Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2025

Νέος κύκλος ελέγχων για παράνομες κρατικές ενισχύσεις

Στην επιστροφή επιδοτήσεων υποχρεώνονται οι επιχειρήσεις που δεν ολοκλήρωσαν τις επενδύσεις με βάση το πλάνο
Νέος κύκλος ελέγχων των επιχειρήσεων που έλαβαν κρατικές ενισχύσεις μέσω των αναπτυξιακών νόμων δρομολόγησε το υπουργείο Ανάπτυξης με στόχο να διασφαλιστεί η τήρηση των μακροχρόνιων δεσμεύσεων των επενδυτών.
Η απόφαση που υπογράφει ο υπουργός ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος και ισχύει από τις 23 Σεπτεμβρίου (ημέρα δημοσίευσής της στο ΦΕΚ), αφορά ένα ευρύ φάσμα επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί σε παλαιότερους και νεότερους αναπτυξιακούς νόμους, όπως οι ν. 4887/2022, ν. 4399/2016, ν. 3908/2011 και ν. 3299/2004.
Οι ενισχυόμενες επιχειρήσεις, ανάλογα με τον νόμο που υπάγονται, υποχρεώνονται να υποβάλλουν συγκεκριμένα στοιχεία σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα μετά την ολοκλήρωση της επένδυσής τους.
Η κεντρική αλλαγή,. σε σχέση με το προηγούμενο σύστημα ελέγχων, είναι η καθολική πλέον ηλεκτρονική υποβολή των στοιχείων. Ειδικότερα:
  • Οι επιχειρήσεις που έχουν υπαχθεί στον ν. 4887/2022 θα χρησιμοποιούν το Πληροφοριακό Σύστημα του Αναπτυξιακού Νόμου (ΠΣ-Αν).
  • Για τους παλαιότερους νόμους (ν. 4399/2016, ν. 3908/2011, ν. 3299/2004) η διαδικασία θα γίνεται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων - Επενδυτικός Νόμος (ΠΣΚΕ-Επ).

Η υποβολή των στοιχείων, πρέπει να γίνεται το αργότερο εντός δύο μηνών από τη συμπλήρωση κάθε έτους λειτουργίας μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Αυτό ισχύει για όλο το διάστημα που ορίζεται η μακροχρόνια υποχρέωση (π.χ. εξαετία για τον ν. 4887/2022, επταετία ή πενταετία για τον ν. 4399/2016).
Για τις επιχειρήσεις που είχαν ήδη υποβάλλει τα στοιχεία τους σε έντυπη μορφή ή ηλεκτρονικά σε λάθος πεδίο, δίνεται προθεσμία δύο μηνών από τη δημοσίευση της νέας απόφασης για να τα υποβάλουν εκ νέου, αυτή τη φορά σωστά, μέσω των νέων ηλεκτρονικών συστημάτων. Η μη έγκαιρη ηλεκτρονική υποβολή θεωρείται αθέτηση υποχρέωσης και επισύρει πρόστιμα.
Έλεγχοι
Ο έλεγχος των μακροχρόνιων υποχρεώσεων θα γίνεται ετησίως και θα βασίζεται σε δειγματοληπτική μέθοδο. Για επενδύσεις του ν. 4887/2022 το δείγμα θα είναι τουλάχιστον 20% του συνόλου των υπόχρεων, ενώ για τους παλαιότερους νόμους το ποσοστό ορίζεται στο 10%.
Ο κατάλογος των ελεγχόμενων επιχειρήσεων μπορεί να τροποποιείται, αν υπάρχουν ενδείξεις για μη τήρηση των όρων. Οι έλεγχοι θα είναι κυρίως διοικητικοί, δηλαδή επί των υποβληθέντων εγγράφων, αλλά μπορεί να γίνονται και έκτακτοι, επιτόπιοι έλεγχοι αν προκύψουν ενδείξεις παρατυπιών.
Επίσης, οι έλεγχοι θα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα πεδίων, όπως:

  • Νόμιμη υπόσταση και μέγεθος της επιχείρησης: Θα ελέγχεται αν τα στοιχεία της επιχείρησης (επωνυμία, έδρα, μετοχική σύνθεση) συμφωνούν με αυτά της απόφασης ολοκλήρωσης.
  • Θέσεις εργασίας: Θα επιβεβαιώνεται η τήρηση των δεσμεύσεων για τη δημιουργία και διατήρηση νέων θέσεων απασχόλησης.
  • Οικονομικά στοιχεία: Θα ελέγχεται η ορθή λογιστική απεικόνιση της ενίσχυσης και αν έχουν μεταβιβαστεί ή εκμισθωθεί τα ενισχυθέντα πάγια περιουσιακά στοιχεία χωρίς έγκριση.
  • Λειτουργία και δυναμικότητα: Θα επιβεβαιώνεται η συνεχής λειτουργία της επιχείρησης και η χρήση του εγκεκριμένου μηχανολογικού εξοπλισμού.

Οι κυρώσεις στους παραβάτες
Η νέα απόφαση είναι ξεκάθαρη ως προς τις συνέπειες της μη συμμόρφωσης. Η μη υποβολή των στοιχείων ή η υποβολή ανακριβών δεδομένων επισύρει αυστηρά πρόστιμα και συγκεκριμένα:

  • Για τους νόμους ν. 3299/2004 και ν. 3908/2011, προβλέπονται πρόστιμα που ανέρχονται σε ποσοστό 5% επί του ποσού της επιχορήγησης. Το πρόστιμο αυτό εισπράττεται σύμφωνα με τον Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων.
  • Για τους νόμους ν. 4399/2016 και ν. 4887/2022, επιβάλλεται κύρωση που ανέρχεται σε 0,5% της εγκεκριμένης ενίσχυσης για κάθε έτος μη τήρησης της υποχρέωσης. Και αυτά τα πρόστιμα αυτά θα εισπράττονται σύμφωνα με τον Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ).

Πηγή: sofokleousin.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: