Πέμπτη 27 Δεκεμβρίου 2018

Ανάσα για τα ασφαλιστικά ταμεία

Η αύξηση του κατώτατου μισθού σε συνδυασμό με την κατάργηση του υποκατώτατου φέρνει νέα έσοδα στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης που τροφοδοτείται από τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζόμενων. Από την άλλη, η προσδοκία για αύξηση των θέσεων απασχόλησης σε συνδυασμό με τη γενικότερη πορεία της πραγματικής οικονομίας για το 2019 δίνουν έναν τόνο αισιοδοξίας για την πορεία των εσόδων του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, που έτσι κι αλλιώς εμφανίζονται αυξημένα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τις αμέσως προσεχείς ημέρες θα ανακοινωθεί το πόρισμα της Επιτροπής που έχει συσταθεί και η οποία επεξεργάζεται τις αυξήσεις που έχουν εισηγηθεί οι επιστημονικοί φορείς. Ακολούθως, η υπουργός Εργασίας θα διεξαγάγει έναν κοινωνικό διάλογο με τους κοινωνικούς φορείς των εργοδοτών (αφού η ΓΣΕΕ, ούσα η μοναδική εκπρόσωπος των συμφερόντων των εργαζομένων επέλεξε να απέχει από τις διαδικασίες για την αύξηση του κατώτατου μισθού). Το δεύτερο 15ήμερο του Ιανουαρίου, η υπουργός Εργασίας θα εισαγάγει το θέμα στο υπουργικό συμβούλιο ώστε από την 1η Φεβρουαρίου να ισχύει ο νέος μισθός.
Σε κάθε περίπτωση, όποια κι αν είναι η αύξηση που τελικά θα επικυρωθεί (θα ισχύσει με βάση τις δεσμεύσεις προς τους δανειστές μέχρι και τον Ιούνιο του 2020) θα επηρεάσει άμεσα περισσότερους από περίπου 350.000 μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα (είναι αυτοί που αμείβονται με τον υποκατώτατο των 510 ευρώ ή τον κατώτατο των 586 ευρώ).
Ωστόσο η αύξηση του κατώτατου μισθού θα συμπαρασύρει την αμοιβή και όσων εργάζονται με ευέλικτες μορφές απασχόλησης (μερική και εκ περιτροπής) οι οποίοι ανέρχονται σε 422.150. Συνολικά, άμεσα και δη θετικά, με αύξηση των αποδοχών τους, θα επηρεαστούν περίπου 780.000 μισθωτοί. Εμμεσα βέβαια, η αύξηση του κατώτατου μισθού θα έχει επίδραση στο σύνολο της πραγματικής οικονομίας, αυξάνοντας όχι μόνο τον τζίρο των επιχειρήσεων αλλά και τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος.
Αναλυτικότερα, αναμένεται να επηρεαστούν 153.827 νέοι εργαζόμενοι κάτω των 25 ετών και περίπου 200.000 μισθωτοί άνω των 25 ετών που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.
Τι προτείνουν οι φορείς
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αυξήσεις που έχουν προταθεί από τους επιστημονικούς φορείς κυμαίνονται από 2,5% έως ακόμη και 10% για τον κατώτατο μισθό (που σημαίνει ότι η αύξηση για τους νέους κάτω των 25 ετών μπορεί να φτάσει ακόμη και το 20%!).
Αν λοιπόν η αύξηση που τελικά προκριθεί ανέλθει στο 5% (28,7€), σημαίνει ότι ο κατώτατος μισθός θα διαμορφωθεί στα 603,1 ευρώ για τον άγαμο. Τα ασφαλιστικά ταμεία σε αυτό το ενδεχόμενο θα καρπωθούν περισσότερα από 130 εκατ. ευρώ περισσότερα έσοδα ετησίως από ασφαλιστικές εισφορές.
Αν η αύξηση κυμανθεί περίπου στο 8% (που είναι και το πιθανότερο σενάριο) και ο κατώτατος μισθός κλειδώσει στα 630 ευρώ μηνιαίως, τα ασφαλιστικά ταμεία θα καρπωθούν περί τα 180 εκατ. ευρώ περισσότερα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι τα έσοδα του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης με τη συνεπακόλουθη αύξηση των αμοιβών των 422.150 ανθρώπων που αμείβονται με το καθεστώς της μερικής και της εκ περιτροπής απασχόλησης θα αυξηθούν ακόμη παραπάνω.
Αν σ’ αυτά τα μεγέθη προστεθεί και η αύξηση των θέσεων εργασίας που αναμένεται να δώσει η μεγέθυνση της πραγματικής οικονομίας, τότε εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης θωρακίζεται με πολλαπλές νέες πηγές εσόδων…
Βλέπουν μεγέθυνση
Από τη σύγκριση των στοιχείων στην αγορά εργασίας των δύο τελευταίων ετών, προκύπτει ότι κατά το έτος 2018, ο αριθμός των εργαζομένων που απασχολούνται με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου είναι μεγαλύτερος σε σχέση με το έτος 2017 κατά 83.508 νέες θέσεις εργασίας, παρουσιάζοντας σε ετήσια βάση αύξηση κατά 4,58%. Αυτή η τάση αναμένεται να καταγραφεί και για το 2019.
Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος η επιστροφή της οικονομίας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και η συνέχιση της υλοποίησης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων αναμένεται να επηρεάσουν θετικά την αύξηση της απασχόλησης και την υποχώρηση του ποσοστού ανεργίας, ιδιαίτερα της μακροχρόνιας ανεργίας και της ανεργίας των νέων και των γυναικών. Προϋπόθεση για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι η εφαρμογή στοχευμένων ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, καθώς και προγραμμάτων κατάρτισης για την ενίσχυση των δεξιοτήτων των ανέργων (τα προγράμματα αυτά έχουν ήδη εξαγγελθεί και βρίσκονται στο στάδιο της σταδιακής υλοποίησης).
Σημαντική προς αυτή την κατεύθυνση είναι η ενεργοποίηση του μηχανισμού διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας για τον σχεδιασμό πολιτικών με στόχο τη μείωση της ανεργίας. Οι εμπειρογνώμονες της ΤτΕ θεωρούν ότι η εφαρμογή του σχεδίου δράσης για την αδήλωτη εργασία που είχε συμφωνηθεί τον Σεπτέμβριο του 2016 έχει ήδη οδηγήσει σε θετικά αποτελέσματα, αλλά θα χρειαστεί περαιτέρω συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων ώστε να στηριχθεί η νόμιμη απασχόληση και να ενισχυθεί ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων (σημειώνεται ότι εντός του 2019 αναμένεται να αναλάβουν δράση και περίπου 1.000 ελεγκτές από τον ΕΦΚΑ, όταν τώρα ελέγχουν την αγορά εργασίας μόλις 34).

Συντάκτης: Τζώρτζης Ρούσσος
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: