Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2020

«Ναι» στους αρεστούς, όχι στους άριστους

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών αλλάζει το σύστημα μοριοδότησης για την επιλογή προϊσταμένων στο Δημόσιο, ενισχύοντας τις υποψηφιότητες όσων κατείχαν θέσεις ευθύνης με υπουργικές αποφάσεις εις βάρος νεότερων με μεταπτυχιακά και διδακτορικά.
Και οι μη κριθέντες έσονται πρώτοι! Προβάδισμα σε αρεστούς και όχι σε αρίστους δίνει το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων στο Δημόσιο που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που κατατέθηκε (την Παρασκευή, σε βραδινές ώρες κατά τη... συνήθεια της κυβέρνησης) στη Βουλή. Με τις προωθούμενες διατάξεις ανατρέπονται οι συσχετισμοί στη μοριοδότηση των κρίσεων, με αποτέλεσμα να ενισχύονται υποψηφιότητες «παλιών» στελεχών σε βάρος νεότερων προσοντούχων.
Στους «κερδισμένους» των αλλαγών περιλαμβάνονται προϊστάμενοι που δεν είχαν περάσει ποτέ στο παρελθόν από διαδικασίες κρίσεων, αλλά είχαν θητεύσει σε θέσεις ευθύνης με απευθείας αναθέσεις μέσω υπουργικών αποφάσεων, βάσει των μεταβατικών διατάξεων του «νόμου Μητσοτάκη» (4275/2014).
Με τις προτεινόμενες από τον υπουργό Εσωτερικών, Τ. Θεοδωρικάκο, διατάξεις ανατρέπεται πλήρως το πνεύμα του ισχύοντος νόμου (4369/2016, «νόμος Βερναρδάκη») και ειδικότερα:
● Αυξάνεται ο συντελεστής μοριοδότησης της εργασιακής εμπειρίας και της άσκησης καθηκόντων σε θέσεις ευθύνης στο 33% (από 25%).
● Μειώνεται ο συντελεστής μοριοδότησης της ομάδας των τυπικών εκπαιδευτικών προσόντων (τίτλοι σπουδών κ.λπ.) στο 33% (από 40%).
● Μειώνεται ελαφρώς ο συντελεστής της δομημένης συνέντευξης (34% από 35%).
Προκειμένου να μετριαστούν εντυπώσεις από το επερχόμενο «μπλόκο» στην εξέλιξη προσοντούχων υπαλλήλων, το νομοσχέδιο συγκριτικά με την αρχική του μορφή αυξάνει κατά τι τη μοριοδότηση από τίτλους σπουδών, όπως: συναφής μεταπτυχιακός τίτλος ετήσιας τουλάχιστον διάρκειας (200 μόρια, από 150 μόρια στο αρχικό κείμενο), μη συναφής μεταπτυχιακός τίτλος (70 μόρια από 30 αρχικά), συναφές διδακτορικό (350 μόρια, από 300 αρχικά). Ωστόσο, φρένο στις υποψηφιότητες νέων στελεχών του Δημοσίου μπαίνει με την κάθετη μείωση των μορίων που υπολογίζονται από την αναγνώριση προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα.
Η συρρίκνωση
Αν και το υπουργείο υποχώρησε ελαφρώς από τις αρχικές του προθέσεις, διατηρεί το «τσεκούρι» στη μοριοδότηση ενός υποψηφίου από την εκτός Δημοσίου εργασιακή εμπειρία του: κάθε μήνας προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα θα υπολογίζεται με 1 μόριο (0,83 μόρια προέβλεπε το αρχικό νομοθετικό κείμενο) και ο υποψήφιος μπορεί να προσμετρήσει έως 84 μήνες (7 χρόνια) προϋπηρεσίας, δηλαδή να συγκεντρώσει έως 84 μόρια το μέγιστο.
Αυτή η «συρρίκνωση» έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το αφήγημα της Ν.Δ. που, κατά τα άλλα, ομνύει στον ιδιωτικό τομέα. Με τον «νόμο Βερναρδάκη» ο ίδιος υποψήφιος μπορεί να συγκεντρώσει μέχρι 175 μόρια (25 μόρια/έτος) από την ίδια «δεξαμενή». Να σημειωθεί ότι και ο «νόμος Βερναρδάκη» είχε δεχτεί κριτική, συγκεκριμένα για υπέρμετρη μοριοδότηση των τυπικών προσόντων έναντι της προϋπηρεσίας σε θέσεις ευθύνης. Το «πλαίσιο Θεοδωρικάκου», όμως, οδηγεί την κατάσταση στο άλλο άκρο, με προφανή σκοπιμότητα.
Αλλωστε, η κυβέρνηση έχει ήδη δώσει δείγματα γραφής: όπως έχει καταγγείλει ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων Πολιτισμού, στο συγκεκριμένο υπουργείο μετακινήθηκαν και αντικαταστάθηκαν διευθυντές που είχαν κριθεί και βαθμολογηθεί από το αρμόδιο Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων για τις συγκεκριμένες θέσεις όπου υπηρετούσαν με τριετή θητεία.
Ο Σύλλογος έκανε λόγο για ενέργεια ευθέως αντίθετη στον νόμο περί κρίσεων σε θέσεις ευθύνης, που παραβιάζει κάθε αρχή χρηστής διοίκησης και «γυρίζει την ελληνική δημόσια διοίκηση σε εποχές που θεωρούσαμε ότι έχουν ξεπεραστεί προ πολλού». Ακόμη και ουδέτεροι παρατηρητές, εντός της Δημόσιας Διοίκησης, χαρακτηρίζουν τις μετακινήσεις των διευθυντών στο υπουργείο Πολιτισμού ως «ομολογία νεποτισμού» από πλευράς κυβέρνησης.
Αναπτυξιακοί Οργανισμοί «παράθυρο» για ρουσφέτια
Με πνεύμα ιδιωτικοποιήσεων επιχειρεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών να λύσει ένα υπαρκτό πρόβλημα στους δήμους. Ιδρύονται «Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης» ως ανώνυμες εταιρείες (μετεξέλιξη των παλιών Αναπτυξιακών Εταιρειών των ΟΤΑ) με σκοπό την τεχνική υποστήριξη ΟΤΑ, την εφαρμογή της αναπτυξιακής πολιτικής τους, την ωρίμανση έργων υποδομών και υλοποίηση πολιτικών κοινωνικής συνοχής, αναφέρεται μεταξύ άλλων στη σχετική διάταξη. Αν και στο μετοχικό κεφάλαιο θα συμμετέχει το Δημόσιο (δήμοι, ενώσεις δήμων κ.λπ.), ο αναπτυξιακός σχεδιασμός, καθώς και μελέτες και έργα θα ανατίθενται σε ιδιώτες αναδόχους.
Οι «Αναπτυξιακοί Οργανισμοί» θα έχουν οικονομική αυτοτέλεια, αλλά δεν θα χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Θα λειτουργούν ανεξάρτητα από τους δήμους-μετόχους και πολλά αυτοδιοικητικά στελέχη εγείρουν το ερώτημα για το εάν θα καταλήξουν να είναι ανεξέλεγκτοι οργανισμοί ή αν θα «αξιοποιηθούν» για προσλήψεις από το «παράθυρο», καθώς το έκτακτο προσωπικό, δηλαδή οι εργαζόμενοι με Συμβάσεις Ορισμένου Χρόνου ή με Συμβάσεις Εργου δεν θα προσλαμβάνονται από το ΑΣΕΠ αλλά με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ανώνυμης εταιρείας. Με λίγα λόγια, ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για αδιαφανείς και ρουσφετολογικές προσλήψεις και συμβάσεις έργου κάθε είδους.
«Πάγος» σε δημοψηφίσματα στους ΟΤΑ μέχρι το 2023
Αναστέλλεται μέχρι και το 2023 η δυνατότητα διεξαγωγής δημοψηφισμάτων από πλευράς δήμων και περιφερειών. Με το νομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών (άρθρο 12) παγώνουν οι σχετικές διατάξεις του «Κλεισθένη» καθ’ όλη τη διάρκεια της αυτοδιοικητικής περιόδου, «εν όψει τροποποίησης του θεσμικού πλαισίου», υποστηρίζει η αιτιολογική έκθεση. Είναι προφανές ότι η διάταξη εισάγεται προκειμένου να κάμψει αντιδράσεις δημοτικών αρχών για το προσφυγικό.
Αν και η επικρατέστερη ερμηνεία θέλει το ισχύον πλαίσιο ούτως ή άλλως να μην επιτρέπει στους ΟΤΑ τη διεξαγωγή δημοψηφισμάτων για θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, εκτιμάται ότι η διάταξη έρχεται να αναστείλει δημοψηφίσματα έστω και «εμμέσως» σχετιζόμενα με το προσφυγικό, όπως π.χ. για τη χωροθέτηση μιας δομής φιλοξενίας.

Στέργιος Ζιαμπάκας
Πηγή: efsyn.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια: