Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2014

Στο μικροσκόπιο 35.000 διορισμοί - Επανεξέταση στους "μόνιμους" του Παυλόπουλου

Στο μικροσκόπιο «βάζει» η κυβέρνηση τους περίπου 35.000 δημόσιους υπαλλήλους οι οποίοι είχαν κάνει χρήση του προεδρικού διατάγματος 164/2004 (γνωστού και ως διάταγμα Παυλόπουλου), προκειμένου να μονιμοποιηθούν.
Πρόκειται για έναν έλεγχο-μαμούθ που ήδη είχε ξεκινήσει και θα επεκταθεί στο σύνολο του δημόσιου τομέα προκείμενου να πιστοποιηθεί ότι όσοι μονιμοποιήθηκαν εκείνη την περίοδο, είχαν πράγματι τα απαραίτητα δικαιολογητικά αλλά και πληρούσαν τις προϋποθέσεις για τον χρόνο προϋπηρεσίας που προέβλεπε το διάταγμα.
Η απόφαση, που αποκαλύπτει σήμερα το «Εθνος της Κυριακής», ελήφθη σε κυβερνητική σύσκεψη που έγινε υπό την προεδρία του πρωθυπουργού και με τη συμμετοχή του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κυρ. Μητσοτάκη.
Οπως ανέφεραν στο «Εθνος της Κυριακής» κυβερνητικές πηγές, ο έλεγχος δεν σημαίνει σε καμιά περίπτωση απόλυση για όσους έχουν μονιμοποιηθεί μέσω του διατάγματος Παυλόπουλου, αλλά αντίθετα πρόκειται για μια επιλογή που θα οδηγήσει στην επιβολή της Δικαιοσύνης και στην προστασία εκείνων που νομίμως και δικαιολογημένα έκαναν χρήση εκείνης της ρύθμισης.
Ωστόσο, η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να προχωρήσει σε αυτό τον έλεγχο, ξεκινώντας μάλιστα από τους 2.000 υπαλλήλους του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς υπήρξαν κρούσματα με αναληθείς βεβαιώσεις προϋπηρεσίας, που είχαν χορηγηθεί από την Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και είχαν υποβληθεί από τις ενδιαφερόμενες με αίτηση θεραπείας που κατέθεσαν προς επανεξέταση απορριφθέντων αιτημάτων τους λόγω μη πλήρωσης των χρονικών προϋποθέσεων απασχόλησης.
Συνέπεια δε αυτής της αρχικής έρευνας ήταν να ζητηθεί με εισαγγελική παραγγελία η διεξαγωγή ελέγχου από το ΣΕΕΔΔ για 47 επιπλέον περιπτώσεις του τότε ΥΠΠΟΤ και εκδόθηκε η σχετική εντολή ελέγχου από τον Ειδικό Γραμματέα του Σώματος, αναφορικά με τον τρόπο εφαρμογής του Π.Δ. 164/2004.
Οι μονιμοποιήσεις συμβασιούχων με το προεδρικό διάταγμα Παυλόπουλου έχουν απασχολήσει επανειλημμένως τις κυβερνήσεις από το 2010 μέχρι σήμερα καθώς έχουν υπάρξει σοβαρές καταγγελίες ότι την περίοδο εκείνη πραγματοποιήθηκε ένα πάρτι προσλήψεων με πλαστά δικαιολογητικά από τη στιγμή που άνοιξε η δυνατότητα μονιμοποιήσεων συμβασιούχων, με στόχο την εξυπηρέτηση «ημετέρων».
Από τις 75.309 αιτήσεις που είχαν κατατεθεί για μονιμοποίηση συμβασιούχων στο ΑΣΕΠ εγκρίθηκαν οι 35.239 και απορρίφθηκαν οι υπόλοιπες καθώς η Ανεξάρτητη Αρχή διέγνωσε ότι δεν συνέτρεχαν οι λόγοι της μονιμοποίησης.
Το γνωστό ως προεδρικό διάταγμα Παυλόπουλου προέβλεπε ότι μπορούσαν να μονιμοποιηθούν συμβασιούχοι του Δημοσίου οι οποίοι είχαν συνολικό χρόνο απασχόλησης 24 μήνες με μία τουλάχιστον ανανέωση σύμβασης ή 18 μήνες εργασίας με τρεις ανανεώσεις συμβάσεων οι οποίες δεν θα έπρεπε να έχουν χρόνο διακοπής μεγαλύτερο των 3 μηνών μεταξύ τους.
Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια αποτελούσε η πιστοποίηση των υπηρεσιακών συμβουλίων ή των δημοτικών συμβουλίων για όσους εργάζονταν σε δήμους, ότι οι συμβασιούχοι κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.
Το πάρτι των προσλήψεων
Σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν κατατεθεί στους αρμόδιους φορείς υπήρξε σειρά παραβάσεων στη μονιμοποίηση χιλιάδων συμβασιούχων καθώς στην προσπάθεια διοικήσεων και πολιτικών παραγόντων να «τακτοποιήσουν» τα δικά τους παιδιά που δεν είχαν τα κριτήρια να μονιμοποιηθούν αλλοιώθηκαν συμβάσεις και κατατέθηκαν από τους υποψηφίους πλαστά πιστοποιητικά προϋπηρεσίας ενώ τα αρμόδια όργανα πιστοποιούσαν με ευκολία ότι οι συμβασιούχοι κάλυπταν «πάγιες και διαρκείς ανάγκες» προκειμένου να μονιμοποιηθούν στο Δημόσιο.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα συμβασιούχου σε δήμο ο οποίος δεν είχε συμπληρώσει τον απαιτούμενο χρόνο προϋπηρεσίας και χρειάζονταν δύο μήνες για να καλύψει τις προϋποθέσεις του 18μηνου. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής» ο συμβασιούχος που εργαζόταν σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου σε δήμο της Δυτικής Αττικής, ζήτησε από τον δήμαρχο να πιστοποιήσει ότι έχει εργαστεί και με μία ακόμη δίμηνη σύμβαση στο νομικό πρόσωπο.
Ο δήμαρχος, που φοβήθηκε να βάλει την υπογραφή του σε μεταχρονολογημένο δημόσιο έγγραφο για να υποστηρίξει το αίτημα του συμβασιούχου, δήλωσε ότι είχε δώσει... προφορική εντολή να εργαστεί. Το δημοτικό συμβούλιο κατόπιν πιστοποίησε ότι ο εργαζόμενος είχε συμπληρώσει 18 μήνες εργασίας και η απόφαση αυτή κοινοποιήθηκε στο ΑΣΕΠ, το οποίο περιοριζόταν μόνο στον έλεγχο νομιμότητας των αποφάσεων.
Η συγκεκριμένη περίπτωση βέβαια δεν θα μπορούσε να χαρακτηρίσει το σύνολο των συμβασιούχων οι οποίοι μονιμοποιήθηκαν νόμιμα αφού κάλυπταν τις προϋποθέσεις που έθετε το προεδρικό διάταγμα.
Ομως οι καταγγελίες για αλλαγές συμβάσεων και παράτυπες πιστοποιήσεις από τα αρμόδια όργανα ότι οι υπάλληλοι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες αφορούν ένα σημαντικό αριθμό από τους 35.239 υπαλλήλους που μονιμοποιήθηκαν τελικά.
Από το σύνολο των μονιμοποιήσεων οι 18.000 περίπου έχουν πραγματοποιηθεί σε δήμους και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ, 6.000 μονιμοποιήσεις σε υπουργεία και περίπου 11.000 μονιμοποιήσεις σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και δημοτικές επιχειρήσεις.
Στο πρόσφατο παρελθόν ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Λεωνίδας Γρηγοράκος έχει αναφερθεί εκτεταμένα στο θέμα των παράνομων μονιμοποιήσεων συμβασιούχων στους δήμους λέγοντας χαρακτηριστικά ότι εάν γίνει έλεγχος νομιμότητας θα μπορούσε να προκύψει το σύνολο των 15.000 απολύσεων μόνο από την κατηγορία όσων υπαλλήλων έχουν καταθέσει πλαστά δικαιολογητικά για τη μονιμοποίησή τους στους δήμους, υπονοώντας ξεκάθαρα τους συμβασιούχους του προεδρικού διατάγματος Παυλόπουλου.
Η κυβέρνηση στην προσπάθειά της να αποφύγει απολύσεις διαθέσιμων υπαλλήλων ή τουλάχιστον να μειώσει τον αριθμό όσων θα αποχωρήσουν τελικά από το Δημόσιο μετά το πέρας του οκταμήνου που θα παραμείνουν σε καθεστώς κινητικότητας, έχει επενδύσει στο κυνήγι των πλαστών δικαιολογητικών και τώρα στον έλεγχο των μονιμοποιήσεων με το προεδρικό διάταγμα Παυλόπουλου σε μία προσπάθεια να προσδώσει την αίσθηση της δικαιοσύνης, καθώς σκοπεύει να απομακρύνει «επίορκους» υπαλλήλους από το Δημόσιο οι οποίοι έχουν καταθέσει πλαστά δικαιολογητικά.
Τον έλεγχο θα αναλάβει το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης το οποίο έχει διαπιστώσει αρκετές περιπτώσεις παράνομων μονιμοποιήσεων με το προεδρικό διάταγμα Παυλόπουλου. Χαρακτηριστικά το 2010 το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ), κατόπιν εντολής του τότε Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, διενήργησε έλεγχο, με αντικείμενο την υπαγωγή στις διατάξεις του Π.Δ. 164/2004 δύο συμβασιούχων, που απασχολήθηκαν σε Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
Διαπιστώθηκε ότι η θετική κρίση του αρμόδιου Υπηρεσιακού Συμβουλίου τον Δεκέμβριο του 2009 πραγματοποιήθηκε με ψευδείς βεβαιώσεις προϋπηρεσίας, που είχαν χορηγηθεί από την Υπηρεσία και είχαν υποβληθεί με «αίτηση θεραπείας» που κατέθεσαν προς επανεξέταση απορριφθέντων αιτημάτων τους λόγω μη πλήρωσης των χρονικών προϋποθέσεων απασχόλησης.
Η έκθεση διαβιβάσθηκε στον Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών και ήδη έχουν ασκηθεί διώξεις κατά των μελών του Υπηρεσιακού Συμβουλίου ενώ η υπόθεση εκδικάζεται τον Μάρτιο του 2014, από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών.
ΠΩΣ ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ Η ΠΙΤΑ ΤΩΝ ΔΙΟΡΙΣΜΩΝ
Συνολικά μονιμοποιήθηκαν 35.239 συμβασιούχοι λόγω του ΠΔ 164/2004, του γνωστού και ως Διατάγματος Παυλόπουλου, μέχρι και το 2009 που ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες σε αρκετούς φορείς. Στους δήμους μονιμοποιήθηκαν 18.000 συμβασιούχοι, ενώ στα υπουργεία περίπου 6.000 υπάλληλοι. Στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και στις δημοτικές επιχειρήσεις οι μονιμοποιήσεις ξεπέρασαν τις 11.000.
ΑΠΟ ΕΛΕΓΚΤΕΣ
Κόσκινο σε όλα τα δικαιολογητικά
Στη διασταύρωση στοιχείων με τα ασφαλιστικά ταμεία θα προβεί το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, σύμφωνα με τις εντολές που έχει λάβει από την κυβέρνηση προκειμένου να πιστοποιηθεί η καταβολή των προβλεπόμενων ασφαλιστικών εισφορών την περίοδο που φέρονται οι υπάλληλοι να υπηρετούν στις δημόσιες υπηρεσίες και στους δήμους με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή έργου.
Μετά τις καταγγελίες που έχουν γίνει στο Σώμα Επιθεωρητών για αλλαγή συμβάσεων προκειμένου να συμπληρωθεί ο απαιτούμενος χρόνος με στόχο να μονιμοποιηθούν οι συμβασιούχοι βάσει του Προεδρικού Διατάγματος Παυλόπουλου, οι ελεγκτές θα ανασύρουν τα στοιχεία που έχουν κατατεθεί από τα αρμόδια υπηρεσιακά και δημοτικά συμβούλια και θα τα διασταυρώσουν με τις καρτέλες εισφορών του ΙΚΑ ή του ταμείου ελεύθερων επαγγελματιών στις περιπτώσεις των συμβάσεων έργου.
Σύμφωνα με αυτοδιοικητικούς παράγοντες η συγκεκριμένη μέθοδος αποτελεί τον μοναδικό τρόπο διασταύρωσης στοιχείων που μπορεί να πιστοποιήσει εάν έχουν αλλοιωθεί ημερομηνίες των συμβάσεων.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν στο «Εθνος της Κυριακής» ότι στις περιπτώσεις που υπήρχαν μεταχρονολογημένες συμβάσεις οι φορείς του Δημοσίου δεν μπορούσαν να πληρώσουν αναδρομικά τις εισφορές τους, οπότε τα κενά στις καταβολές προς τα ασφαλιστικά ταμεία θα αποκαλύψουν τις ψεύτικες βεβαιώσεις προϋπηρεσίας.
Η διαδικασία του ελέγχου είναι προφανές ότι θα ανοίξει τον ασκό του Αιόλου, καθώς αναμένεται να αποκαλυφθούν εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες παράτυπες συμβάσεις αλλά και βεβαιώσεις προϋπηρεσίας που οδήγησαν παρατύπως σε μονιμοποίηση συμβασιούχους οι οποίοι δεν τηρούσαν τις προϋποθέσεις.
Εκτός των υπαλλήλων που εκτιμάται ότι θα ανακληθούν οι διορισμοί τους, θα αναζητηθούν πειθαρχικές και ποινικές ευθύνες στα μέλη των υπηρεσιακών συμβουλίων που δεν έλεγξαν τη νομιμότητα των συμβάσεων και παρείχαν βεβαιώσεις προϋπηρεσίας οι οποίες ήταν ψευδείς. Αντίστοιχα αναμένεται να αποδοθούν ευθύνες και στα δημοτικά συμβούλια τα οποία πιστοποίησαν ανύπαρκτες προϋπηρεσίες τόσο σε συμβασιούχους δήμων όσο και σε δημοτικές επιχειρήσεις.
3 ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
1 Μόνιμος με εντολή δημάρχου
Δημοτικό Συμβούλιο δήμου της Δυτικής Αττικής πιστοποίησε ότι γυμναστές που εργάζονταν στο αντίστοιχο νομικό πρόσωπο κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, ενώ βεβαίωσε και την απαιτούμενη από τον νόμο προϋπηρεσία των 18 μηνών. Στην πραγματικότητα οι γυμναστές είχαν λιγότερη προϋπηρεσία, αλλά το Δημοτικό Συμβούλιο δέχτηκε ότι εργάστηκαν αυτούς τους δύο μήνες επιπλέον με προφορική εντολή που τους έδωσε ο τότε δήμαρχος. Η «προφορική σύμβαση» μέτρησε ως προϋπηρεσία και με τη «βούλα» του Δημοτικού Συμβουλίου το οποίο πιστοποιούσε την εγκυρότητα των στοιχείων.
2 Το κόλπο με τις αναρρωτικές
Υπάλληλος σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου υπέγραψε σύμβαση το 2002 και μετά τη λήξη της απουσίαζε για 2 χρόνια και κατόπιν υπέγραψε νέα σύμβαση ορισμένου χρόνου το 2004. Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα, οι ανανεώσεις συμβάσεων θα έπρεπε να απέχουν μεταξύ του έως και τρεις μήνες προκειμένου να υπολογιστεί αθροιστικά ο χρόνος των συμβάσεων. Στην πραγματικότητα ο συμβασιούχος διέθετε μόλις τέσσερις μήνες προϋπηρεσία. Το υπηρεσιακό συμβούλιο όμως του συμπλήρωσε το 24μηνο με 20 μήνες αναρρωτικής άδειας που προσμετρήθηκε στην προϋπηρεσία και μονιμοποιήθηκε. Κατά τη διάρκεια της... αναρρωτικής άδειας όμως ο συμβασιούχος δεν ήταν και τόσο ασθενής, αφού εμφανίζεται ασφαλισμένος σε τρεις διαφορετικούς εργοδότες, όπου παρείχε τις υπηρεσίες του.
3 Διόρισαν ακόμη και από τη... σκοπιά
Σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου μονιμοποιήθηκε συμβασιούχος ο οποίος είχε μία σύμβαση συνολικής διάρκειας 9 μηνών. Απουσίασε από τον φορέα για 14 μήνες και εμφανίζεται το 2003 να απασχολείται με σύμβαση διάρκειας 10 μηνών και 19 ημερών. Το υπηρεσιακό συμβούλιο πιστοποίησε ότι ο υπάλληλος κάλυπτε πάγιες και διαρκείς ανάγκες συνυπολογίζοντας τη 14μηνη απουσία του στον συνολικό χρόνο των συμβάσεων για να συμπληρωθεί το προβλεπόμενο από το Προεδρικό Διάταγμα 24μηνο για να μονιμοποιηθεί. Μόνο που ο συμβασιούχος κατά τη διάρκεια της απουσίας του υπηρετούσε τη στρατιωτική του θητεία και δεν προσέφερε κανένα έργο στον φορέα.

Γιάννης Σαραντάκος - Νίκος Β. Τσίτσας
Πηγή: ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: