το f/b του μουσείου το είχαν στήσει οι υπάλληλοί του και με πολύ μεγάλη επιτυχία). Πέρυσι, η ανάθεση κόστισε περί τις 36.000 ευρώ. Φέτος μαθαίνουμε το σχετικό έργο έχει κοστολογηθεί στις 100.000 ευρώ!!! Και μια και πιαστήκαμε με τα οικονομικά, πληροφορηθήκαμε ότι η πρόσφατη περιοδική έκθεση «Στη σπηλιά: Ιστορίες από το σκοτάδι στο φως» κόστισε 180.000 ευρώ (ήδη κάποιοι σαρκάζουν τα… φελιζόλ)!!!
Απόστολος Λυκεσάς
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου