ΚΡΑΥΓΑΛΕΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΜΕ ΜΙΚΡΟΤΕΡΕΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΕΣ
Σε σαμπουάν γνωστής εταιρείας τα 400 ml έγιναν 360 ml και σήμερα 330 με μεγαλύτερο κόστος. Kουτιά μαργαρίνης από 250 γρ. έχουν χωρητικότητα 200 ή 225 γρ. και αντί για 0,75 ευρώ στοιχίζουν 1,13 ευρώ ● Νομοθετικές πρωτοβουλίες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες
«Premium εμπειρία» αλλά με μικρότερα πιάτα προσφέρει η American Airlines παροτρύνοντας εμμέσως ακόμα και πελάτες υπηρεσιών πολυτελείας να τρώνε λιγότερα δωρεάν εδέσματα, προς επίτευξη του στόχου της διοίκησης να μην ξοδεύεται «ούτε δολάριο παραπάνω απ’ ό,τι χρειάζεται». Η νέα κριτική για τις τσιγκουνιές της αμερικανικής εταιρείας την περασμένη εβδομάδα ήρθε μετά το «shrinkflation» στις μερίδες του φαγητού, το οποίο παρέχει στους επιβάτες της.Το περίφημο shrinkflation, το φαινόμενο μείωσης της ποσότητας προϊόντος με διατήρηση ή αύξηση της τιμής, δεν είναι φυσικά καινούργιο. Τα πρώτα σημάδια χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1960, έγιναν σαφέστατα την επόμενη δεκαετία, σε ΗΠΑ και Ευρώπη, ως απότοκο της πετρελαϊκής κρίσης και είθισται να παρατηρούνται τον τελευταίο μισό αιώνα σε περιόδους υψηλού πληθωρισμού.
Ο όρος shrinkflation καθιερώθηκε στη χρηματοπιστωτική κρίση του 2009, όμως η «έκρηξη» της διεθνούς τάσης ήρθε μέσα στην πανδημία, το 2021. Τότε έγινε αισθητό και στη χώρα μας με τις καταγγελίες από τους πολίτες να συνεχίζονται μέχρι σήμερα με αμείωτη ένταση, σύμφωνα με την Ενωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΚΚΕ).
Απογοητευμένοι καταναλωτές διαπιστώνουν τη συρρίκνωση του μεγέθους προϊόντων, κάποιες φορές έπειτα από την αγορά, εάν δεν έχουν προσέξει «τα ψιλά γράμματα». Αλλοι έχουν πλέον συμβιβαστεί, παρόλο που το «πορτοφόλι» συχνά δεν σηκώνει ούτε την προμήθεια βασικών ειδών. Ως ένας λόγος εμφανίζεται η αδυναμία απορρόφησης των ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες, όπως οι πρωτοφανείς στο κακάο τα τελευταία δύο χρόνια, οι οποίες συνέβαλαν να πληρώσουμε αυτό το Πάσχα τις σοκολατένιες λιχουδιές ακριβότερα για μικρότερες ποσότητες.
Ομως, η αύξηση του τζίρου των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, κατά 300 εκατ. ευρώ, μόνο το 2024, δείχνει πως υπάρχει η δυνατότητα διατήρησης του περιθωρίου κέρδους χωρίς αύξηση τιμής. «Στην αρχή μείωναν το περιεχόμενο για να μην κάνουν αυξήσεις, αλλά τελικά έκαναν. Σαμπουάν γνωστής εταιρείας 400 ml έγιναν 360 ml και σήμερα 330 με μεγαλύτερο κόστος. Kουτιά μαργαρίνης από 250 γρ. έχουν χωρητικότητα 200 ή 225 γρ. και αντί για 0,75 ευρώ στοιχίζουν 1,13 ευρώ. Ο νοικοκύρης δεν είδε τη διαφορά στη συσκευασία αλλά όταν το κέικ δεν φούσκωσε, όπως θα έπρεπε σύμφωνα με τη συνταγή» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος της ΕΕΚΕ, Απόστολος Ραυτόπουλος.
Ο ίδιος θίγει επίσης το ζήτημα της μεγάλης διαφοράς κόστους ίδιων προϊόντων πολυεθνικών ανάμεσα σε άλλες χώρες και στην Ελλάδα φέρνοντας χαρακτηριστικά παραδείγματα σε σύγκριση με το Ηνωμένο Βασίλειο: παστεριωμένο γάλα 2,272 ml στη Μεγάλη Βρετανία κοστίζει 1,81 ευρώ, ενώ 2 λίτρα ακριβώς στην Ελλάδα 3,30 ευρώ, 300 κάψουλες ζαχαρίνης 1,99 ευρώ εκεί, 6,9 εδώ, καφές γνωστής εταιρείας σε γυάλινο βαζάκι μειώθηκε από 200 γρ. στα 190 στη χώρα μας, αλλά εκεί όχι.
Τι συμβαίνει σε άλλες χώρες
Σε άλλες χώρες οι πολίτες ή οι κυβερνήσεις αναλαμβάνουν δράσεις με στόχο να αυξήσουν τον έλεγχο της αγοραστικής δύναμής τους. Από το 2022 έως τώρα διαδικτυακοί χρήστες στη Μεγάλη Βρετανία και τον Καναδά καλούν σε μποϊκοτάζ για συγκεκριμένες μάρκες μέσω του hashtags #Shrinkflation, που κυκλοφορεί ευρέως στις πλατφόρμες Twitter/X και Reddit.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες ορισμένοι προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη καταθέτοντας μέχρι πέρσι αγωγές εναντίον εταιρειών τροφίμων σχετικά με παραπλανητικές μειώσεις μερίδων χωρίς προσαρμογή στην τιμή. Οι επιπτώσεις του φαινομένου εντάθηκαν την τελευταία πενταετία στη χώρα επηρεάζοντας από τα χαρτιά τουαλέτας μέχρι τα μπισκότα.
Τον Μάρτιο η επισιτιστική ανασφάλεια διαμορφώθηκε στο 13,2% στις ΗΠΑ, ενώ οι μισοί καταναλωτές καλλιεργούν δικά τους τρόφιμα προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα, σύμφωνα με τη νέα έκθεση του Consumer Food Insights Report (CFI), που σε προηγούμενη έρευνα κατέγραψε πως πάνω από 7 στους 10 θεωρούν ότι το shrinkflation είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας αύξησης των κερδών και ζητούν περισσότερη διαφάνεια, όπως ευδιάκριτη επισήμανση.
Αυτό επιχειρούν να κάνουν οι γαλλικές αρχές από το περασμένο καλοκαίρι προβλέποντας πρόστιμα 3.000 ευρώ για τον διευθυντή του εκάστοτε καταστήματος και έως 15.000 ευρώ για την εταιρεία, εάν δεν τοποθετεί ειδικές ετικέτες σε προϊόντα που έχουν υποστεί shrinkflation. Βέβαια δεν συμμορφώνονται όλοι με το μέτρο. Για παράδειγμα, η Carrefour υποστήριξε πως η στρατηγική της στοχεύει στον εντοπισμό προϊόντων, που επηρεάζονται από αυτήν την πρακτική, προκειμένου οι τιμές τους να διορθώνονται εκ των προτέρων.
Αντίθετα, στη Γερμανία η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Netto ανακοίνωσε πως τοποθετεί σήμανση στα ράφια, σε περιπτώσεις μείωσης της ποσότητας χωρίς αντίστοιχη μείωση στην τιμή. Στη Ρουμανία, τον περασμένο Οκτώβρη, η Εθνική Αρχή Προστασίας Καταναλωτή (ANPC) έθεσε σε ισχύ οδηγία βάσει της οποίας οι επιχειρηματίες στο λιανεμπόριο υποχρεώνονται να προχωρούν σε σαφή ενημέρωση για οποιαδήποτε μείωση στην ποσότητα προ-συσκευασμένων προϊόντων, όταν η τιμή παραμένει αμετάβλητη, ενημέρωση που θα διαρκεί για τουλάχιστον 30 ημέρες από την ημερομηνία τοποθέτησης του προϊόντος στο ράφι. Πέρυσι η ουγγρική κυβέρνηση εξέδωσε παρόμοιο διάταγμα, το οποίο όμως αφορά εταιρείες τροφίμων με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 2,6 εκατ. ευρώ. Σε περίπτωση παραβίασης επιβάλλεται πρόστιμο έως 2.580 ευρώ ανά προϊόν.
Λένα Κυριακίδη
Πηγή: efsyn.gr
Σε σαμπουάν γνωστής εταιρείας τα 400 ml έγιναν 360 ml και σήμερα 330 με μεγαλύτερο κόστος. Kουτιά μαργαρίνης από 250 γρ. έχουν χωρητικότητα 200 ή 225 γρ. και αντί για 0,75 ευρώ στοιχίζουν 1,13 ευρώ ● Νομοθετικές πρωτοβουλίες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες
«Premium εμπειρία» αλλά με μικρότερα πιάτα προσφέρει η American Airlines παροτρύνοντας εμμέσως ακόμα και πελάτες υπηρεσιών πολυτελείας να τρώνε λιγότερα δωρεάν εδέσματα, προς επίτευξη του στόχου της διοίκησης να μην ξοδεύεται «ούτε δολάριο παραπάνω απ’ ό,τι χρειάζεται». Η νέα κριτική για τις τσιγκουνιές της αμερικανικής εταιρείας την περασμένη εβδομάδα ήρθε μετά το «shrinkflation» στις μερίδες του φαγητού, το οποίο παρέχει στους επιβάτες της.Το περίφημο shrinkflation, το φαινόμενο μείωσης της ποσότητας προϊόντος με διατήρηση ή αύξηση της τιμής, δεν είναι φυσικά καινούργιο. Τα πρώτα σημάδια χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1960, έγιναν σαφέστατα την επόμενη δεκαετία, σε ΗΠΑ και Ευρώπη, ως απότοκο της πετρελαϊκής κρίσης και είθισται να παρατηρούνται τον τελευταίο μισό αιώνα σε περιόδους υψηλού πληθωρισμού.
Ο όρος shrinkflation καθιερώθηκε στη χρηματοπιστωτική κρίση του 2009, όμως η «έκρηξη» της διεθνούς τάσης ήρθε μέσα στην πανδημία, το 2021. Τότε έγινε αισθητό και στη χώρα μας με τις καταγγελίες από τους πολίτες να συνεχίζονται μέχρι σήμερα με αμείωτη ένταση, σύμφωνα με την Ενωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΚΚΕ).
Απογοητευμένοι καταναλωτές διαπιστώνουν τη συρρίκνωση του μεγέθους προϊόντων, κάποιες φορές έπειτα από την αγορά, εάν δεν έχουν προσέξει «τα ψιλά γράμματα». Αλλοι έχουν πλέον συμβιβαστεί, παρόλο που το «πορτοφόλι» συχνά δεν σηκώνει ούτε την προμήθεια βασικών ειδών. Ως ένας λόγος εμφανίζεται η αδυναμία απορρόφησης των ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες, όπως οι πρωτοφανείς στο κακάο τα τελευταία δύο χρόνια, οι οποίες συνέβαλαν να πληρώσουμε αυτό το Πάσχα τις σοκολατένιες λιχουδιές ακριβότερα για μικρότερες ποσότητες.
Ομως, η αύξηση του τζίρου των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, κατά 300 εκατ. ευρώ, μόνο το 2024, δείχνει πως υπάρχει η δυνατότητα διατήρησης του περιθωρίου κέρδους χωρίς αύξηση τιμής. «Στην αρχή μείωναν το περιεχόμενο για να μην κάνουν αυξήσεις, αλλά τελικά έκαναν. Σαμπουάν γνωστής εταιρείας 400 ml έγιναν 360 ml και σήμερα 330 με μεγαλύτερο κόστος. Kουτιά μαργαρίνης από 250 γρ. έχουν χωρητικότητα 200 ή 225 γρ. και αντί για 0,75 ευρώ στοιχίζουν 1,13 ευρώ. Ο νοικοκύρης δεν είδε τη διαφορά στη συσκευασία αλλά όταν το κέικ δεν φούσκωσε, όπως θα έπρεπε σύμφωνα με τη συνταγή» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος της ΕΕΚΕ, Απόστολος Ραυτόπουλος.
Ο ίδιος θίγει επίσης το ζήτημα της μεγάλης διαφοράς κόστους ίδιων προϊόντων πολυεθνικών ανάμεσα σε άλλες χώρες και στην Ελλάδα φέρνοντας χαρακτηριστικά παραδείγματα σε σύγκριση με το Ηνωμένο Βασίλειο: παστεριωμένο γάλα 2,272 ml στη Μεγάλη Βρετανία κοστίζει 1,81 ευρώ, ενώ 2 λίτρα ακριβώς στην Ελλάδα 3,30 ευρώ, 300 κάψουλες ζαχαρίνης 1,99 ευρώ εκεί, 6,9 εδώ, καφές γνωστής εταιρείας σε γυάλινο βαζάκι μειώθηκε από 200 γρ. στα 190 στη χώρα μας, αλλά εκεί όχι.
Τι συμβαίνει σε άλλες χώρες
Σε άλλες χώρες οι πολίτες ή οι κυβερνήσεις αναλαμβάνουν δράσεις με στόχο να αυξήσουν τον έλεγχο της αγοραστικής δύναμής τους. Από το 2022 έως τώρα διαδικτυακοί χρήστες στη Μεγάλη Βρετανία και τον Καναδά καλούν σε μποϊκοτάζ για συγκεκριμένες μάρκες μέσω του hashtags #Shrinkflation, που κυκλοφορεί ευρέως στις πλατφόρμες Twitter/X και Reddit.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες ορισμένοι προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη καταθέτοντας μέχρι πέρσι αγωγές εναντίον εταιρειών τροφίμων σχετικά με παραπλανητικές μειώσεις μερίδων χωρίς προσαρμογή στην τιμή. Οι επιπτώσεις του φαινομένου εντάθηκαν την τελευταία πενταετία στη χώρα επηρεάζοντας από τα χαρτιά τουαλέτας μέχρι τα μπισκότα.
Τον Μάρτιο η επισιτιστική ανασφάλεια διαμορφώθηκε στο 13,2% στις ΗΠΑ, ενώ οι μισοί καταναλωτές καλλιεργούν δικά τους τρόφιμα προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα, σύμφωνα με τη νέα έκθεση του Consumer Food Insights Report (CFI), που σε προηγούμενη έρευνα κατέγραψε πως πάνω από 7 στους 10 θεωρούν ότι το shrinkflation είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας αύξησης των κερδών και ζητούν περισσότερη διαφάνεια, όπως ευδιάκριτη επισήμανση.
Αυτό επιχειρούν να κάνουν οι γαλλικές αρχές από το περασμένο καλοκαίρι προβλέποντας πρόστιμα 3.000 ευρώ για τον διευθυντή του εκάστοτε καταστήματος και έως 15.000 ευρώ για την εταιρεία, εάν δεν τοποθετεί ειδικές ετικέτες σε προϊόντα που έχουν υποστεί shrinkflation. Βέβαια δεν συμμορφώνονται όλοι με το μέτρο. Για παράδειγμα, η Carrefour υποστήριξε πως η στρατηγική της στοχεύει στον εντοπισμό προϊόντων, που επηρεάζονται από αυτήν την πρακτική, προκειμένου οι τιμές τους να διορθώνονται εκ των προτέρων.
Αντίθετα, στη Γερμανία η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Netto ανακοίνωσε πως τοποθετεί σήμανση στα ράφια, σε περιπτώσεις μείωσης της ποσότητας χωρίς αντίστοιχη μείωση στην τιμή. Στη Ρουμανία, τον περασμένο Οκτώβρη, η Εθνική Αρχή Προστασίας Καταναλωτή (ANPC) έθεσε σε ισχύ οδηγία βάσει της οποίας οι επιχειρηματίες στο λιανεμπόριο υποχρεώνονται να προχωρούν σε σαφή ενημέρωση για οποιαδήποτε μείωση στην ποσότητα προ-συσκευασμένων προϊόντων, όταν η τιμή παραμένει αμετάβλητη, ενημέρωση που θα διαρκεί για τουλάχιστον 30 ημέρες από την ημερομηνία τοποθέτησης του προϊόντος στο ράφι. Πέρυσι η ουγγρική κυβέρνηση εξέδωσε παρόμοιο διάταγμα, το οποίο όμως αφορά εταιρείες τροφίμων με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 2,6 εκατ. ευρώ. Σε περίπτωση παραβίασης επιβάλλεται πρόστιμο έως 2.580 ευρώ ανά προϊόν.
Λένα Κυριακίδη
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου