Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2015

Ο Ολάντ λείπει στην Ελλάδα για δουλειές…

Τέτοια λαμπρότητα και τόση επενδυμένη δημόσια διαφήμιση επίσκεψης Ευρωπαίου ηγέτη είχαμε πράγματι πολλά χρόνια να δούμε. Το Γραφείο του πρωθυπουργού έδωσε στην επίσημη επίσκεψη στην Αθήνα του Γάλλου προέδρου Φρανσουά Ολάντ τη λαμπρότητα «ιστορικού γεγονότος». Οι εποχές που ο Αλέξης Τσίπρας χαρακτήριζε απαξιωτικά τον Ολάντ «Ολαντρέου» έχουν παρέλθει - άλλωστε ο ίδιος ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ έχει γίνει πλέον… «Τσιπραντρέου» μετατρέποντας το ΝΑΙ σε ΟΧΙ και την πολιτική κατάργησης των μνημονίων σε υπογραφή του τρίτου μνημονίου. Ωστόσο, πέρα από το επικοινωνιακό προσκήνιο και τα μεγάλα λόγια περί αλληλεγγύης, η πραγματικότητα είναι όπως πάντα πιο πεζή: ο Φρανσουά Ολάντ είναι στην Ελλάδα για δουλειές…
«Η επί­σκε­ψή μου είναι επί­σκε­ψη υπο­στή­ρι­ξης και φι­λί­ας», δήλωσε αφι­κνού­με­νος στην Αθήνα ο Γάλλος πρό­ε­δρος και συνέχι­σε με λε­κτι­κά «δώρα»: «η Ελ­λά­δα και Γαλ­λία έχουν μία κοινή ιστο­ρία πολλών χρό­νων, ότι η Γαλ­λία αγω­νί­στη­κε για να μπει η Ελ­λά­δα στην Ευ­ρω­παϊ­κή Ένωση και αγωνίζεται και σήμερα για να πα­ρα­μεί­νει», «πρέ­πει να στη­ρί­ξου­με την Ελ­λά­δα γιατί τα ελ­λη­νι­κά σύνο­ρα είναι ευ­ρω­παϊ­κά σύ­νο­ρα και στη­ρί­ζο­ντας την Ελ­λά­δα στη­ρί­ζου­με την Ευ­ρώ­πη», «ασφα­λώς η Γαλ­λία έχει την πρό­θε­ση να φέρει το θέμα στο τρα­πέ­ζι των διαπραγματεύσεων και να ελα­φρύ­νει την Ελ­λά­δα απ' αυτό το βάρος».
Ωστό­σο, συ­νό­δευ­σε την υπο­στή­ρι­ξή του όσον αφορά την ελάφρυν­ση του ελ­λη­νι­κού κρα­τι­κού χρέ­ους με τη στε­ρε­ό­τυ­πη προ­ϋ­πό­θε­ση της υλο­ποί­η­σης του μνη­μο­νί­ου («και η Ελ­λά­δα πρέπει να προ­χω­ρή­σει στις ανα­γκαί­ες με­ταρ­ρυθ­μί­σεις»), για να αφή­σει αμέ­σως μετά τα πο­λι­τι­κά γλυ­κα­νά­λα­τα και να περάσει στο «ψητό»: «Όποιος αγαπά την Ελ­λά­δα, έρ­χε­ται για δια­κο­πές αλλά επεν­δύ­ει και στην Ελλάδα»…  
Οι μπίζ­νες γαλ­λι­κού εν­δια­φέ­ρο­ντος
Το γε­γο­νός ότι συ­νο­δεύ­ε­ται από 70 εκ­προ­σώ­πους κο­ρυ­φαί­ων γαλ­λι­κών εται­ρειών, είναι από μόνο του μια από­δει­ξη. Άλ­λω­στε δεν πρό­κει­ται για οποιεσ­δή­πο­τε εται­ρεί­ες αλλά για πραγ­μα­τι­κούς κο­λοσ­σούς, αφού τα­ξί­δε­ψαν στην Αθήνα εκ­πρό­σω­ποι:
Των κρα­τι­κών εται­ρειών Electricite de France (EDF) και Gaz de France (GDF), δη­λα­δή της γαλ­λι­κής ΔΕΗ και της γαλ­λι­κής ΔΕΠΑ. Οι δύο εται­ρεί­ες έχουν ήδη επεν­δύ­σει στην πα­ρα­γω­γή ηλεκτρικής ενέρ­γειας από ερ­γο­στά­σια φυ­σι­κού αε­ρί­ου, σε μικτό σχήμα με τα ΕΛ.ΠΕ. και την ΕΛ­ΛΑ­ΚΤΩΡ η πρώτη («ΕLPEDISON») και με την ΤΕΡΝΑ η δεύ­τε­ρη («HΡΩΝ»), όπως επί­σης και στην προ­μή­θεια-εμπο­ρία ηλε­κτρι­κής ενέρ­γειας – η EdF, μέσω της θυγα­τρι­κής της Edison, το με­το­χι­κό κε­φά­λαιο της οποί­ας ελέγ­χει σε πο­σο­στό 99,5%. Επι­πλέ­ον η Edison πριν από πε­ρί­που 12 χρό­νια προ­χώ­ρη­σε σε στρα­τη­γι­κή συ­νερ­γα­σία με τη ΔΕΠΑ για τη δρα­στη­ριο­ποί­η­ση στην κα­τα­σκευή και εκ­με­τάλ­λευ­ση αγω­γών φυσι­κού αε­ρί­ου. Για τον λόγο αυτόν έχουν συ­στή­σει τη μικτή εταιρεία Poseidon, μέσω της οποί­ας κα­τέ­χουν τις άδειες και προω­θούν τα σχέ­δια του ελ­λη­νο-ιτα­λι­κού και ελ­λη­νο-βουλ­γα­ρι­κού αγω­γού φυ­σι­κού αε­ρί­ου.
Του γαλ­λι­κού κα­τα­σκευα­στι­κού ομί­λου Vinci: Ο γαλ­λι­κός όμι­λος ελέγ­χει το πλειο­ψη­φι­κό πα­κέ­το στη «Γέ­φυ­ρα» που δια­χει­ρί­ζε­ται τη ζεύξη Ρίου - Αντιρ­ρί­ου, κα­τέ­χει το με­γα­λύ­τε­ρο πο­σο­στό στις κοινοπρα­ξί­ες που κα­τα­σκευά­ζουν και θα δια­χει­ρι­στούν την Ολυμπία οδό και το τμήμα Μα­λια­κός - Κλει­δί, ενώ εν­δια­φέ­ρε­ται και θα διεκ­δι­κή­σει σειρά έργων που έχουν «πα­γώ­σει» λόγω της πο­λύ­μη­νης πο­λι­τι­κής εμπλο­κής με τους δα­νει­στές και των οξύτατων προ­βλη­μά­των χρη­μα­το­δό­τη­σης που αντιμετώ­πι­σε η ελλη­νι­κή οι­κο­νο­μία.
Επί­σης, η Vinci Airports (σε συ­νερ­γα­σία με τον όμιλο ΕΛ­ΛΑ­ΚΤΩΡ είχε διεκ­δι­κή­σει τη σύμ­βα­ση παρα­χώ­ρη­σης των 14 περιφερειακών αε­ρο­δρο­μί­ων στον δια­γω­νι­σμό όπου επι­κρά­τη­σε τε­λι­κά η γερμανι­κή Fraport) εν­δια­φέ­ρε­ται τόσο για το νέο αεροδρό­μιο στο Κα­στέ­λι Ηρα­κλεί­ου όσο και για άλλα έργα παραχώ­ρη­σης όπως η υπο­θα­λάσ­σια ζεύξη Σα­λα­μί­νας - Περάματος.
Του κα­τα­σκευα­στι­κού ομί­λου Bouygues, που εν­δια­φέ­ρε­ται για το αε­ρο­δρό­μιο στο Κα­στέ­λι.  
Των Γαλ­λι­κών Σι­δη­ρο­δρό­μων, που συμ­με­τέ­χουν στο διαγωνισμό του ΤΑΙ­ΠΕΔ για την πώ­λη­ση του 100% της ΤΡΑΙ­ΝΟ­ΣΕ αλλά και της εται­ρεί­ας τρο­χαί­ου υλι­κού του ΟΣΕ (ROSCO). Εξετάζει την υποβο­λή δε­σμευ­τι­κής προ­σφο­ράς, η οποία όμως προ­ϋ­πο­θέ­τει κά­ποιες δε­σμεύ­σεις και την «αλληλεγγύη» της ελληνι­κής κυβέρνησης…
Της  Alstom, που μαζί με τον όμιλο Κο­πε­λού­ζου διεκ­δι­κεί τη ROSCO.
Του ομί­λου Suez, που κα­τέ­χει ήδη το 5,5% της ΕΥΑΘ και ενδιαφέ­ρε­ται για την «ελ­λη­νι­κή αγορά διαχεί­ρι­σης υδά­των και απορριμμά­των»…
Με την εξαί­ρε­ση του κα­τα­σκευα­στι­κού κλά­δου, που απο­τε­λεί το success story της γαλ­λι­κής επιχειρημα­τι­κής πα­ρου­σί­ας στην Ελλάδα, και την ενέρ­γεια όπου η γαλ­λι­κή επι­χει­ρη­μα­τι­κή παρουσία επι­μέ­νει, σε όλες τις άλλες πε­ρι­πτώ­σεις η γαλ­λι­κή οικονο­μι­κή ει­σβο­λή υπέ­στη «Βα­τερ­λό»: Στον τραπε­ζι­κό χώρο, η Credit Agricole και η Societe General εγκα­τέ­λει­ψαν με ζη­μί­ες τις επεν­δύ­σεις τους στην Ελ­λά­δα, ενώ το ίδιο συ­νέ­βη και με την Carrefour. Γρή­γο­ρα εγκα­τέ­λει­ψε την Ελ­λά­δα και η αλυσίδα βιβλιοπω­λεί­ων και ψυ­χα­γω­γί­ας Fnac, ενώ η εται­ρεία τρο­φί­μων Danone, που ει­σήλ­θε με κοινό επι­χει­ρη­μα­τι­κό σχήμα με τη ΔΕΛΤΑ, συ­νε­χί­ζει μόνη της. Τέλος, από τα σα­ρά­ντα κύ­μα­τα» πέρασε και η εξα­γο­ρά της τσι­με­ντο­βιο­μη­χα­νί­ας ΑΓΕΤ Ηρα­κλής από τον Όμιλο Lafarge. Η μο­νά­δα στη Χαλ­κί­δα έκλει­σε, ο όμι­λος έκανε «οι­κο­νο­μί­ες κλί­μα­κας» (με­τε­γκα­τά­στα­ση σε μι­κρό­τε­ρα γραφεία, πώ­λη­ση ακί­νη­της πε­ριου­σί­ας, πρό­γραμ­μα «λει­τουρ­γι­κής ανα­διάρ­θρω­σης» κ.λπ.), προσ­δο­κώ­ντας την επά­νο­δο στα κέρδη στα τέλη του 2015.
Τώρα, στην προ­ο­πτι­κή πο­λι­τι­κής και οι­κο­νο­μι­κής επανασταθεροποί­η­σης με την υλο­ποί­η­σης του τρίτου μνη­μο­νί­ου, το γαλ­λι­κό επι­χει­ρη­μα­τι­κό εν­δια­φέ­ρον ανα­νε­ώ­νε­ται. Και καθώς η υλο­ποί­η­ση του μνη­μο­νί­ου επί­κει­ται, με την επί­σκε­ψη Ολάντ δίνεται η δυ­να­τό­τη­τα να συ­ζη­τη­θούν σε υψηλό επί­πε­δο τα προβλή­μα­τα χρη­μα­το­δό­τη­σης -και όχι μόνο- που αντι­με­τω­πί­ζουν οι γαλ­λι­κές εται­ρεί­ες που επιχειρούν ή που εν­δια­φέ­ρο­νται να επιχει­ρή­σουν στην Ελ­λά­δα. Και να ζη­τη­θεί η «δια­κρι­τι­κή» στή­ρι­ξη της ελ­λη­νι­κής κυ­βέρ­νη­σης στους γαλ­λι­κούς επι­χει­ρη­μα­τι­κούς «στό­χους»…  
Οι άλλες «δου­λειές»…
Ένα­ντι αυτού, ο Γάλ­λος πρό­ε­δρος δη­λώ­νει πρό­θυ­μος να στη­ρί­ξει την ελ­λη­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση σε δύο θέ­μα­τα: Την ελά­φρυν­ση του χρέους και το ζή­τη­μα των προ­σφύ­γων. Ωστό­σο, είναι τα δύο θέματα στα οποία η δυ­να­τό­τη­τα της Γαλ­λί­ας να επη­ρε­ά­σει τις αποφάσεις είναι μάλ­λον μικρή. Όσον αφορά το χρέος, για την όποια ρύθ­μι­ση είναι γνω­στό ότι θα συ­γκρου­στούν, θα διαπραγματευ­τούν και θα συμφω­νή­σουν τα δύο «με­γα­θή­ρια», το ΔΝΤ και η Γερ­μα­νία – η Γαλ­λία, ακόμη και αν είναι ει­λι­κρι­νής ως προς τις προ­θέ­σεις της, θα παί­ξει δευ­τε­ρεύ­ο­ντα ρόλο. Όσον δε αφορά το ζή­τη­μα των προ­σφύ­γων, επί­σης η Γαλ­λία έχει δευτερεύο­ντα ρόλο στον κα­θο­ρι­σμό της ευ­ρω­παϊ­κής πο­λι­τι­κής, αφού ξανά η Γερ­μα­νία (με όλους τους κε­ντρο­ευ­ρω­παϊ­κούς συμμάχους της) και ύστε­ρα η Μ. Βρε­τα­νία έχουν σαφώς πιο βαρύνο­ντα ρόλο.
Όμως οι άλλες «δου­λειές» του κ. Τσί­πρα με τον κ. Ολάντ δεν περιο­ρί­ζο­νται σε αυτά. Ο πρό­ε­δρος του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ υλο­ποιεί ένα σχέδιο «υφαρ­πα­γής» από το ΠΑΣΟΚ των σχέ­σε­ων με την ευρωπαϊ­κή σοσιαλδη­μο­κρα­τία, με βα­σι­κούς «συ­νε­ταί­ρους» τον Φραν­σουά Ολάντ και τον… Μάρ­τιν Σουλτς! Οι οποί­οι έχο­ντας να δια­χει­ρι­στούν μεί­ζο­να πρό­τζεκτ (και ο δεύ­τε­ρος και την επανεκλογή του…) επιθυμούν να συ­νερ­γά­ζο­νται στην Ελ­λά­δα με τον κυ­βερ­νη­τι­κό ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ παρά με το περιθωριοποιημένο ΠΑΣΟΚ – παρά τις… δί­καιες δια­μαρ­τυ­ρί­ες της Φώφης Γεν­νη­μα­τά. 

Γερἀσιμος Νικολαΐδης 
Πηγή: rproject.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: