Τρίτη 1 Δεκεμβρίου 2020

Αλεξάνδειο Δημοτικό Ωδείο Γιαννιτσών-Ιωάννης Ανδρόνογλου: «Η μουσική συμβαίνει στην δημιουργία σκεπτόμενων ανθρώπων...»

...επισημαίνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Αλεξάνδρειου Δημοτικού Ωδείου Γιαννιτσών κ. Ιωάννης Ανδρόνογλου.
Πόσο μοναδικά όμορφος είναι ο κόσμος μας, με την μουσική και τους ήχους. Πόσο σημαντική είναι η παρουσία μελωδίας στην καθημερινότητά μας. Και πόσο αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας είναι αυτή η μουσική. Είναι αλήθεια πως η ευφυΐα έχει σχέση με τον ρυθμό και τις νότες. Τουλάχιστον έτσι λένε οι φήμες. Η μουσική δεν παύει να είναι μια ξεχωριστή τέχνη έκφρασης που χαρίζεται απλόχερα σε όλους, αρκεί να την αγαπήσουν.
Ο Ιωάννης Ανδρόνογλου είναι Διδάκτωρ Μουσικολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και σολίστ κιθάρας. Βρίσκεται στο τιμόνι της διεύθυνσης του Αλεξάνδρειου Δημοτικού Ωδείου Γιαννιτσών, ενός από τους μεγαλύτερους φορείς σπουδών μουσικής με επαγγελματική αποφοίτηση για όποιον το επιθυμεί.
Στην δύσκολη εποχή της καραντίνας, η μουσική δίνει διέξοδο στην ψυχική μας υγεία για αυτό και η συζήτηση με τον κ. Ανδρόνογλου έχει περισσότερο σημασία όταν μας εξηγεί πόσο σημαντική είναι η σωστή και επαγγελματική σπουδή της.
1. Έχοντας υψηλές σπουδές και σημαντική καριέρα στο χώρο της μουσικής, πόσο πιστεύεις σήμερα ότι η μουσική είναι σημαντική στη ζωή μας;
Απ.: Η μουσική αποτελεί συστατικό στοιχείο της πνευματικής μας ζωής: προϊόν διανοητικής προσπάθειας του ανθρώπου και γι’ αυτό απευθύνεται από τον άνθρωπο στον άνθρωπο. Ειδικά σε αυτή την άκρως δύσκολη περίοδο που διανύουμε, γίνεται κατανοητό ότι η μουσική και κάθε άλλη μορφή τέχνης βοηθά στο να μη χαθεί η έννοια του ανθρωπισμού και του πολιτισμού από μέσα μας.
2. Έρευνες λένε πως η ενασχόληση κάποιου με τη μουσική τον κάνει πιο έξυπνο άνθρωπο. Ισχύει κάτι τέτοιο;
Απ.: Καταρχήν η ενασχόληση με τη μουσική αναπτύσσει τις ικανότητες ενδοσκόπησης και πειθαρχίας. Όπως και ενισχύει την έννοια της αυτογνωσίας. Γενικότερα όμως, η ενασχόληση κάποιου με τη μουσική τον φέρνει σε επαφή με τα παγκόσμια και εθνικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα, με την παγκόσμια, εθνική και τοπική ιστορία.
Δε γνωρίζω εάν αυξάνεται ο δείκτης ευφυΐας κάποιου, αλλά η μουσική συμβάλλει στη δημιουργία σκεπτόμενων ανθρώπων, ΠΟΛΙΤΩΝ.
Η κοινωνία χρειάζεται σκεπτόμενους πολίτες λοιπόν, όχι ευφυολόγους.
3. Όταν κάποιος αγαπά τη μουσική, γιατί θα πρέπει να φοιτήσει σε ένα ωδείο;;; δεν μπορεί να είναι αυτοδίδακτος;
Απ.: Η διαφορά μεταξύ ενός αυτοδίδακτου μουσικού και ενός απόφοιτου Ωδείου, Πανεπιστημίου κ.ο.κ. είναι ότι ο απόφοιτος μουσικού ιδρύματος γνωρίζει πέραν της τέχνης και την επιστήμη της μουσικής. Άρα λοιπόν, μαθαίνει να εξηγεί τα διάφορα μουσικά φαινόμενα, να ανταποκρίνεται εκτελεστικά σε οποιοδήποτε ύφος μουσικής όπως και έρχεται σε επαφή με τη μουσική ως πεδίο της Μεγάλης Ιστορίας. Σε επίπεδο πρακτικής, εξελίσσεται σε έναν επαρκή, τουλάχιστον, χειριστή μουσικού οργάνου που δύναται να εκτελέσει οποιοδήποτε έργο του δοθεί εντύπως δίχως να περιορίζεται μόνο στην ακρόαση του.
Πέραν τούτων, η ένταξη ενός υποψήφιου σπουδαστή στο περιβάλλον ενός ωδείου, προσδίδει τα ίδια οφέλη όπως και η ένταξη ενός υποψήφιου μαθητή στο σχολικό περιβάλλον: ευγενής άμιλλα, συνεργασία, συμμετοχή.
4. Είναι γνωστό πως τα μαθηματικά βρίσκονται λέει παντού σε κάθε ενέργεια της ζωής μας. Συμβαίνει το ίδιο με τη μουσική, τις μελωδίες, τους ήχους;
Απ.: Οι ήχοι, οι συγχορδίες, οι κανόνες στη μουσική σύνθεση εξηγούνται με μαθηματικές έννοιες.
Στην ιστορία της μουσικής, έχουν υπάρξει παραδείγματα συνθετών που έχουν συνθέσει με βάση μαθηματικές έννοιες. Την αισθητική αξία, όμως, αυτών των έργων την καταδεικνύει ο χρόνος και θα την καταγράψει ο ιστορικός της μουσικής του μέλλοντος.
5. Πόσο δύσκολος είναι ο επαγγελματικός χώρος της μουσικής;
Απ.: Όσο δύσκολοι είναι και οι υπόλοιποι επαγγελματικοί χώροι εάν συζητάμε για δημιουργία καριέρας. Άλλο το να αντιμετωπίζεις τη μουσική ως ερασιτεχνική ενασχόληση, άλλο το να επιβιώνεις αξιοπρεπώς και άλλο το να χτίζεις καριέρα.
Ένα είναι το βέβαιο: ότι για να σε σεβαστεί η Μουσική πρέπει να την σεβαστείς και εσύ.
6. Πριν από κάποια χρόνια το να γίνεις μουσικός ήταν κάτι που δεν σήμαινε δουλειά για να ζήσεις. Σήμερα έχει αλλάξει η νοοτροπία μας;
Απ.: Στην Αρχαία Ελλάδα η μουσική ήταν πρωτεύον μάθημα στην εκπαίδευση των νέων. Επίσης, στη νεότερη Ελλάδα, φωτισμένοι πολιτικοί ηγέτες πρόσεξαν ιδιαιτέρως τον τομέα της μουσικής εντάσσοντας στο πρόγραμμα της εκπαίδευσης το μάθημα της μουσικής όπως και δημιουργώντας θεσμούς καλλιτεχνικής-μουσικής εκπαίδευσης υπό τη σκέπη του Κράτους (βλ. Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, Τμήματα Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, Μουσικά Σχολεία, Δημοτικά Ωδεία).
Στην Ελλάδα το επάγγελμα του μουσικού ήταν παρεξηγημένο διότι ως γνωστόν δεν υπήρξε ποτέ πλήρης αστικοποίηση των Ελλήνων. Αξίζει όμως να αναφερθεί ότι στην Αθήνα του 19ου αιώνα, τελούσαν ως σπουδαστές του Ωδείου Αθηνών, του αρχαιότερου Ωδείου στον Ελλαδικό χώρο, γόνοι εύπορων οικογενειών.
Το ότι η εκπαίδευση της μουσικής παρέχεται ευρύτερα, δηλαδή, και σε άλλα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας μπορεί να θεωρηθεί κοινωνικό δημοκρατικό επίτευγμα.
Όσον αφορά το εργασιακό σκέλος, θεωρώ ότι εάν κάποιος μουσικός έχει πραγματοποιήσει στέρεες επικυρωμένες σπουδές και, εντεύθεν επιμορφώνεται συνεχώς όπως και εάν επιδεικνύει καλλιτεχνική, επιστημονική και παιδαγωγική δραστηριότητα τότε για αυτό τον επαγγελματία πάντα υπάρχουν ευκαιρίες.
Σήμερα, η εποχή μας χαρακτηρίζεται από την παγκοσμιοποίηση και την πληροφορία. Σβήνουν τα παλαιά στερεότυπα. Επίσης η προσφορά και ζήτηση επαγγελμάτων αλλάζει στην αγορά εργασίας σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Αλλά υπάρχει μία σταθερά: σημασία δεν έχει τι επαγγέλλεσαι αλλά πόσο καλός είσαι στο επάγγελμά σου.
7. Η μουσική είναι Τέχνη, είναι Πολιτισμός, είναι Έκφραση, πόσα πράγματα είναι τελικά;
Απ: Η μουσική εμπεριέχει όλες αυτές τις έννοιες. Η Μουσική καθρεπτίζει τον Άνθρωπο.
8. Τι θα συμβουλεύατε έναν γονέα, όταν το παιδί του θέλει να διδαχτεί μουσική. Πώς να διαλέξει ποιο μουσικό όργανο τελικά θα του αρέσει;
Απ.: Καταρχήν θα πρέπει να εκθέτουν το παιδί σε μουσικά ερεθίσματα τα οποία να τα χαρακτηρίζει η ποιότητα και η ποικιλία μουσικών υφών (κλασσική, rock, παραδοσιακή κ.λπ.). Βέβαια, οι ίδιοι οι γονείς οφείλουν να ενημερώνονται περί αυτών των ζητημάτων, δηλαδή, τι πρέπει να προβάλλουν στα παιδιά τους. Αξίζει να αναφερθεί ότι συνθέτες της δυτικής έντεχνης (κλασσικής) μουσικής έχουν συνθέσει έργα με σκοπό τη γνωριμία των παιδιών με τα μουσικά όργανα και τον συμφωνικό ήχο. Στη συνέχεια μπορούν να αποταθούν σε έγκυρους φορείς καλλιτεχνικής εκπαίδευσης όπου θα τους προσφερθεί η απαραίτητη καθοδήγηση.
Στο Αλεξάνδρειο Δημοτικό Ωδείο Γιαννιτσών δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στο στάδιο επιλογής μουσικού οργάνου από έναν υποψήφιο σπουδαστή μας καθώς μπορεί να γνωρίσει ένα μουσικό όργανο που δεν είχε υπόψη του και να τον ενθουσιάσει πολύ περισσότερο από την αρχική του επιλογή.
Καλή δύναμη!
Κλείνοντας την συζήτησή μας, αξίζει να αναφέρουμε ότι ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Αλεξάνδρειου Δημοτικού Ωδείου Γιαννιτσών, έχει ηχογραφήσει το album Travelling (Legend Classics, 2010, επανέκδ. Αεράκης Κρητικό Μουσικό Εργαστήρι και Σείστρον, 2014) και έχει εκδώσει σε έντυπη μορφή τα έργα του, Mandilatos Impressions και Fantasia on a Thracian folksong (Αεράκης Κρητικό Μουσικό Εργαστήρι και Σείστρον, 2015).
Ως σολίστ έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμες συναυλίες σε Ελλάδα και εξωτερικό και ως σολίστ-διδάσκων έχει συμμετάσχει σε σημαντικά, ανά τον κόσμο, φεστιβάλ κιθάρας (Guitar Foundation of America, Διεθνές Φεστιβάλ Κιθάρας Βόλου κ.α).
Ως εισηγητής έχει συμμετάσχει σε συνέδρια με αντικείμενο την κιθάρα όπως και σε συνέδρια μουσικολογικού, ιστορικού και παιδαγωγικού ενδιαφέροντος. Σήμερα διατελεί και Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών) όπου έχει περατώσει επίσης μεταδιδακτορική έρευνα.
 
Της Άννας Μαρίας Σαββίδου

Δεν υπάρχουν σχόλια: