Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 2021

Η ενέργεια εξανεμίζει τον οικογενειακό προϋπολογισμό

Έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος και του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών καταδεικνύει ότι το 30% του εισοδήματος κάθε νοικοκυριού πηγαίνει σε λογαριασμούς ΔΕΚΟ.
Επιδείνωση του καταναλωτικού κλίματος, σε επίπεδα χειρότερα από την περίοδο του πρώτου λοκντάουν, δείχνει η νέα έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) και του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι ανατιμήσεις στην ενέργεια ροκανίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό του διαθέσιμου εισοδήματος, με τους καταναλωτές να μειώνουν τις δαπάνες για αγορές, ώστε να μπορέσουν καλύψουν τους φουσκωμένους λογαριασμούς σε ρεύμα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Στο ερώτημα αν θεωρούν τη σημερινή συγκυρία καλή ή κακή για σημαντικές αγορές για το σπίτι, αυτοί που απαντούν αρνητικά είναι περισσότεροι από κάθε άλλη περίοδο, από τότε που ξεκίνησε να πραγματοποιείται η έρευνα, τον Οκτώβριο του 2019. Στο -45 έχει κατρακυλήσει ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, από -25 τον Ιούνιο του 2021.
Το 30% του εισοδήματος κάθε νοικοκυριού πηγαίνει σε λογαριασμούς ΔΕΚΟ, έναντι 25% τον Δεκέμβριο του 2020, ενώ η αύξηση στο κόστος της ενέργειας επηρεάζει αρνητικά όλες τις άλλες δαπάνες.
Ο ένας στους δύο καταναλωτές θα περιορίσει τις αγορές προϊόντων το επόμενο εξάμηνο, ο ένας στους τρεις θα περιορίσει τα έξοδα σε υπηρεσίες όπως η εστίαση και η αγορά εισιτηρίων και ένας στους δύο θεωρεί δεδομένο ότι θα ξοδέψει περισσότερα σε λογαριασμούς, ως ποσοστό επί του εισοδήματός του. Τρόφιμα και ποτά απορροφούν το 41% των χρημάτων που ξόδεψαν οι Έλληνες σε αγορές λιανικής, έναντι 46% τον Ιούνιο και 49% τον Δεκέμβριο του 2020, σε περίοδο λοκντάουν. Η εστίαση έπειτα από μια μικρή αναθέρμανση της κίνησης το καλοκαίρι, υποχώρησε ξανά, αντιπροσωπεύοντας το 7% των δαπανών, από 11% τον Ιούνιο.
Μόλις το 2% των δαπανών για αγορές πηγαίνουν σε εισιτήρια και ξενοδοχεία, ενώ σχετικά αυξημένες είναι οι δαπάνες για ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη σε σύγκριση με το καλοκαίρι (11% από 9%), λόγω και της Black Friday. Eνα παράδοξο εύρημα είναι ότι η αγορά παιχνιδιών, κοσμημάτων και ειδών δώρων, που θεωρητικά θα έπρεπε να τονωθεί τον Δεκέμβριο λόγω γιορτών, μειώθηκε κατά το ήμισυ σε σχέση με πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας το 2% των δαπανών σε αγορές λιανικής, από 4% τον Δεκέμβριο του 2020.

Αφροδίτη Τζιαντζή
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: