Παρασκευή 30 Μαΐου 2025

Τεράστιο το κόστος οδικών μετακινήσεων για τα ερασιτεχνικά σωματεία!

Για τους ερασιτεχνικούς ποδοσφαιρικούς συλλόγους που καθημερινά πασχίζουν να ανταποκριθούν στις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες και απαιτήσεις, το κόστος μετακίνησης με το αυτοκίνητο αποτελεί ακόμα μια σημαντική δαπάνη την οποία θα πρέπει να καλύψουν.
Επιχειρείται μια πρώτη προσπάθεια να αποτυπωθεί μέρος της συνολικής δαπάνης που καλούνται να καλύψουν τα Ποδοσφαιρικά Σωματεία από την κατανάλωση καυσίμων για τις μετακινήσεις τους, ΜΟΝΟ για τη συμμετοχή της 1ης τους Ομάδας στα πρωταθλήματα των Ενώσεων.
Είναι σημαντικό, όπως αποτυπώνεται από την παρακάτω καταγραφή και ανάλυση, το γεγονός ότι το Ερασιτεχνικό Ποδόσφαιρο ενώ επιβαρύνεται ετησίως με ένα σημαντικό πάγιο κόστος, παράλληλα αποδίδει άμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο, μέσω έμμεσων φόρων, ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό κάθε χρόνο. Επίσης, το αποτύπωμα σε Διοξείδιο του Άνθρακα (CO2) αποτελεί ένα ζήτημα για το οποίο θα πρέπει να μας προβληματίσει και να το προσεγγίσουμε με ιδιαίτερη προσοχή.
Στην παρούσα ανάλυση δεν λαμβάνεται υπόψη αν οι ομάδες αυτές διατηρούν Β΄ Ομάδα, Εφηβική, Γυναικεία ή ομάδες Παιδικών κατηγοριών, οι οποίες όλες συμμετέχουν σε Ποδοσφαιρικές διοργανώσεις (στόχος μας είναι στο άμεσο μέλλον να καταγράψουμε και να είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε με ακρίβεια τα συγκεκριμένα στοιχεία). Αυτό ως γεγονός συνεπάγεται τη μετακίνηση ενός τεράστιου αριθμού αυτοκινήτων, τα οποία μεταφέρουν τους αθλητές των ερασιτεχνικών πρωταθλημάτων, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη μας στην καταγραφή τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται από παράγοντες, διαιτητές, ιατρούς, εθελοντές και φιλάθλους.
Αναλύοντας περισσότερο και αποδεχόμενοι ότι κάθε σωματείο χρησιμοποιεί για τη μετακίνηση της αποστολής του κατά μέσο όρο πέντε (5) αυτοκίνητα και θεωρώντας ως δεδομένο ότι και τα 2.681 ποδοσφαιρικά σωματεία έχουν τουλάχιστον ΕΝΑ (1) αγωνιστικό τμήμα με το οποίο συμμετέχουν στα ερασιτεχνικά
πρωταθλήματα των ενώσεων, προκύπτει ότι 13.405 αυτοκίνητα κάθε Σαββατοκύριακο κινούνται σε όλους τους δρόμους της Ελλάδας μεταφέροντες αθλητές και προπονητές (ο αριθμός είναι εξαιρετικά συντηρητικός)!
Αυτόματα αυτό συνεπάγεται ότι η κάθε ομάδα είναι υποχρεωμένη να καλύπτει ένα εξαιρετικά μεγάλο αριθμό χιλιομετρικών αποστάσεων για την κάλυψη ΜΟΝΟ των αγωνιστικών της υποχρεώσεων. Επίσης, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι στην παρούσα ανάλυση δεν λαμβάνονται υπόψη οι χιλιομετρικές αποστάσεις που καλύπτουν οι αθλητές μέσα στην εβδομάδα για τις προπονητικές τους υποχρεώσεις.
Οδική μετακίνηση: χλμ, κατανάλωση, κόστη

Λαμβάνοντας υπόψη μας τον παραπάνω ιδιαίτερα περιορισμένο αριθμό παραγόντων καταγραφής των χιλιομετρικών αποστάσεων που καλύπτονται από τις Ποδοσφαιρικές Ομάδες για κάθε αγωνιστική και κατ’ επέκταση του κόστους από την κατανάλωση καυσίμων, έγινε τμηματοποίηση στις εξής χιλιομετρικές αποστάσεις που καλούνται να διανύσουν σε: 120km, 110km, 100km, 90km, 80km, 70km, 60km, 50km, 40km, και 30km.
Μέσω αυτής της τμηματοποίησης αναλύθηκε o μέσος όρος των χιλιομετρικών αποστάσεων που καλούνται να διανύσουν οι ομάδες ανά αγωνιστική, ανά μήνα και ανά αγωνιστικό έτος (10 Μήνες) καθώς επίσης καταγράφεται και ο μέσος όρος του οικονομικού κόστους που καλούνται να διαχειριστούν. Γίνεται επίσης αναφορά στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα όσον αφορά το Διοξείδιο του Άνθρακα (CO2) που παράγεται από τα αυτοκίνητα.
Αποτελεί εξαιρετικής σπουδαιότητας το γεγονός ότι ενώ αξιολογούνται πολύ περιορισμένοι παράγοντες, αναδεικνύεται μια αρκετά υψηλή δαπάνη από την κατανάλωση καυσίμων για το σύνολο των ποδοσφαιρικών σωματείων της χώρας.
Με βάση την ανάλυση των στοιχείων, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να τονιστεί ότι μέσω της δαπάνης για την αγορά καυσίμων για τις μετακινήσεις των ομάδων του ερασιτεχνικού ποδοσφαίρου, επιστρέφει στο Ελληνικό Δημόσιο μέσω του φόρου κατανάλωσης καυσίμων το 53% από την τελική δαπάνη για τα καύσιμα.
Επίσης για τον υπολογισμό της οικονομικής επιβάρυνσης, ως μέσος όρος κατανάλωσης καυσίμου ανά αυτοκίνητο υπολογίστηκε το 8,5L/100 Km.
Για τον υπολογισμό της τιμής των καυσίμων, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης 08 Απριλίου 2025, υπολογίστηκε τιμή αμόλυβδης βενζίνης για όλη την Ελλάδα στα 1.80€/L (μέσος όρος).
Πιο αναλυτικά παρακάτω παρουσιάζονται:
Κόστος οδικής μετακίνησης για τα ερασιτεχνικά σωματεία
• Το πιθανό σύνολο χιλιομέτρων που διανύει μια ομάδα ανά μήνα ΜΟΝΟ για αγώνες
• Ο αριθμός των αγώνων ανά έτος.
• Ο αριθμός των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν οι ομάδες στις μετακινήσεις τους
• Ο συνολικός αριθμός μετακινούμενων αυτοκινήτων στην Ελλάδα για το ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο
• Συνολικός αριθμός χιλιομέτρων ανά αγωνιστική
• Συνολικός αριθμός χιλιομέτρων ανά μήνα
• Συνολικός αριθμός χιλιομέτρων ανά έτος
• Συνολικός αριθμός χιλιομέτρων ανά αυτοκίνητο
• Συνολική δαπάνη αυτοκινήτου για καύσιμα ανά μήνα
• Συνολική δαπάνη αυτοκινήτου για καύσιμα ανά έτος
• Μέσος όρος (Μ.Ο.) δαπάνης καυσίμου ανά αυτοκίνητο ανά μήνα
• Μ.Ο. δαπάνης καυσίμου ανά αυτοκίνητου ανά έτος
• Μ.Ο. συνολικής δαπάνης καυσίμου αυτοκινήτων ομάδων όλης της Ελλάδας ανά μήνα
• Μ.Ο. συνολικής δαπάνης καυσίμου αυτοκινήτων ομάδων όλης της Ελλάδας ανά Έτος
• Μηνιαία απόδοση φόρων στο Ελληνικό Δημόσιο από κατανάλωση καυσίμων
• Ετήσια απόδοση φόρων στο Ελληνικό Δημόσιο από κατανάλωση καυσίμων
• Ανά αγωνιστική εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα (CO2)
• Μηνιαίες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2)
• Ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (Co2)
Η καταγραφή και ανάλυση των παραπάνω στοιχείων με βάση τις μετακινήσεις των ομάδων του Ερασιτεχνικού Ποδοσφαίρου για την κάλυψη των αγωνιστικών τους υποχρεώσεων είναι εξαιρετικά σπουδαία. Ο κάθε παράγοντας ξεχωριστά επηρεάζει σημαντικά, πέρα από τους άμεσα εμπλεκόμενους, και ένα ευρύ φάσμα τομέων που εκτείνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό μέχρι και την επιβάρυνση του περιβάλλοντος λόγω της εκπομπής ρύπων.

Η καταγραφή και ανάλυση μόνο των χιλιομετρικών αποστάσεων που καλείται να διανύσει για τις αγωνιστικές του υποχρεώσεις ένα ΜΟΝΟ αγωνιστικό τμήμα από κάθε ομάδα είναι ενδεικτική και παρουσιάζει τον Μ.Ο., κάτι το οποίο υποδηλώνει ότι κάθε Ε.Π.Σ. και κάθε ομάδα, με βάση τους εντός και έκτος έδρας αγώνες της, μπορεί να υπολογίσει ποια χιλιομετρική απόσταση είναι πιο κοντά στις ανάγκες της. Φυσικά, όταν η καταγραφή επεκταθεί σε όλα τα αγωνιστικά τμήματα των ομάδων και επίσης γίνει καταγραφή των χιλιομετρικών αποστάσεων που διανύουν κατά την διάρκεια της εβδομάδας για τις προπονήσεις τους, θα είμαστε σε θέση να έχουμε μια πλήρη εικόνα όλων των στοιχείων που αξιολογούμε αρχικά.
Η παρουσίαση της ανάλυσης ξεκινάει από τα περισσότερα πιθανά χιλιόμετρα που μπορεί να διανύσει μια ομάδα ανά αγωνιστική τα οποία έχουν προσδιορισθεί κατά Μ.Ο. στα 120 km και φτάνει μέχρι τα λιγότερα πιθανά χιλιόμετρα που μπορούν να διανύσει μια ομάδα τα οποία έχουν προσδιορισθεί κατά Μ.Ο. στα 30 km.
Εκατομμύρια χιλιόμετρα και χρήματα 
Αναλύοντας τους πίνακες χιλιομετρικών αποστάσεων, διαπιστώνεται ότι οι ομάδες αναγκάζονται να καλύπτουν μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις καθώς 13.405 αυτοκίνητα, κατά προσέγγιση, καλύπτουν εκατομμύρια χιλιόμετρα ανά έτος για την κάλυψη των αγωνιστικών υποχρεώσεων. Λαμβάνοντας υπόψη μας την ανάλυση των παραπάνω στοιχείων, από την ελάχιστη καταγεγραμμένη απόσταση ανά αγωνιστική (30 km) ανά αυτοκίνητο, οι ομάδες φαίνεται να καλύπτουν 16.086.000km το χρόνο, ενώ για τη μέση χιλιομετρική απόσταση, η οποία αγγίζει τα 70km ανά αυτοκίνητο ανά αγωνιστική, φαίνεται να καλύπτουν ετησίως τα 37.534.000. Λαμβάνοντας υπόψη τη μέγιστη απόσταση (120 km) ανά αυτοκίνητο ανά αγωνιστική, τότε ετησίως καλύπτεται απόσταση 64.344.000 km.
Η οικονομική επιβάρυνση για τα σωματεία και τους παράγοντες είναι σημαντική τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και στο γενικό σύνολό τους, αν λάβουμε υπόψη τη συνολική δαπάνη για τα σωματεία όλης της Ελλάδας. Για τις ομάδες που καλύπτουν την ελάχιστη καταγεγραμμένη απόσταση, οι ομάδες φτάνουν στο σύνολο τους να καταβάλλουν ετησίως για κατανάλωση καυσίμων το ποσό των 2.461.158€, ενώ η επιβάρυνση ανά αυτοκίνητο το έτος αγγίζει τα 183€. Για τις ομάδες που καλύπτουν τη μέση καταγεγραμμένη απόσταση ανά αγωνιστική (70 km), οι ομάδες στο σύνολό τους καταβάλλουν ετησίως για καύσιμα το ποσό των 5.742.702€, ενώ η επιβάρυνση ανά αυτοκίνητο το έτος αγγίζει τα 428€. Αντίστοιχα, οι ομάδες που καλύπτουν τη μέγιστη καταγεγραμμένη απόσταση (120 km), οι ομάδες καταβάλλουν ετησίως το ποσό των 9.844.632€ με την επιβάρυνση ανά αυτοκίνητο να αγγίζει τα 734€.
Εξίσου σημαντική είναι και η οικονομική συνεισφορά του Ερασιτεχνικού Ποδοσφαίρου μέσω του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων ο οποίος καταβάλλεται άμεσα προς το Ελληνικό Δημόσιο με την αγορά των καυσίμων. Αν υποθέσουμε
(εσφαλμένα) ότι όλες οι ομάδες Ερασιτεχνικού Ποδοσφαίρου στην Ελλάδα καλύπτουν 30km ανά αγωνιστική, το ετήσιο ποσό που καταβάλλεται μέσω του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων ο οποίος ανέρχεται στο 53%, είναι ετησίως 1.304.434€. Αν υποθέσουμε (εσφαλμένα) οι ομάδες Ερασιτεχνικού Ποδοσφαίρου καλύπτουν 70km ανά αγωνιστική, τότε το ποσό ανέρχεται ετησίως σε 3.043.632€, ενώ αν υποθέσουμε (εσφαλμένα) ότι οι ομάδες καλύπτουν 120km, τότε το ποσό αγγίζει τα 5.217.655€.
Παράλληλα, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) αποτελούν έναν σημαντικό παράγοντα επιβάρυνσης του περιβάλλοντος για το οποίο θα πρέπει να αναζητηθούν λύσεις για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων με δεδομένο ότι χιλιάδες τόνοι εκπέμπονται κάθε χρόνο.
Με την ολοκλήρωση της αναλυτικής καταγραφής των χιλιομετρικών αποστάσεων για κάθε Ένωση και του αριθμού των αγωνιστικών τμημάτων που διατηρεί η κάθε ομάδα, θα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε όχι μόνο τον ακριβή αριθμό των χιλιομετρικών αποστάσεως που καλύπτουν όλες οι ομάδες για κάθε αγωνιστική, αλλά και τις χιλιομετρικές αποστάσεις που καλύπτουν κατά τη διάρκεια της εβδομάδας για τις προπονητικές τους ανάγκες.
Με βάση όλα τα παραπάνω, αισθανόμαστε τεράστια ευθύνη και υποχρέωση να αναζητήσουμε τις πιο κατάλληλες οδούς για να περιορίσουμε την οικονομική επιβάρυνση του ερασιτεχνικού ποδοσφαίρου από την κατανάλωση καυσίμων και ταυτόχρονα να βρούμε λύσεις ώστε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα από τους παραγόμενους ρύπους να είναι όσο το δυνατόν λιγότερο. Με αυτό τον τρόπο επιδιώκουμε να υποστηρίξουμε τις Ενώσεις, τις ομάδες, τους αθλητές και τις οικογένειες τους ώστε να συνεχίσουν να αναπτύσσονται προσφέροντας τις ανεκτίμητες υπηρεσίες τους στις τοπικές κοινωνίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: