Πέμπτη 5 Μαρτίου 2020

Η διευθύντρια έφυγε, τα προβλήματα παραμένουν

Ο Παναγιώτης Νταής ανέλαβε τη διευθυντική θέση μετά την Αθηνά Χατζηπέτρου, ενώ πλησιάζει η θερινή περίοδος στα μουσεία και στους αρχαιολογικούς χώρους. Το στοίχημα είναι να λειτουργήσουν τα πωλητήρια και τα αναψυκτήρια και να αυξηθούν τα έσοδα από τα εισιτήρια.
Αλλαγή φρουράς στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ) είχαμε, και επισήμως, χθες, στην Μπουμπουλίνας, σε κλίμα τυπικότητας και αμηχανίας, ενίοτε. Η τέως πρόεδρος Αθηνά Χατζηπέτρου, που εξελέγη την περασμένη εβδομάδα για τη θέση της πρόεδρου και διευθύνουσας συμβούλου στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, παρουσίασε τα βασικά σημεία του έργου της, ύστερα από 6 μήνες στο τιμόνι του πολύπαθου Ταμείου.
Και ενώ η νέα θέση σημαίνει σαφώς αναβάθμιση για την ίδια, οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γνωρίζουν ότι οι σχέσεις της με την Μπουμπουλίνας και την υπουργό Πολιτισμού δεν ευδοκίμησαν το προηγούμενο διάστημα. Αυτός ήταν ο βασικός λόγος που πήρε την απόφαση να απομακρυνθεί οικειοθελώς από το ΤΑΠ και μάλιστα έναν μήνα πριν από την έναρξη της θερινής περιόδου.
Το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων διαχειρίζεται έσοδα άνω των 130 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, που απορρέουν από τις εισπράξεις των εισιτηρίων, των πωλητηρίων και των αναψυκτηρίων σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία. Εξακολουθεί ωστόσο να λειτουργεί υποστελεχωμένο, με παθογένειες, δυσλειτουργίες και χωρίς οργανόγραμμα.
Γι' αυτό και η απελθούσα πρόεδρος είπε στην αρχή της ομιλίας της ότι, εφόσον το ΤΑΠ ξεπεράσει τις δυσκολίες που το ταλανίζουν, δεκαετίες, μαζί με «τα χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα και την εσωστρέφειά του, θα διαδραματίσει έναν σημαντικό ρόλο στον χώρο του πολιτισμού ως φορέας ανάπτυξης». Ο Παναγιώτης Νταής είναι ο άνθρωπος που επελέγη, αυτή τη φορά από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, καθώς η Αθηνά Χατζηπέτρου τοποθετήθηκε απευθείας από το Μαξίμου. Θα καταφέρει ο κ. Νταής να οδηγήσει το ΤΑΠ στο ξέφωτο;
Και ενώ όλοι θυμόμαστε την «έφοδο» της υπουργού στα γραφεία του ΤΑΠ και στο πωλητήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, τον περασμένο Αύγουστο, τις καταγγελίες για άδεια ράφια και ελλείψεις πωλητέων, οι οποίες καταρρίφθηκαν από την προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΠ, χθες ακούσαμε πάλι για τους ίδιους στόχους που θα υλοποιηθούν.
Για «επαναπροσδιορισμό του ρόλου και πλήρη εκσυγχρονισμό στις λειτουργίες του» έκανε λόγο η υπουργός Πολιτισμού, σημειώνοντας σαφώς, όμως, ότι το ΤΑΠ θα εξακολουθήσει να είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου. Η κ. Μενδώνη μίλησε για αύξηση των εσόδων, καθώς σήμερα το 95% έρχεται από τα εισιτήρια, «ενώ σε όλο τον κόσμο αυτό το ποσοστό δεν ξεπερνά το 20% και τα υπόλοιπα έσοδα είναι από παρεχόμενες υπηρεσίες. Αυτές τις υπηρεσίες θέλουμε να αναβαθμίσουμε, ξεκινώντας από τα αναψυκτήρια και τα πωλητήρια».
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, από τα 75 αναψυκτήρια θα λειτουργήσουν περίπου τα μισά, δηλαδή τα 35. Τα 20 που βρίσκονται εν λειτουργία και τα 15 που δημοπρατήθηκαν πρόσφατα. Αν και τρεις διαγωνισμοί (από τους 15) βγήκαν άγονοι για τα αναψυκτήρια της Βεργίνας, της Δωδώνης και του αρχαιολογικού Μουσείου της Ρόδου, θα λειτουργήσουν, αφού, όπως είπε η υπουργός Πολιτισμού, με βάση τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, επιτρέπονται με συγκεκριμένες διαδικασίες οι απευθείας αναθέσεις για 18 μήνες.
Ανακοινώθηκε, επίσης, ότι θα ανοίξουν τα πωλητήρια τα οποία «εμπλουτίζονται συνεχώς με προϊόντα», αλλά ποια είναι αυτά που θα επιφέρουν και τις πολυπόθητες αυξήσεις εσόδων, δεν μάθαμε. «Είναι πάνω από δέκα χρόνια που έχουν χαμηλές πωλήσεις -δεν έχουν φέρει πάνω από 3.500.000 ευρώ ετησίως στο ΤΑΠ. Σημαίνει, λοιπόν, ότι πρέπει να γίνει μια δομική αλλαγή, κόσμος υπάρχει, εννοώ εργαζόμενοι. Αρα, φυσικά, θα ανοίξουν τα πωλητήρια», είπε η κ. Χατζηπέτρου.
Ο νέος πρόεδρος, Παναγιώτης Νταής, δίνοντας το στίγμα του, ανάφερε ότι το ΤΑΠΑ θα λειτουργήσει ως ΝΠΔΔ και τόνισε ότι στόχος είναι «να ενταχθούμε στο σύστημα της Κινητικότητας... αφενός, να προσελκύσουμε κόσμο από άλλους φορείς της δημόσιας διοίκησης να υπηρετήσουν στο ΤΑΠΑ, να μπολιάσουν, αν θέλετε, με τη δική τους γνώση και εμπειρία το υπάρχον προσωπικό, το οποίο προσπαθεί με τα μέσα που έχει για το καλύτερο, αλλά και να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον εργασίας για το υφιστάμενο προσωπικό, που θα του επιτρέψει να αναπτύξει όλες τις ικανότητές του».
Χαρακτήρισε μεγάλο στοίχημα τη λειτουργία των πωλητηρίων. «Πρέπει να αναδιοργανωθούν, να λειτουργήσουν με νέο τρόπο, ώστε να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες στους επισκέπτες... και να συμβάλουν στην αύξηση των εσόδων».
Στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου, ο κ. Νταής, προϊστάμενος της Διαχειριστικής Αρχής του ΥΠΠΟΑ και πρόεδρος της Επιτροπής Παρακολούθησης Παραλαβής Εργου για την Ψηφιοποίηση των Κινητών Μνημείων («Εφ.Συν.» 21/1/20), ρωτήθηκε ποια είναι η άποψή του για τις μηνύσεις του έκπτωτου αναδόχου κατά των τριών μελών της Επιτροπής, εκείνων που είχαν απορρίψει τα δύο παραδοτέα έργα του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος. «Ως δημόσιος υπάλληλος δεν μπορώ να δεχθώ τέτοια πράγματα.
Ολοι οι συνάδελφοι, στο πλαίσιο των καθηκόντων τους, έχουν τη γνώμη τους και πρέπει να την εκφράζουν ελεύθερα. Σε οποιαδήποτε τέτοια κίνηση είμαι αντίθετος. Είμαι ξεκάθαρος και γι' αυτό δεν πήγα να καταθέσω ως μάρτυρας και ούτε θα το κάνω ποτέ.
Ομως, πρέπει να υπάρχει σεβασμός σε όλες τις απόψεις. Στην παρούσα φάση διαμορφώθηκαν δύο που έχουν επιχειρήματα και πρέπει να είναι σεβαστές», είπε και θύμισε ότι σήμερα η Επιτροπή «έχει πάψει να λειτουργεί από τη στιγμή που κηρύχθηκε έκπτωτος ο ανάδοχος. Δεν έχουμε ξανασυνεδριάσει από τον Οκτώβριο 2019. Δεν έχει αντικείμενο πλέον, δεν μπορεί να παρακολουθεί μια σύμβαση που δεν υπάρχει».
 
Βασιλική Τζεβελέκου
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: