Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2015

Για ένα σύγχρονο, ανοιχτό στο μέλλον, αριστερό πολιτικό φορέα

Να συζητήσουμε για να δημιουργήσουμε ΕΝΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟ, ΑΝΟΙΧΤΟ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ, ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΦΟΡΕΑ με τη μέθοδο της κριτικής/αυτοκριτικής μέσα στην ιστορία και της ανταπόκρισης στις ανάγκες των λαϊκών τάξεων σήμερα.
ΕΙ­ΣΑ­ΓΩ­ΓΗ
Η συ­ζή­τη­ση για τον χα­ρα­κτή­ρα του πο­λι­τι­κού φορέα, που θα δη­μιουρ­γη­θεί με πρω­το­βου­λία της Λαϊ­κής Ενό­τη­τας και φι­λο­δο­ξία να συ­γκε­ντρώ­σει ευ­ρύ­τε­ρες δυ­νά­μεις, έχει ήδη ξε­κι­νή­σει. Πα­ρα­κι­νεί­ται από την ει­λι­κρι­νή αγω­νία του κό­σμου που αντέ­δρα­σε στη με­τάλ­λα­ξη του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ και πήρε μέρος στο εγ­χεί­ρη­μα της ΛΑΕ, έχο­ντας ανοι­χτούς λο­γα­ρια­σμούς με το πα­ρελ­θόν, σο­βα­ρά ερω­τή­μα­τα αλλά και ελ­πί­δες για το μέλ­λον.
Όταν ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ κέρ­δι­σε πο­σο­στό 27% στις εκλο­γές του 2012 υπήρ­ξε μία σύ­ντο­μη, κα­θό­λου στο­χα­στι­κή, συ­ζή­τη­ση για το νέο κόμμα, που έλαβε την ορι­στι­κή του μορφή στο ιδρυ­τι­κό συ­νέ­δριο τον Ιού­νιο του 2013. Είχα κα­τα­θέ­σει τότε ένα εκτε­νές κεί­με­νο με τίτλο «Για ένα μα­ζι­κό, δη­μο­κρα­τι­κό αρι­στε­ρό κόμμα», το οποίο δη­μο­σιεύ­τη­κε στην Ίσκρα (4/7/2012) και στα Εν­θέ­μα­τα της Αυγής (15/7/2012), από το οποίο αντλώ βα­σι­κά στοι­χεία της επι­και­ρο­ποι­η­μέ­νης προ­σέγ­γι­σης ενός μα­ζι­κού, δη­μο­κρα­τι­κού αρι­στε­ρού πο­λι­τι­κού φορέα σή­με­ρα.
Η μορφή της πο­λι­τι­κής ορ­γά­νω­σης δεν μπο­ρεί να συ­ζη­τη­θεί σο­βα­ρά χωρίς ανα­φο­ρές στη θε­ω­ρία/ες του κρά­τους και την ιστο­ρία (ιστο­ρι­κό­τη­τα των μορ­φών, ιστο­ρι­κή συ­γκυ­ρία). Το λε­γό­με­νο ορ­γα­νω­τι­κό ζή­τη­μα δεν πρέ­πει να τί­θε­ται ως ένα σύ­νο­λο κα­νο­νι­στι­κών ρυθ­μί­σε­ων που τα­κτο­ποιούν σχέ­σεις με­τα­ξύ τά­σε­ων και ομά­δων, οι οποί­ες ήδη συμ­με­τέ­χουν ή θα συμ­με­τά­σχουν στη νέα Λαϊκή Ενό­τη­τα.
Η αρι­στε­ρά έχει ητ­τη­θεί πα­γκό­σμια, με εξαί­ρε­ση ορι­σμέ­να αντι­φα­τι­κά πα­ρα­δείγ­μα­τα κυ­ρί­ως σε χώρες της Λα­τι­νι­κής Αμε­ρι­κής στις οποί­ες εξα­κο­λου­θούν να εκ­δη­λώ­νο­νται μα­ζι­κά κοι­νω­νι­κά κι­νή­μα­τα. Ο πα­γκο­σμιο­ποι­η­μέ­νος κα­πι­τα­λι­σμός δεν προ­ω­θεί μόνο ένα οι­κο­νο­μι­κό σχέ­διο κα­τί­σχυ­σης του κε­φα­λαί­ου μέσα από τε­ρά­στια κα­τα­στρο­φή πα­ρα­γω­γι­κών μέσων και κοι­νω­νι­κών δυ­νά­με­ων. Με­τέ­χει άμεσα ή/και κα­τευ­θύ­νει, με ιμπε­ρια­λι­στι­κούς πο­λέ­μους και εμ­φύ­λιες συ­γκρού­σεις, μια ανα­διά­τα­ξη των συ­νό­ρων και των πλη­θυ­σμών πα­γκό­σμια, που συ­νε­πά­γε­ται κα­τα­στρο­φή και δια­με­λι­σμό χωρών, βί­αιες ομο­γε­νο­ποι­ή­σεις, εξα­φά­νι­ση της ιστο­ρι­κό­τη­τας και της πο­λυ­πο­λι­τι­σμι­κό­τη­τας λαών.
Στη μα­κριά με­τα­πο­λε­μι­κή πε­ρί­ο­δο η αρι­στε­ρά μπο­ρού­σε να ορί­σει εκ νέου τον εαυτό της στο έδα­φος εθνι­κο­α­πε­λευ­θε­ρω­τι­κών κι­νη­μά­των, εξε­γέρ­σε­ων, επα­να­στά­σε­ων και ρι­ζο­σπα­στι­κών αλ­λα­γών, που έθε­σαν σε δο­κι­μα­σία δι­κτα­το­ρί­ες, δυ­τι­κές δη­μο­κρα­τί­ες και κα­θε­στώ­τα σο­βιε­τι­κού τύπου μέσα από την ανά­δυ­ση εκα­τομ­μυ­ρί­ων αν­θρώ­πων στη σκηνή της ιστο­ρί­ας.
Παρά τις με­γά­λες κα­τα­κτή­σεις των λαών, η αρι­στε­ρά έχασε στα­δια­κά τον πό­λε­μο απέ­να­ντι στον πα­γκό­σμιο κα­πι­τα­λι­σμό που εξα­κο­λου­θεί να επι­βάλ­λει και να δια­χει­ρί­ζε­ται μια νέα βαρ­βα­ρό­τη­τα. Όλα τα ρεύ­μα­τα της αρι­στε­ράς που πήραν μέρος στη δια­μόρ­φω­ση της με­τα­πο­λε­μι­κής της πο­ρεί­ας, την οποία χα­ρα­κτη­ρί­ζουν έφο­δοι στον ου­ρα­νό και σκο­τει­νές σε­λί­δες, μπο­ρούν να συ­να­ντη­θούν σή­με­ρα στο έδα­φος επα­να­θε­με­λί­ω­σης της αρι­στε­ράς, επι­νο­ώ­ντας μια νέα σύν­θε­ση μέσα από την κρι­τι­κή επα­να­οι­κειο­ποί­η­ση της κοι­νής ιστο­ρί­ας.  
Η δια­μόρ­φω­ση ενός σύγ­χρο­νου ιστο­ρι­κά, μα­ζι­κού, δη­μο­κρα­τι­κού αρι­στε­ρού πο­λι­τι­κού φορέα είναι θε­με­λια­κή επι­λο­γή και προ­ϋ­πό­θε­ση της δια­δι­κα­σί­ας επα­να­θε­με­λί­ω­σης. Η άποψη ότι με­τα­φέ­ρου­με το «κε­κτη­μέ­νο» της κάθε προ­ϋ­πάρ­χου­σας ορ­γά­νω­σης με τις ιδέες και τις πρα­κτι­κές της για να δη­μιουρ­γή­σου­με αθροι­στι­κά ένα νέο φορέα, ανα­πα­ρά­γει χω­ρι­στι­κές πα­θο­γέ­νειες, κλει­στά συ­στή­μα­τα, αδια­φα­νείς δια­δι­κα­σί­ες, αρ­χη­γι­σμούς και με κα­νέ­να τρόπο δεν απο­τε­λεί απά­ντη­ση στο μεί­ζον επί­δι­κο επα­να­θε­με­λί­ω­σης της αρι­στε­ράς σή­με­ρα. Εκλαμ­βά­νει ως δε­δο­μέ­νους τους ιστο­ρι­κούς δια­χω­ρι­σμούς αλλά και ομα­δο­ποι­ή­σεις χωρίς ιδιαί­τε­ρη ιδε­ο­λο­γι­κή ταυ­τό­τη­τα, ανα­πα­ρά­γει και θε­σμο­θε­τεί αυτή την πο­λυ­διά­σπα­ση.
Α. ΣΤΟΙ­ΧΕΙΑ ΤΗΣ ΚΡΙ­ΣΗΣ ΤΩΝ ΑΡΙ­ΣΤΕ­ΡΩΝ ΚΑΙ  ΚΟΜ­ΜΟΥ­ΝΙ­ΣΤΙ­ΚΩΝ ΚΟΜ­ΜΑ­ΤΩΝ Η ΣΤΑ­ΔΙΑ­ΚΗ ΑΠΟΡ­ΡΟ­ΦΗ­ΣΗ ΤΗΣ ΠΟ­ΛΙ­ΤΙ­ΚΗΣ ΛΕΙ­ΤΟΥΡ­ΓΙΑΣ ΤΩΝ ΑΣΤΙ­ΚΩΝ ΚΟΜ­ΜΑ­ΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΟΙ­ΚΗ­ΤΙ­ΚΟΥΣ ΜΗ­ΧΑ­ΝΙ­ΣΜΟΥΣ ΤΟΥ ΚΡΑ­ΤΟΥΣ
Τα αστι­κά πο­λι­τι­κά κόμ­μα­τα είναι μέρος των μη­χα­νι­σμών του αστι­κού κρά­τους. Τα αρι­στε­ρά κόμ­μα­τα δεν πρέ­πει να αντι­γρά­φουν τη θε­σμι­κή υλι­κό­τη­τα των αστι­κών κομ­μά­των, η οποία απο­τε­λεί η ίδια μια ιδε­ο­λο­γι­κή κα­τα­σκευή, ένα μέσο ανα­πα­ρα­γω­γής της κυ­ρί­αρ­χης ιδε­ο­λο­γί­ας, μια αρ­νη­τι­κή θέση πάνω σε μεί­ζο­να επί­δι­κα όπως η ελευ­θε­ρία, η δη­μο­κρα­τία, η ισό­τη­τα, η αμ­φι­σβή­τη­ση της θε­σμι­κής ιε­ραρ­χί­ας.
Ο σκο­πός της δι­κτα­το­ρί­ας του προ­λε­τα­ριά­του μέσα σε συν­θή­κες ανε­λέ­η­της κα­τα­στο­λής οδή­γη­σε στις αρχές του 20ου αιώνα στη δη­μιουρ­γία του επα­να­στα­τι­κού κόμ­μα­τος της πρω­το­πο­ρί­ας των απο­φα­σι­σμέ­νων κομ­μου­νι­στών, τους οποί­ους συ­νεί­χε η σι­δη­ρά πει­θαρ­χία. Η στα­δια­κή με­τε­ξέ­λι­ξη των κομ­μά­των αυτών στις χώρες που πήραν την εξου­σία σε κόμμα - κρά­τος θέτει ση­μα­ντι­κά ζη­τή­μα­τα που δεν προ­σεγ­γί­ζο­νται, παρά μόνο έμ­με­σα, στο παρόν κεί­με­νο. Η συ­ζή­τη­ση για το κόμμα στις επα­να­στα­τι­κές δε­κα­ε­τί­ες, από το 1960 μέχρι το 1980, γί­νε­ται στο πλαί­σιο της ανα­γνώ­ρι­σης της κρί­σης του μαρ­ξι­σμού και των ιστο­ρι­κών κομ­μου­νι­στι­κών κομ­μά­των της δύσης και στον ορί­ζο­ντα της ρήξης με τα κα­θε­στώ­τα που ονο­μά­στη­καν υπαρ­κτός σο­σια­λι­σμός και κα­τέρ­ρευ­σαν λίγο αρ­γό­τε­ρα. Ο χα­ρα­κτή­ρας του κόμ­μα­τος ανα­ζη­τή­θη­κε τότε στο πλαί­σιο της πο­λι­τι­κής θε­ω­ρί­ας και πρά­ξης, στους τα­ξι­κούς λαϊ­κούς αγώ­νες και στη σχέση του κόμ­μα­τος με το κρά­τος. Αυτή η σχέση απο­τε­λεί και σή­με­ρα, από πολ­λές πλευ­ρές, ση­μείο κλει­δί για τον χα­ρα­κτή­ρα της ορ­γά­νω­σης. Ο τρό­πος που αντι­λαμ­βα­νό­μα­στε το κρά­τος ήταν (και είναι) κα­τα­λυ­τι­κός στη θε­ω­ρη­τι­κή προ­σέγ­γι­ση και την υλική μορφή του αρι­στε­ρού κόμ­μα­τος.
Όπως επε­σή­μαι­νε ο Ετιέν Μπα­λι­μπάρ σε μια συ­ζή­τη­ση για το κόμμα “η ει­κό­να ενός πρω­τό­γο­νου ερ­γα­τι­κού κι­νή­μα­τος που στρα­το­πε­δεύ­ει «εκτός των τει­χών» είναι εσφαλ­μέ­νη γιατί, εφό­σον οι μάζες ποτέ δεν βρί­σκο­νται «εκτός κρά­τους», ούτε το ερ­γα­τι­κό επα­να­στα­τι­κό κί­νη­μα βρί­σκε­ται ποτέ «εκτός κρά­τους»”. Απέ­να­ντι στην προ­σέγ­γι­ση του κρά­τους ως οχυ­ρού της κυ­ρί­αρ­χης τάξης και ως εν­δο­γε­νούς οντό­τη­τας, που πα­ρα­πέ­μπει στην εξω­τε­ρι­κό­τη­τα των κυ­ριαρ­χού­με­νων τά­ξε­ων, ο Νίκος Που­λαν­τζάς δια­τυ­πώ­νει τη ρι­ζο­σπα­στι­κή θέση : το κρά­τος, όπως και το κε­φά­λαιο, πρέ­πει να θε­ω­ρεί­ται ως σχέση, “ακρι­βέ­στε­ρα ως η υλική συ­μπύ­κνω­ση ενός συ­σχε­τι­σμού δυ­νά­με­ων ανά­με­σα σε τά­ξεις και με­ρί­δες τά­ξε­ων, έτσι όπως αυτός εκ­φρά­ζε­ται, πά­ντο­τε με ει­δι­κό τρόπο, μέσα στο Κρά­τος”.
Οι επι­μέ­ρους με­ρί­δες της κυ­ρί­αρ­χης τάξης ενο­ποιού­νται δια­μέ­σου του κρά­τους (το κρά­τος ως κόμμα της αστι­κής τάξης) ενώ οι κυ­ριαρ­χού­με­νες εμ­φα­νί­ζο­νται με τη μορφή εστιών αντι­πα­ρά­θε­σης στην εξου­σία των κυ­ρί­αρ­χων. Αυτή η πα­ρου­σία, ολο­έ­να και ισχνό­τε­ρη σή­με­ρα, των λαϊ­κών τά­ξε­ων που είναι απόρ­ροια της άσκη­σης πο­λι­τι­κής από τα αρι­στε­ρά κόμ­μα­τα και τα λαϊκά κι­νή­μα­τα αλλά και των αντι­φά­σε­ων του κοι­νω­νι­κού αντα­γω­νι­σμού ιδιαί­τε­ρα στους το­μείς του κοι­νω­νι­κού κρά­τους, δεν ση­μαί­νει ότι οι λαϊ­κές τά­ξεις μπο­ρούν να κα­τα­κτή­σουν μέσα στο κρά­τος εξου­σία χωρίς μια συ­νο­λι­κή ρήξη και επι­μέ­ρους τομές που οδη­γούν στο ρι­ζι­κό με­τα­σχη­μα­τι­σμό του. Άλ­λω­στε, όπως το δια­τυ­πώ­νει ο Ζακ Ραν­σιέρ, “η δη­μο­κρα­τία ου­δέ­πο­τε ταυ­τί­ζε­ται με μια νο­μι­κο­πο­λι­τι­κή αρχή. Τούτο δε ση­μαί­νει ότι είναι αδιά­φο­ρη απέ­να­ντί της. Ση­μαί­νει ότι η εξου­σία του λαού βρί­σκε­ται πάντα εντεύ­θεν και εκεί­θεν μορ­φών τέ­τοιου εί­δους”.
Το νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρο κα­πι­τα­λι­στι­κό σχέ­διο
Ήδη από το τέλος της δε­κα­ε­τί­ας του 1980 ο νε­ο­φι­λε­λευ­θε­ρι­σμός με­τα­σχη­μα­τί­ζει ρι­ζι­κά τις πο­λι­τι­κές λει­τουρ­γί­ες του κρά­τους και τον χα­ρα­κτή­ρα των δυ­τι­κών δη­μο­κρα­τιών. Η νέα μορφή κρά­τους – η συ­ναι­νε­τι­κή αυ­ταρ­χι­κή δη­μο­κρα­τία, σύμ­φω­να με τον Νίκο Που­λαν­τζά – αφορά σε μια “γε­νι­κό­τε­ρη με­τά­θε­ση των δια­δι­κα­σιών νο­μι­μο­ποί­η­σης από τα πο­λι­τι­κά κόμ­μα­τα προς την κρα­τι­κή διοί­κη­ση, της οποί­ας ήταν προη­γου­μέ­νως προ­νο­μια­κοί συ­νο­μι­λη­τές. Τα αστι­κά κόμ­μα­τα χά­νουν την ιδε­ο­λο­γι­κή τους λει­τουρ­γία, που με­τα­φέ­ρε­ται στα Μέσα Μα­ζι­κής Ενη­μέ­ρω­σης και την πα­ρα­δο­σια­κή αντι­προ­σω­πευ­τι­κή τους λει­τουρ­γία απέ­να­ντι στις τά­ξεις και τις με­ρί­δες τις οποί­ες εκ­φρά­ζουν. Τα πα­ρα­πά­νω συ­νε­πά­γο­νται κρίση των αστι­κών κομ­μά­των, συρ­ρί­κνω­ση της όποιας συμ­με­το­χι­κής δια­δι­κα­σί­ας των μελών τους, εν­δυ­νά­μω­ση των αρ­χη­γών, των κλει­στών συ­γκε­ντρω­τι­κών επι­τε­λεί­ων και των τε­χνο­κρα­τών.
Η κρίση αυτή των αστι­κών κομ­μά­των, που αρ­χί­ζει να εκ­δη­λώ­νε­ται στη Δυ­τι­κή Ευ­ρώ­πη μετά το 1980, επη­ρε­ά­ζει τα αρι­στε­ρά κόμ­μα­τα τα οποία κι­νού­νται μ’ ένα τρόπο στο πεδίο του κρά­τους ή/και τεί­νουν να αντι­γρά­φουν μορ­φές αστι­κών κομ­μά­των, συ­νή­θως όταν με­τέ­χουν ή διεκ­δι­κούν να με­τά­σχουν στην εξου­σία. Χα­ρα­κτη­ρι­στι­κή είναι η στα­δια­κή με­τε­ξέ­λι­ξη των σο­σια­λι­στι­κών κομ­μά­των που ενώ το­πο­θε­τού­νται αρι­στε­ρά της δια­χω­ρι­στι­κής γραμ­μής αρι­στε­ρά - δεξιά (π.χ. κυ­βέρ­νη­ση σο­σια­λι­στών-κομ­μου­νι­στών στη Γαλ­λία) στα­δια­κά αλ­λά­ζουν στρα­τό­πε­δο και ανα­λαμ­βά­νουν ένα συ­μπλη­ρω­μα­τι­κό με τα δεξιά κόμ­μα­τα ρόλο στο κυ­ρί­αρ­χο αστι­κό πο­λι­τι­κό σύ­στη­μα.
Η κρίση των κομ­μου­νι­στι­κών κομ­μά­των είναι κατ’ αρχήν εν­δο­γε­νής και αφορά στη σχέση που οι­κο­δο­μούν με την κοι­νω­νία και στη μη έγκαι­ρη πρό­σλη­ψη και κα­τα­νό­η­ση των με­τα­σχη­μα­τι­σμών που χα­ρα­κτη­ρί­ζουν τις κυ­ριαρ­χού­με­νες τά­ξεις μετά την επι­κρά­τη­ση του νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρου κα­πι­τα­λι­σμού.
Έχο­ντας το­πο­θε­τη­θεί έξω ή/και εχθρι­κά προς τα με­γα­λειώ­δη κι­νή­μα­τα της δε­κα­ε­τί­ας του 1960 και των αρχών της δε­κα­ε­τί­ας του 1970 (ΓΚΚ/Μάης, ΙΚΚ/θερμό φθι­νό­πω­ρο) χά­νουν τη δυ­να­τό­τη­τα να αντι­λη­φθούν μέσα από την κοι­νω­νι­κή κί­νη­ση τις αλ­λα­γές στα χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά των κυ­ριαρ­χού­με­νων τά­ξε­ων και τις νέες μορ­φές ρι­ζο­σπα­στι­κο­ποί­η­σής τους. Η ερ­γα­τι­κή τάξη, ευ­ρύ­τε­ρα τα λαϊκά στρώ­μα­τα, εμπλέ­κο­νται σε νέες αντι­φά­σεις τόσο γιατί η πα­ρα­γω­γή υπε­ρα­ξί­ας δεν έχει πια ένα μο­να­δι­κό κέ­ντρο, έναν τόπο - το ερ­γο­στά­σιο όσο και γιατί οι θε­ω­ρού­με­νες ως δευ­τε­ρεύ­ου­σες αντι­φά­σεις του κα­πι­τα­λι­σμού, όπως αυτή ανά­με­σα στον άν­θρω­πο και τη φύση, ανα­δει­κνύ­ο­νται δυ­να­μι­κά  και ωθούν στην εμ­φά­νι­ση νέων κοι­νω­νι­κών κι­νη­μά­των.
Αυτή η κοι­νω­νι­κή υστέ­ρη­ση συμ­βα­δί­ζει και εν μέρει απορ­ρέ­ει από τον χα­ρα­κτή­ρα του κόμ­μα­τος, το οποίο ανα­πα­ρά­γε­ται ως ιε­ραρ­χι­κά δο­μη­μέ­νος μη­χα­νι­σμός αντι­πο­λι­τευ­τι­κής εξου­σί­ας, με πε­ριο­ρι­σμέ­νη απο­δο­χή δια­φο­ρο­ποι­ή­σε­ων πάνω σε σο­βα­ρά θέ­μα­τα στο εσω­τε­ρι­κό του.
Η ανα­γνώ­ρι­ση της πα­ρου­σί­ας των νέων αντι­φά­σε­ων και των νέων χα­ρα­κτη­ρι­στι­κών της ερ­γα­τι­κής τάξης γί­νε­ται μεν στο τέλος της δε­κα­ε­τί­ας του 1980 από τα αρι­στε­ρά κόμ­μα­τα, αλλά ή συμ­βα­δί­ζει με την απο­κομ­μου­νι­στι­κο­ποί­η­σή τους (ΙΚΚ, ΚΚΕεσ.), στο πλαί­σιο όχι μιας επα­νε­ξέ­τα­σης των σχέ­σε­ών τους με την ερ­γα­τι­κή τάξη αλλά απο­στα­σιο­ποί­η­σης από αυτή, ή δεν συμ­βάλ­λει σε αλ­λα­γές στην κομ­μα­τι­κή δομή  (ΓΚΚ μετά την πτώση της κυ­βέρ­νη­σης της αρι­στε­ράς).
Η ήττα των κομ­μου­νι­στι­κών κομ­μά­των είναι συν­θλι­πτι­κή γιατί το εμ­βλη­μα­τι­κό έτος 1989 κα­τέρ­ρευ­σαν ορι­στι­κά τα κα­θε­στώ­τα σο­βιε­τι­κού τύπου και μαζί τους ένα υπό­δειγ­μα το οποίο, ακόμα και αν είχαν επι­κρί­νει ή απορ­ρί­ψει, χα­ρα­κτή­ρι­ζε ένα ολό­κλη­ρο αιώνα και τα ίδια.
Η συ­ναι­νε­τι­κή δη­μο­κρα­τία της αγο­ράς
Εν τω με­τα­ξύ το κρά­τος της αυ­ταρ­χι­κής συ­ναι­νε­τι­κής δη­μο­κρα­τί­ας συ­γκρο­τεί στα­δια­κά, μετά το 1980, τη συ­ναί­νε­ση και τη δη­μο­κρα­τία στην αγορά, δη­λα­δή σ’ ένα πεδίο σχέ­σε­ων όπου η ελευ­θε­ρία και η ατο­μι­κό­τη­τα του κα­τα­να­λω­τή ταυ­τί­ζο­νται ή υπο­κα­θι­στούν τα δι­καιώ­μα­τα και τις ελευ­θε­ρί­ες του πο­λί­τη της αστι­κής δη­μο­κρα­τί­ας. Ο πο­λί­της με­τα­φέ­ρει την πο­λι­τι­κή του υπό­στα­ση σ’ ένα μη πο­λι­τι­κό χώρο, απε­ξαρ­τά­ται από κάθε μορφή κοι­νω­νι­κού και πο­λι­τι­κού θε­σμού, ανα­χρο­νι­στι­κού ή νέου, ο οποί­ος πα­ρα­πέ­μπει σε ορ­γα­νω­μέ­νες μορ­φές κρι­τι­κής και αμ­φι­σβή­τη­σης της αστι­κής κυ­ριαρ­χί­ας. “Το «κοι­νω­νιο­λο­γι­κό» πορ­τρέ­το της πρό­σχα­ρης με­τα­μο­ντέρ­νας δη­μο­κρα­τί­ας ση­μα­το­δο­τού­σε την κα­τα­στρο­φή της πο­λι­τι­κής που είχε πλέον υπο­δου­λω­θεί σε μια μορφή κοι­νω­νί­ας, στο πη­δά­λιο της οποί­ας βρι­σκό­ταν μόνο ο νόμος της κα­τα­να­λω­τι­κής ατο­μι­κό­τη­τας” υπο­γραμ­μί­ζει ο Ραν­σιέρ.
Χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό πα­ρά­δειγ­μα απο­τε­λεί η πε­ρί­ο­δος Ση­μί­τη στην Ελ­λά­δα, όταν ο νε­ο­φι­λε­λευ­θε­ρι­σμός επι­βάλ­λε­ται με τις ευ­ρω­παϊ­κές συν­θή­κες και την εί­σο­δο στην ΟΝΕ. Η κα­τα­να­λω­τι­κή ευ­μά­ρεια μέσω δα­νεί­ων, η ψευ­δαί­σθη­ση πλου­τι­σμού των λαϊ­κών τά­ξε­ων μέσω του Χρη­μα­τι­στη­ρί­ου,  το εθνι­κό όραμα των Ολυ­μπια­κών Αγώ­νων και η απα­ξί­ω­ση της πο­λι­τι­κής, ολ’ αυτά απο­τε­λούν την εξω­τε­ρι­κή επι­φά­νεια μιας στα­δια­κής απώ­λειας  κοι­νω­νι­κών δι­καιω­μά­των και εκ­δή­λω­σης ενός νέου κρα­τι­κού αυ­ταρ­χι­σμού.  
Λίγο πριν το 1989 και στο πλαί­σιο της με­τα­μο­ντέρ­νας δη­μο­κρα­τί­ας η ελ­λη­νι­κή αρι­στε­ρά (ΚΚΕ και ΕΑΡ) συ­να­ντή­θη­κε με τη δεξιά στο όνομα της κά­θαρ­σης από τη δια­φθο­ρά, η οποία παρά ταύτα έχει εγκα­τα­στα­θεί μο­νί­μως στον οι­κο­νο­μι­κο­πο­λι­τι­κό βίο της χώρας. Τα αστι­κά και μι­κρο­α­στι­κά ιδε­ο­λο­γι­κά στε­ρε­ό­τυ­πα που κα­τα­κλύ­ζουν την πο­λι­τι­κή ζωή με­τα­φέ­ρο­νται στο με­γά­λο Συ­να­σπι­σμό, ο οποί­ος συ­γκρο­τεί­ται σε μια σύν­θε­ση αστι­κού ελ­λη­νι­κού κόμ­μα­τος της δε­κα­ε­τί­ας του 1990 και πα­ρα­δο­σια­κού κομ­μου­νι­στι­κού κόμ­μα­τος.
Στη δε­κα­ε­τία του 1990 η κρίση των αρι­στε­ρών κομ­μά­των και ορ­γα­νώ­σε­ων της δύσης, που δεν με­τε­ξε­λί­χθη­καν συ­στη­μι­κά, οξύ­νε­ται και δια­κυ­βεύ­ε­ται η ύπαρ­ξή τους. Σε κάθε πε­ρί­πτω­ση, αυτή η κρίση κα­θο­ρί­ζε­ται από αντι­φά­σεις που ανα­κύ­πτουν ως υπαρ­ξια­κά ερω­τή­μα­τα μετά την κα­τάρ­ρευ­ση των κα­θε­στώ­των σο­βιε­τι­κού τύπου κι ενώ δεν είναι ακόμα σε θέση να πε­ρι­λά­βουν στην πο­λι­τι­κή και τη φυ­σιο­γνω­μία τους τη νέα κοι­νω­νι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα.
Οι λαϊ­κές τά­ξεις επα­νέρ­χο­νται
Στα­δια­κά, μέσα από την κα­τα­να­λω­τι­κή δη­μο­κρα­τία και το πλα­στι­κό χρήμα, το οποίο προ­σέ­δε­σε στο χρη­μα­το­πι­στω­τι­κό σύ­στη­μα ευ­ρύ­τα­τα λαϊκά στρώ­μα­τα, ανα­δύ­ο­νται στη σκηνή της ιστο­ρί­ας οι νέοι κο­λα­σμέ­νοι της γης, αυτοί και αυτές που πολ­λα­πλα­σιά­ζουν τις στρα­τιές των ανέρ­γων, των επι­σφα­λώς ερ­γα­ζο­μέ­νων, των ανα­σφά­λι­στων, των αστέ­γων, των χωρίς χαρ­τιά, των “πε­ριτ­τών” αν­θρώ­πων, όπως θα τους χα­ρα­κτη­ρί­σει αρ­γό­τε­ρα ο Ζί­γκ­μουντ Μπά­ου­μαν και οι οποί­οι απο­τε­λούν τους πα­ρί­ες των δυ­τι­κών κοι­νω­νιών - αρ­χι­κά το 1/3 του πλη­θυ­σμού και σή­με­ρα πολύ πε­ρισ­σό­τε­ροι. Όλοι αυτοί συ­να­ντούν μέσα από τα ρι­ζο­σπα­στι­κά κι­νή­μα­τα που δη­μιουρ­γούν, το διε­θνές κί­νη­μα των αγρο­τών, το οι­κο­λο­γι­κό κί­νη­μα για τη σω­τη­ρία του πλα­νή­τη, τα κι­νή­μα­τα για τον έλεγ­χο των χρη­μα­τα­γο­ρών και τη δια­γρα­φή του χρέ­ους του Τρί­του Κό­σμου και τα, κατ’ εξο­χήν πα­γκό­σμια, αντι­πο­λε­μι­κά και αντι­ρα­τσι­στι­κά κι­νή­μα­τα.
Τα κι­νή­μα­τα αυτά ενερ­γο­ποί­η­σαν τις ισχνές αρι­στε­ρές ορ­γα­νώ­σεις ενώ το αντι­πα­γκο­σμιο­ποι­η­τι­κό κί­νη­μα, που απο­τέ­λε­σε το επι­στέ­γα­σμα των νέων κι­νη­μά­των, τους έδωσε το φιλί της ζωής. Πρώ­τον, γιατί τα αρι­στε­ρά κόμ­μα­τα έλα­βαν μέρος με τα μέλη τους και συχνά πρω­το­στά­τη­σαν στην πα­γκό­σμια αμ­φι­σβή­τη­ση της νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρης κυ­ριαρ­χί­ας (Κομ­μου­νι­στι­κή Επα­νί­δρυ­ση, Λίγκα, ΓΚΚ, Ισπα­νι­κή Αρι­στε­ρά, οι με­τέ­πει­τα συ­νι­στώ­σες του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ) και, δεύ­τε­ρον, γιατί κα­τα­νό­η­σαν την ανά­γκη ανα­τρο­πών στην πο­λι­τι­κή και τη φυ­σιο­γνω­μία τους ώστε ν’ αντι­στοι­χη­θούν στην κοι­νω­νι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα που έκα­ναν ορατή τα κι­νή­μα­τα.
Τα αρι­στε­ρά κόμ­μα­τα βί­ω­ναν, όμως, ακόμα τον από­η­χο ενός πα­ρελ­θό­ντος εσω­τε­ρι­κών δια­σπά­σε­ων και ασα­φούς ταυ­τό­τη­τας, δη­λα­δή αντι­με­τώ­πι­ζαν μια βαθιά κρίση, την οποία δεν κα­τά­φε­ραν να υπερ­βούν τε­λι­κά. Τα νε­ό­τε­ρα εγ­χει­ρή­μα­τα - Die Linke, ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ, Podemos, Μπλό­κο πρέ­πει να εξε­τα­στούν ανα­λυ­τι­κά. 
Η σύγ­χρο­νη αυ­ταρ­χι­κή με­τα-δη­μο­κρα­τία και οι με­ταλ­λα­γές των κομ­μά­των
Η αυ­ταρ­χι­κή συ­ναι­νε­τι­κή δη­μο­κρα­τία, όπως ορί­στη­κε από τον Νίκο Που­λαν­τζά στο τέλος της  δε­κα­ε­τί­ας του 1970, χάνει στα­δια­κά  τη συ­ναι­νε­τι­κή της διά­στα­ση η οποία αντι­κα­θί­στα­ται από την άμεση κα­τα­στο­λή και τη βία της κα­ταρ­ρέ­ου­σας αγο­ράς ερ­γα­σί­ας. Η κρίση των αστι­κών πο­λι­τι­κών κομ­μά­των, λόγω της απορ­ρό­φη­σης βα­σι­κών τους λει­τουρ­γιών από την κρα­τι­κή διοί­κη­ση, πα­ρο­ξύ­νε­ται και οδη­γεί στην κα­τάρ­γη­ση της όποιας αυ­τό­νο­μης πο­λι­τι­κής λει­τουρ­γί­ας τους. Τα κόμ­μα­τα αυτά συ­γκρο­τού­νται σχε­δόν απο­κλει­στι­κά ως κοι­νο­βου­λευ­τι­κές ομά­δες με υπε­ρε­ξου­σί­ες του αρ­χη­γού, χωρίς καν τις τυ­πι­κές κοι­νω­νι­κές εκ­προ­σω­πή­σεις άρα και τις πο­λι­τι­κές με­τα­ξύ τους δια­φο­ρο­ποι­ή­σεις. Με­τα­το­πί­ζο­νται στο έδα­φος της ενιαί­ας προ­γραμ­μα­τι­κής σκέ­ψης που επι­βάλ­λει η κυ­ριαρ­χία του νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρου κα­πι­τα­λι­σμού σε συν­θή­κες ήττας των λαϊ­κών τά­ξε­ων.    
Μι­λώ­ντας για την Ελ­λά­δα προ­κύ­πτει εμ­φα­νώς η ομοιο­μορ­φία των αστι­κών πο­λι­τι­κών κομ­μά­των και η δό­μη­σή τους ως κλει­στά συ­στή­μα­τα πο­λι­τι­κών επι­τε­λεί­ων από επαγ­γελ­μα­τί­ες της πο­λι­τι­κής, με ελά­χι­στη προ­γραμ­μα­τι­κή αυ­το­νο­μία ένα­ντι των μνη­μο­νί­ων, άρα δο­μι­κή αδυ­να­μία κοι­νω­νι­κής εκ­προ­σώ­πη­σης των κυ­ριαρ­χού­με­νων τά­ξε­ων. Την ακι­νη­σία αυτή της πλή­ρους εν­σω­μά­τω­σης των αστι­κών κομ­μά­των στην κρα­τι­κή διοί­κη­ση - σε εθνι­κούς και ευ­ρω­παϊ­κούς υπερ­κεί­με­νους «θε­σμούς» - διέρ­ρη­ξε προ­σω­ρι­νά η εμ­φά­νι­ση του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ, ως αντι­πο­λι­τευ­τι­κής δύ­να­μης που άντλη­σε αρ­χι­κά τη ρα­γδαία αύ­ξη­ση των εκλο­γι­κών πο­σο­στών του από τους μα­ζι­κούς κοι­νω­νι­κούς και τα­ξι­κούς αγώ­νες της πε­ριό­δου 2010-2012. Η εν­σω­μά­τω­ση του  ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ στο νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρο ευ­ρω­παϊ­κό σχέ­διο της λι­τό­τη­τας, που εφαρ­μό­ζε­ται στη χώρα μας μέσω των μνη­μο­νί­ων και για την απο­πλη­ρω­μή του ρι­ζι­κά αμ­φι­σβη­τού­με­νου δη­μό­σιου χρέ­ους, οδη­γεί σε μια ρα­γδαία με­τάλ­λα­ξη της κομ­μα­τι­κής του φυ­σιο­γνω­μί­ας. Πολλά από τα ση­με­ρι­νά χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά του προ­ϋ­πήρ­χαν στην αντι­πο­λι­τευ­τι­κή πε­ρί­ο­δο, πα­ρο­ξύν­θη­καν από το 2013 και χρειά­ζε­ται να  ανα­λυ­θούν σε βάθος αν επι­θυ­μού­με να δη­μιουρ­γή­σου­με ένα μα­ζι­κό, δη­μο­κρα­τι­κό αρι­στε­ρό πο­λι­τι­κό φορέα, απο­φεύ­γο­ντας λάθη του πα­ρελ­θό­ντος. Αυτό που πά­ντως βλέ­που­με σή­με­ρα κα­θα­ρά να συ­ντε­λεί­ται είναι η ολο­κλη­ρω­τι­κή με­τα­τό­πι­ση του κόμ­μα­τος  στο κρά­τος και η πυ­ρα­μι­δοει­δής δό­μη­σή του ιε­ραρ­χι­κά - από τον αρ­χη­γό στην κυ­βέρ­νη­ση και την κοι­νο­βου­λευ­τι­κή ομάδα.
Όσον αφορά το ΚΚΕ επα­να­λαμ­βά­νει στην κομ­μα­τι­κή του τυ­πο­λο­γία την πιο συ­γκε­ντρω­τι­κή/ ιε­ραρ­χι­κή, μη δη­μο­κρα­τι­κή εκ­δο­χή ιστο­ρι­κών κομ­μου­νι­στι­κών κομ­μά­των, χωρίς όμως τη δική τους μα­ζι­κό­τη­τα, άρα δυ­να­τό­τη­τα εμπλο­κής σε πραγ­μα­τι­κές κοι­νω­νι­κές αντι­φά­σεις που επι­τρέ­πουν ανα­θε­ω­ρή­σεις ή ανα­τρο­πές στην πο­λι­τι­κή και τη φυ­σιο­γνω­μία ενός κόμ­μα­τος. Καθώς πε­ρι­χα­ρα­κώ­νε­ται ως κόμ­μα-οχυ­ρό και πε­ριο­ρί­ζε­ται στη ρη­το­ρι­κή μιας «επα­να­στα­τι­κής» αλ­λα­γής σε απροσ­διό­ρι­στο χρόνο, κατ’ ου­σί­αν ανα­πα­ρά­γει τον εαυτό του απο­τε­λώ­ντας, όπως και το ίδιο δια­τεί­νε­ται, ένα δια­χρο­νι­κό αναλ­λοί­ω­το ση­μείο ανα­φο­ράς στο πε­ρι­θώ­ριο του πα­γκό­σμιου πο­λι­τι­κού συ­στή­μα­τος και σε φο­βι­κή από­στα­ση από τα κοι­νω­νι­κά κι­νή­μα­τα και τις κοι­νω­νι­κές εκρή­ξεις.
Β. ΓΙΑ ΕΝΑ ΣΥΓ­ΧΡΟ­ΝΟ, ΑΝΟΙ­ΧΤΟ ΣΤΟ ΜΕΛ­ΛΟΝ, ΜΑ­ΖΙ­ΚΟ ΚΑΙ  ΔΗ­ΜΟ­ΚΡΑ­ΤΙ­ΚΟ  ΑΡΙ­ΣΤΕ­ΡΟ ΦΟΡΕΑ
Η προη­γού­με­νη πε­ριο­δο­λό­γη­ση στους με­τα­σχη­μα­τι­σμούς των αρι­στε­ρών κομ­μά­των, πα­ράλ­λη­λα με αυτές των αστι­κών και σε ανα­φο­ρά με το κρά­τος και τους δε­σμούς τους με τις κυ­ριαρ­χού­με­νες τά­ξεις, αν και εξαι­ρε­τι­κά σχη­μα­τι­κή, είχε σκοπό να υπεν­θυ­μί­σει μια πα­ρά­δο­ση στην οποία το θέμα του αρι­στε­ρού κόμ­μα­τος τί­θε­ται ιστο­ρι­κά με βάση πο­λι­τι­κά και θε­ω­ρη­τι­κά επί­δι­κα. Δεν μπο­ρού­με να απο­φύ­γου­με μία σε βάθος συ­ζή­τη­ση σή­με­ρα, που θα ανα­με­τρά­ται με την ιστο­ρι­κή εμπει­ρία, ώστε να επι­νο­ή­σου­με μια ανοι­χτή μορφή πο­λι­τι­κού φορέα που αντι­στοι­χεί αρ­χι­κά στη συ­γκυ­ρία αλλά μπο­ρεί να εξε­λίσ­σε­ται μέσα από τις ανά­γκες της εσω­τε­ρι­κής του ζωής και των κοι­νω­νι­κών συ­γκρού­σε­ων. Έχου­με πίσω μας μια με­γά­λη ήττα στην Ελ­λά­δα και ένα δυ­σμε­νή συ­σχε­τι­σμό δυ­νά­με­ων της αρι­στε­ράς στην Ευ­ρώ­πη. Παρά το ότι η ευ­ρω­παϊ­κή αρι­στε­ρά εμ­φα­νί­ζει μια δυ­να­μι­κή εντο­πι­σμέ­νη σε συ­γκε­κρι­μέ­νες εστί­ες που συ­γκλί­νουν με κοι­νω­νι­κές αντι­στά­σεις, το νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρο σχέ­διο της λι­τό­τη­τας δεν αμ­φι­σβη­τεί­ται μα­ζι­κά. Έχου­με μπρο­στά μας μια εξαι­ρε­τι­κά δύ­σβα­τη πο­ρεία η επι­τυ­χία της οποί­ας εξαρ­τά­ται από τις κοι­νω­νι­κές/τα­ξι­κές συ­γκρού­σεις, δη­λα­δή τις κοι­νω­νι­κές αντι­στά­σεις που θα εκ­δη­λω­θούν και στις οποί­ες πρέ­πει να πά­ρου­με μέρος και να συμ­βάλ­λου­με στην προ­ε­τοι­μα­σία τους.
Η απαλ­λα­γή από τα μνη­μό­νια και τις δα­νεια­κές συμ­βά­σεις προ­ϋ­πο­θέ­τει σύ­γκρου­ση με τις κα­πι­τα­λι­στι­κές τά­ξεις στη χώρα μας και την Ευ­ρω­παϊ­κή Ένωση. Γι’ αυτό προ­ϋ­πο­θέ­τει μα­ζι­κή συμ­με­το­χή των εν δυ­νά­μει σύμ­μα­χων λαϊ­κών τά­ξε­ων στη δια­τύ­πω­ση και εφαρ­μο­γή του εναλ­λα­κτι­κού σχε­δί­ου. Ο νέος πο­λι­τι­κός φο­ρέ­ας δεν δη­μιουρ­γεί­ται για να στε­γά­σει αυ­τούς που οι γραμ­μές τους δεν είχαν απή­χη­ση αλλά τώρα θα πεί­σουν τον λαό σ’ ένα νέο κύκλο μα­χη­τι­κής προ­πα­γάν­δας. Δη­μιουρ­γεί­ται για να απο­τε­λέ­σει έναν αρι­στε­ρό αντι­μνη­μο­νι­κό πο­λι­τι­κό πόλο, που θα βρί­σκει στα­δια­κά τον βη­μα­τι­σμό του καθώς θα συ­νερ­γεί στην κοι­νω­νι­κή κί­νη­ση, θα επι­μέ­νει και θα συμ­βάλ­λει στη συλ­λο­γι­κή επε­ξερ­γα­σία του αντι­μνη­μο­νια­κού σχε­δί­ου, το οποίο αρ­χι­κά συ­ντί­θε­ται από τρεις αλ­λη­λο­συ­μπλη­ρού­με­νους άξο­νες : έξο­δος από την Ευ­ρω­ζώ­νη, ανα­συ­γκρό­τη­ση/με­τα­σχη­μα­τι­σμός της πα­ρα­γω­γι­κής δια­δι­κα­σί­ας, ανα­σύ­στα­ση της κα­τα­κερ­μα­τι­σμέ­νης και πε­ρι­θω­ριο­ποι­η­μέ­νης κοι­νω­νι­κής πλειο­ψη­φί­ας.
Από την πα­ρα­πά­νω προ­σέγ­γι­ση προ­κύ­πτουν τα ακό­λου­θα ση­μεία για τον χα­ρα­κτή­ρα του αρι­στε­ρού πο­λι­τι­κού φορέα.
Ση­μείο 1 : Ο αρι­στε­ρός πο­λι­τι­κός φο­ρέ­ας δη­μιουρ­γεί­ται στα­δια­κά μέσα από την όσμω­ση στοι­χεί­ων της επί­και­ρης ιστο­ρι­κής πα­ρά­δο­σης με τη θε­ω­ρη­τι­κή και πρα­κτι­κή εμπει­ρία ορ­γα­νώ­σε­ων, τά­σε­ων, ρευ­μά­των και προ­σώ­πων που συ­να­ντώ­νται για να τον δη­μιουρ­γή­σουν. Λει­τουρ­γεί κατ’ αρχήν ως ένας πόλος συ­σπεί­ρω­σης των αντι­μνη­μο­νια­κών αρι­στε­ρών δυ­νά­με­ων που απο­φα­σί­ζουν να εκ­θέ­σουν τη μο­να­δι­κό­τη­τά τους στη δυ­να­τό­τη­τα με­τα­σχη­μα­τι­σμού ώστε να επι­νοη­θεί μια νέα κοινή  πο­λι­τι­κή σύν­θε­ση. Γνω­ρί­ζου­με ότι η δη­μο­κρα­τία είναι μια συν­θή­κη υψη­λού ρί­σκου το οποίο επι­κα­λού­νται οι αντί­πα­λοί της για να τι­θασ­σεύ­σουν την ελεύ­θε­ρη ανά­πτυ­ξή της στις δια­φο­ρε­τι­κές της μορ­φές, ανά­πτυ­ξη που συμ­βα­δί­ζει με την ισό­τη­τα όσων συ­να­παρ­τί­ζουν ένα δη­μο­κρα­τι­κό σώμα. Η επι­θυ­μία δια­τή­ρη­σης των προ­ϋ­παρ­χου­σών ορ­γα­νώ­σε­ων εμπε­ριέ­χει τον φόβο της δη­μο­κρα­τί­ας (και της ελευ­θε­ρί­ας).
Σε κάθε πε­ρί­πτω­ση, οι δια­δι­κα­σί­ες θέ­σμι­σης του νέου πο­λι­τι­κού φορέα δεν προ­ϋ­πο­θέ­τουν αναγκαστι­κή αυ­το­κα­τάρ­γη­ση των ορ­γα­νω­μέ­νων συλ­λο­γι­κο­τή­των που δεν το επι­θυ­μούν. Θα μπορούσαν να δια­τη­ρη­θούν, όμως ως εξω­τε­ρι­κό­τη­τες προς τον νέο φορέα  στον οποίο λει­τουρ­γούν αυτονόητα ρεύμα­τα ιδεών και τά­σεις, εκ­φρά­ζο­ντας την πλου­ρα­λι­στι­κή πο­λυ­μέ­ρεια που πα­ρά­γει διαρκώς νέες δυνατό­τη­τες συν­θέ­σε­ων και ανα­συν­θέ­σε­ων. Ση­μα­σία όμως έχει ο υπό κα­τα­σκευή αριστερός πολιτικός φο­ρέ­ας να συ­ντε­θεί εξ αρχής από θε­σμι­κά ισό­τι­μα πρό­σω­πα-μέλη. Η ομοσπονδια­κή μορφή η οποία προ­τεί­νε­ται ως ορ­γα­νω­τι­κή λύση για τη με­τω­πι­κή συ­νύ­παρ­ξη αναπαράγει, ηθελη­μέ­να ή αθέλητα, άσκο­πους εγκλει­σμούς και απο­τρέ­πει την ελεύ­θε­ρη ανταλλαγή/ανασύνθεση ιδεών και πρακτι­κών. Προ­τρέ­πει κάθε μέλος να «προ­εγ­γρά­φε­ται» σε μια ορ­γα­νω­μέ­νη ομάδα γιατί ως «μη ενταγ­μέ­νο» είναι μέλος δεύ­τε­ρης κα­τη­γο­ρί­ας. Κυ­ρί­ως προ­κα­τα­λαμ­βά­νει τη δυ­να­τό­τη­τα των μελών του ενιαί­ου φορέα να σκέ­φτο­νται και ν’ απο­φα­σί­ζουν ελεύ­θε­ρα.  
Ση­μείο 2 : Ο αρι­στε­ρός πο­λι­τι­κός φο­ρέ­ας επι­διώ­κει πρω­τί­στως να είναι μα­ζι­κός. Αν πι­στεύ­ου­με ειλικρι­νά ότι «οι μάζες γρά­φουν την ιστο­ρία» θα πρέ­πει κατά μεί­ζο­να λόγο να εν­θαρ­ρύ­νου­με τη μαζικότητα η οποία απορ­ρέ­ει και από τις ίσες δυ­να­τό­τη­τες που δί­δο­νται στα μέλη να γρά­ψουν ισό­τι­μα την ιστο­ρία του.
Ο μα­ζι­κός χα­ρα­κτή­ρας του αρι­στε­ρού πο­λι­τι­κού φορέα δεν απο­συν­δέ­ει σε καμία πε­ρί­πτω­ση την πολιτι­κή που ασκεί­ται από τα ιδε­ο­λο­γι­κά και θε­ω­ρη­τι­κά συμ­φρα­ζό­με­νά της. Άλ­λω­στε, σή­με­ρα γνωρίζουμε ότι η ιδε­ο­λο­γία δεν απο­τε­λεί μια έν­θε­τη υπερ­δο­μή στην υλική βάση, την οποία δια­μορ­φώ­νει και ει­σά­γει το κόμμα στην κοι­νω­νία, αλλά είναι πα­ρού­σα στις σχέ­σεις πα­ρα­γω­γής και τις κοι­νω­νι­κές σχέσεις και ότι οι ιδέες και οι αντι­λή­ψεις με τις αντι­φά­σεις τους κυ­κλο­φο­ρούν ελεύ­θε­ρα πα­ντού όπου ζουν και ερ­γά­ζο­νται οι λαϊ­κές τά­ξεις. Σε κάθε πε­ρί­πτω­ση, ένας σύγ­χρο­νος μα­ζι­κός, δη­μο­κρα­τι­κός αρι­στε­ρός φο­ρέ­ας δεν προ­σεγ­γί­ζει τις θε­ω­ρη­τι­κές και ιδε­ο­λο­γι­κές του συ­ντε­ταγ­μέ­νες με τρόπο δογμα­τι­κό και στα­τι­κό αλλά πλου­ρα­λι­στι­κό και συμ­βιω­τι­κό. Αντλεί από τα ιστο­ρι­κά και σύγ­χρο­να ρεύ­μα­τα του μαρ­ξι­σμού και τα σύγ­χρο­να προ­ο­δευ­τι­κά ρεύ­μα­τα θε­ω­ρί­ας και πο­λι­τι­κής σκέψη, είναι ο ίδιος χώρος πα­ρα­γω­γής ρι­ζο­σπα­στι­κών ιδεών στο  βαθμό που έρ­χε­ται σε  σύ­γκρου­ση με την κυ­ρί­αρ­χη ιδεο­λο­γία. 
Ση­μείο 3 : Όπως προ­κύ­πτει από την ιστο­ρι­κή πε­ριο­δο­λό­γη­ση, ένα αρι­στε­ρό κόμμα δεν βρί­σκε­ται καθ’ ολο­κλη­ρί­αν έξω από το κρά­τος καθώς ασκεί (αντα­γω­νι­στι­κή) πο­λι­τι­κή, δεν πρέ­πει όμως να αντιγρά­φει την υλι­κό­τη­τα των μη­χα­νι­σμών του. Τα αστι­κά κόμ­μα­τα χα­ρα­κτη­ρί­ζο­νται από ιε­ραρ­χι­κές δομές, συ­γκε­ντρω­τι­σμό, αρ­χη­γι­σμό, πο­που­λι­σμό, ελά­χι­στη και κυ­ρί­ως τη­λε­ο­πτι­κή επι­κοι­νω­νία με την κοι­νω­νι­κή τους βάση, προ­νο­μια­κή ή ολο­σχε­ρή με­τα­τό­πι­ση της δρά­σης τους στο κοι­νο­βού­λιο, απο­πο­λι­τι­κο­ποί­η­ση των θε­μά­των και τε­χνο­κρα­τι­κή νο­μι­μο­ποί­η­ση των απο­φά­σε­ων. Η πα­ρά­δο­ση των γρα­φειο­κρα­τι­κών αρι­στε­ρών κομ­μά­των φέρει πολλά χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά συγ­γε­νή μ’ αυτά των αστι­κών κομ­μά­των, ιδιαί­τε­ρα σή­με­ρα που η κοι­νο­βου­λευ­τι­κή πα­ρου­σία μπο­ρεί να με­τα­μορ­φώ­νει κα­τα­λυ­τι­κά τη φυ­σιο­γνω­μία και των αρι­στε­ρών κομ­μά­των, όπως έγινε με τον ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ.
Το κοι­νο­βου­λευ­τι­κό τυ­πι­κό των κομ­μά­των της με­τα-δη­μο­κρα­τί­ας επι­βάλ­λει και υπο­βάλ­λει όχι μόνο μια συ­γκρό­τη­ση γύρω από τον Αρ­χη­γό αλλά και μια υπε­ρα­ξί­ω­ση των κοι­νο­βου­λευ­τι­κών ομά­δων ένα­ντι των κομ­μά­των, τα οποία, για λό­γους που ανα­φέρ­θη­καν, συρ­ρι­κνώ­νο­νται δρα­στι­κά και φθί­νουν πολι­τι­κά. Ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ έπα­σχε σο­βα­ρά σ’ αυτό το θέμα αν και αρ­κε­τά μέλη του λει­τουρ­γού­σαν κατά προ­τε­ραιό­τη­τα και συ­στη­μα­τι­κά στα κοι­νω­νι­κά κι­νή­μα­τα της αντι­μνη­μο­νια­κής πε­ριό­δου.
Χα­ρα­κτη­ρι­στι­κός της κοι­νο­βου­λευ­τι­κής πα­θο­γέ­νειας είναι ο αντα­γω­νι­σμός που πα­ρα­τη­ρεί­ται για μια θέση στα κοι­νο­βου­λευ­τι­κά έδρα­να και η ση­μα­σία που απο­δί­δε­ται στο έργο του βου­λευ­τή/τριας ένα­ντι άλλων εξαι­ρε­τι­κά ση­μα­ντι­κών κοι­νω­νι­κών και πο­λι­τι­κών ρόλων. Στη σύγ­χρο­νη με­τα-δη­μο­κρα­τία της εν­σω­μά­τω­σης των πε­ρισ­σό­τε­ρων λει­τουρ­γιών των κομ­μά­των στην κρα­τι­κή διοί­κη­ση δη­μιουρ­γεί­ται ένα κοι­νο­βου­λευ­τι­κό δια­κομ­μα­τι­κό και υπερ­κομ­μα­τι­κό σώμα, υπό την έν­νοια ότι με τις πα­ρο­χές που απο­λαμ­βά­νει ανα­πτύσ­σει ίδια συμ­φέ­ρο­ντα και προσ­δο­κί­ες. Η υπέρ­βα­ση των πα­ρα­πά­νω στρεβλώσεων από ένα αρι­στε­ρό πο­λι­τι­κό φορέα συν­δέ­ε­ται πρω­τί­στως με την προ­νο­μια­κή εγ­γρα­φή της δρά­σης του στην κοι­νω­νία ένα­ντι της κοι­νο­βου­λευ­τι­κής εκ­προ­σώ­πη­σης.
Ση­μείο 4 : Ένας αρι­στε­ρός πο­λι­τι­κός φο­ρέ­ας πρέ­πει να  δο­μεί­ται στη βάση της ισό­τη­τας των μελών του και της δη­μο­κρα­τί­ας. Ο Ραν­σιέρ ανα­φέ­ρε­ται στην ισό­τη­τα ως «μια προ­ϋ­πό­θε­ση προς επα­λή­θευ­ση. Αυτή η επα­λή­θευ­ση είναι η δυ­να­μι­κή της ισό­τη­τας. Όσοι ξε­κι­νούν από την ανι­σό­τη­τα επα­λη­θεύ­ουν την ανι­σό­τη­τα». Η δη­μο­κρα­τία, πάλι, δεν είναι μια τυ­πι­κή δομή νο­μι­μο­ποί­η­σης ει­λημ­μέ­νων απο­φά­σε­ων από τα κε­ντρι­κά όρ­γα­να, στα οποία κατά πα­ρά­δο­ση δί­νε­ται η μάχη των συ­σχε­τι­σμών. Η δη­μο­κρα­τία προ­ϋ­πο­θέ­τει μια εσω­τε­ρι­κή δη­μο­κρα­τι­κή ζωή, μια διαρ­κή συ­νο­μι­λία, στην οποία κα­νείς δεν έχει το προ­βά­δι­σμα της θέσης του αλλά μόνο των λόγων και των πρά­ξε­ών του.
Όπως ήδη ει­πώ­θη­κε η δη­μο­κρα­τία δεν αρ­νεί­ται ρεύ­μα­τα και τά­σεις εντός του κόμ­μα­τος. Υπάρ­χει, όμως, ένα σο­βα­ρό θέμα θε­ω­ρη­τι­κής σύλ­λη­ψης και πο­λι­τι­κής αντί­λη­ψης. Συχνά οι τά­σεις αποσκοπούν στην κα­τά­κτη­ση του κόμ­μα­τος, μά­λι­στα με μέσα που απα­ξιώ­νουν και τους ίδιους τους πι­στούς τους. Ως απο­τέ­λε­σμα, η προ­κα­τα­βο­λι­κή πει­θαρ­χία που επι­βάλ­λε­ται πάνω στη δη­μο­κρα­τία των μελών δεν επι­τρέ­πει συ­νο­λι­κά στο φορέα να βου­λεύ­ε­ται και να πράτ­τει σύμ­φω­να με απο­φά­σεις που λαμβάνο­νται ελεύ­θε­ρα.  
Σχε­τι­κά με τη συ­γκρό­τη­ση του μα­ζι­κού, δη­μο­κρα­τι­κού αρι­στε­ρού πο­λι­τι­κού φορέα :
Οι το­πι­κές συ­νε­λεύ­σεις απο­τε­λούν τα βα­σι­κά κύτ­τα­ρά του. Η εκά­στο­τε πο­λι­τι­κή δια­μορ­φώ­νε­ται πρωτο­γε­νώς σ’ αυτές τις συ­νε­λεύ­σεις και η τε­λι­κή δια­τύ­πω­σή της ολο­κλη­ρώ­νε­ται στο θεσμό του πολιτικού συμ­βου­λί­ου, εκτε­λε­στι­κό όρ­γα­νο του οποί­ου είναι η γραμ­μα­τεία. Εν­διά­με­σα επί­πε­δα θέσμι­σης (όπως πε­ρι­φε­ρεια­κές ή θε­μα­τι­κές επι­τρο­πές, συ­νε­λεύ­σεις συ­ντο­νι­σμού κ.λπ.) δημιουργούνται σταδια­κά, σύμ­φω­να με τις ανά­γκες και τις πρω­το­βου­λί­ες που προ­κύ­πτουν από την κοι­νω­νι­κή δράση των μελών και δεν έχουν απα­ραί­τη­τα μό­νι­μο χα­ρα­κτή­ρα.
Δεν χρειά­ζο­νται μό­νι­μα όρ­γα­να που «ντου­μπλά­ρουν» τις κοι­νω­νι­κές, ερ­γα­τι­κές και άλλες οργανώσεις. Σο­βα­ρά θέ­μα­τα σχε­δια­σμού της κοι­νω­νι­κής δρά­σης μπο­ρούν και πρέ­πει να συ­ζη­τώ­νται σε ευρύ­τε­ρες συ­σκέ­ψεις, πά­ντως βα­σι­κή κα­τεύ­θυν­ση για όλα τα μέλη του αρι­στε­ρού πο­λι­τι­κού φορέα απο­τε­λεί η έντα­ξη στα κι­νή­μα­τα και τους φο­ρείς που εκ­δη­λώ­νε­ται η κοι­νω­νι­κή δράση. Η πολιτι­κή ηγε­σία προ­κύ­πτει από τις δια­δι­κα­σί­ες του αρι­στε­ρού πο­λι­τι­κού φορέα (πο­λι­τι­κό συμ­βού­λιο, γραμματεία) είναι συλ­λο­γι­κή και δεν αναι­ρεί­ται από τις κοι­νο­βου­λευ­τι­κές κατά το σύ­νταγ­μα υποχρεώ­σεις ορι­σμού αρ­χη­γού. Ο «αρ­χη­γός», δη­λα­δή ο επι­κε­φα­λής της κοι­νο­βου­λευ­τι­κής ομά­δας, ορί­ζε­ται μόνο για το έργο στο Κοι­νο­βού­λιο.
Ση­μείο 5 :   Ο σύγ­χρο­νος, μα­ζι­κός, δη­μο­κρα­τι­κός αρι­στε­ρός πο­λι­τι­κός φο­ρέ­ας δεν προ­σβλέ­πει στη στιγ­μή της εφό­δου, σε ένα μετά στο οποίο το πριν δεν θα έχει βάλει τη σφρα­γί­δα του. Απ’ αυτή την άποψη συ­στα­τι­κό στοι­χείο της ταυ­τό­τη­τάς του απο­τε­λεί η ανα­γνώ­ρι­ση της ανά­γκης δη­μιουρ­γί­ας κοινω­νι­κών θε­σμών και πα­ρα­δειγ­μα­τι­κών δρά­σε­ων, ιδιαί­τε­ρα σή­με­ρα που η μα­χη­τι­κή αντι­πο­λί­τευ­ση και το πο­λι­τι­κό σχέ­διο δεν αρ­κούν ως απά­ντη­ση στην κρίση. Η θέση αυτή δεν ση­μαί­νει ένα νέου τύπου παν­πο­λι­τι­κι­σμό. Όπως έλεγε ο Νίκος Που­λαν­τζάς, "αν υπάρ­χουν πάντα όρια στην πολιτικοποίη­ση του κοι­νω­νι­κού, αυτό συμ­βαί­νει ακρι­βώς στο μέτρο που οι τα­ξι­κοί αγώ­νες και τα κοινω­νι­κά κινήμα­τα υπερ­βαί­νουν πά­ντο­τε και μά­λι­στα με το πα­ρα­πά­νω το κρά­τος, στο μέτρο που δεν είναι τα πάντα πολιτικά και που η πο­λι­τι­κή δεν είναι η μόνη υπαρ­κτή διά­στα­ση του κοι­νω­νι­κού…Οι εξου­σί­ες και οι αγώ­νες δεν ανά­γο­νται άμεσα στο κρά­τος ούτε στην πο­λι­τι­κή … Πράγ­μα που δεν ση­μαί­νει ότι δεν έχουν εκεί­να ή τα άλλα απο­τε­λέ­σμα­τα ή ότι το κρά­τος δεν επι­δρά επάνω τους».
Τα πα­ρα­πά­νω ση­μαί­νουν ότι ένας σύγ­χρο­νος, μα­ζι­κός, δη­μο­κρα­τι­κός, αρι­στε­ρός πο­λι­τι­κός φο­ρέ­ας ανα­γνω­ρί­ζει την αξία χώρων ελευ­θε­ρί­ας και κοι­νω­νι­κής αυ­το­ορ­γά­νω­σης και τα μέλη του στη­ρί­ζουν την ύπαρ­ξή τους ή με­τέ­χουν στη δη­μιουρ­γία τους, χωρίς ο φο­ρέ­ας να τους υπο­τάσ­σει στην πο­λι­τι­κή του ή να πα­ρεμ­βαί­νει στη λει­τουρ­γία τους.  Ένα πα­ρά­δειγ­μα αυτής της προ­σέγ­γι­σης είναι η μα­ζι­κή αλ­λη­λεγ­γύη που εκ­δη­λώ­θη­κε για την υπο­δο­χή και στή­ρι­ξη των προ­σφύ­γων από χι­λιά­δες αν­θρώ­πους, μέσα στους οποί­ους ανα­γνω­ρί­ζου­με πολ­λούς συ­ντρό­φους και συ­ντρό­φισ­σες του χώρου μας. 
Με δε­δο­μέ­νη την αν­θρω­πι­στι­κή κρίση και τη μα­ζι­κή φτώ­χεια, ο πο­λι­τι­κός φο­ρέ­ας χρειά­ζε­ται να προτεί­νει στην κοι­νω­νία τη δη­μιουρ­γία μορ­φών αλ­λη­λέγ­γυας κοι­νω­νι­κής αυ­το­ορ­γά­νω­σης και συνεται­ρι­στι­κών οι­κο­νο­μι­κών δρα­στη­ριο­τή­των, όχι μόνο ως άμεση απά­ντη­ση στην κρίση αλλά και ως προ­σέγ­γι­ση της κοι­νω­νι­κής πα­ρα­γω­γής και ανταλ­λα­γής στο πλαί­σιο της στρα­τη­γι­κής για την έξοδο από τα μνη­μό­νια και την πα­ρα­γω­γι­κή/κοι­νω­νι­κή ανα­συ­γκρό­τη­ση της χώρας.
Ση­μείο 6 : Τί­πο­τε δεν μπο­ρεί να εγ­γυ­η­θεί τη δυ­να­τό­τη­τά μας να δη­μιουρ­γή­σου­με ένα δη­μο­κρα­τι­κό και μα­ζι­κό αρι­στε­ρό πο­λι­τι­κό φορέα, ένα ανοι­χτό στο μέλ­λον αντι­μνη­μο­νια­κό πόλο, παρά μόνο η αμε­τά­κλη­τη επι­θυ­μία μας να συμ­βάλ­λου­με στην ανα­τρο­πή της φτώ­χειας και της ση­με­ρι­νής υπο­τέ­λειας της χώρας μας ως οιο­νεί προ­τε­κτο­ρά­του σε μια κα­πι­τα­λι­στι­κή και ιμπε­ρια­λι­στι­κή Ευ­ρω­παϊ­κή Ένωση. Τί­πο­τε, επί­σης, δε μπο­ρεί να στη­ρί­ξει την ατο­μι­κή και συλ­λο­γι­κή συμ­με­το­χή παρά μόνο η με­τα­ξύ μας αλ­λη­λεγ­γύη, ο αλ­λη­λο­σε­βα­σμός, η ει­λι­κρί­νεια και η από­λυ­τη προ­σή­λω­ση στους δημοκρα­τι­κούς κα­νό­νες και την ισο­τι­μία των μελών.

Ελένη Πορτάλιου
Πηγή: rproject.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια: