Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2021

Εκσυγχρονισμός με... γκρίζες ζώνες!

Στην πρώτη συνέντευξη Τύπου που έδωσε η υπουργός Πολιτισμού για τον Οργανισμό, παρέλειψε να αναφερθεί στο πρόσφατο παρελθόν και στις αλλεπάλληλες διαδοχές προσώπων στην ηγεσία του, παρουσίασε όμως ένα ανθηρό και... νόστιμο μέλλον που περιλαμβάνει από γαστρονομικά γεγονότα στα μνημεία μέχρι σχέδια για τα ανθοπωλεία της Βουλής.
Στην πρώτη εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε το υπουργείο Πολιτισμού για τον Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ, πρώην Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων) η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και μέλη του Οργανισμού άνοιξαν τα χαρτιά τους.
Αποκάλυψαν δηλαδή δράσεις που αφορούν το μέλλον του φορέα (ο απολογισμός των πεπραγμένων μέχρι σήμερα αγνοήθηκε πανηγυρικά) που διαχειρίζεται τα έσοδα από τα εισιτήρια και τα πωλητήρια όλων των μουσείων και μέχρι σήμερα δεν έχει ευτυχήσει να λειτουργεί εύρυθμα. Πριν από έναν χρόνο άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο με την εφαρμογή του νέου νόμου, προκειμένου να υπάρξει «αναδιοργάνωση και εκσυγχρονισμός του», όπως ευαγγελίζεται η πολιτική ηγεσία.
Κατά τη διάρκεια των δυόμισι χρόνων που ασκεί την πολιτική εξουσία η κυβέρνηση Μητσοτάκη, είχαμε την αλλαγή τριών προσώπων στη θέση του προέδρου του Δ.Σ. του Οργανισμού. Αρχικά απομακρύνθηκε η Αθηνά Χατζηπέτρου, στη συνέχεια ο Παναγιώτης Νταής από πρόεδρος έγινε μέλος του Δ.Σ. (πρωτοφανής αλλαγή), ενώ τέλος Σεπτεμβρίου παραιτήθηκε αιφνιδίως ο Σταύρος Κωνσταντινίδης, με δημοσιεύματα να κάνουν λόγο για συγκρούσεις με την υπουργό Πολιτισμού. Τελικά η κ. Μενδώνη, για να έχει το κεφάλι της ήσυχο, επέλεξε να τοποθετήσει στη θέση (η Χατζηπέτρου και ο Κωνσταντινίδης υπήρξαν επιλογές του Μαξίμου) την πολύ στενή συνεργάτιδά της Νικολέττα Διβάρη-Βαλάκου, επίτιμη διευθύντρια Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟΑ.
Η κ. Μενδώνη έκανε λόγο, χθες, για τον εκσυγχρονισμό και τις νέες δυνατότητες που αποκτά ο ΟΔΑΠ με το νέο θεσμικό πλαίσιο. Ο καθένας βέβαια εννοεί τον εκσυγχρονισμό με τον τρόπο του. Στην προκειμένη περίπτωση αφορά την ανάδειξη και την προβολή της γαστρονομίας στους αρχαιολογικούς χώρους, σχέδιο που κατά το παρελθόν έχει υποστηρίξει ζωηρά το «Διάζωμα» του Σταύρου Μπένου. «...Η γαστρονομία είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον πολιτισμό και την τοπική οικονομία. Η πρωτογενής παραγωγή μάς ενδιαφέρει απολύτως και με απόλυτο σεβασμό, με βάση τα κριτήρια και τους όρους του ΚΑΣ, είναι δυνατή η φιλοξενία τέτοιων γαστρονομικών γεγονότων σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους», είπε η υπουργός και αποκάλυψε ότι ο προγραμματισμός αφορά 19 αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία (Αρχαία Μεσσήνη, αρχαιολογικός χώρος Αιγών κ.ά.).
Πάντως μια μεγάλη προίκα έρχεται για τον ΟΔΑΠ αφού έχει εξασφαλιστεί από το Ταμείο Ανάκαμψης ποσό άνω των 30 εκατ. ευρώ για δράσεις που αφορούν την αναβάθμιση της εμπορικής πολιτικής του, δηλαδή νέα εργαστήρια παραγωγής αντιγράφων και νέα πωλητήρια που θα λειτουργούν στα μουσεία και στους αρχαιολογικούς χώρους. Το ευχόμαστε γιατί είναι γνωστές οι παθογένειες στα πωλητήρια και τα αναψυκτήρια, που διαιωνίζονται δεκαετίες ροκανίζοντας έσοδα που θα εισέρρεαν στο Δημόσιο. Χθες έγινε γνωστό ότι πρόκειται να ξεκινήσει η πιλοτική λειτουργία πωλητηρίου εκτός ΟΔΑΠ.
Θα λειτουργήσει στον χώρο των ανθοπωλείων της Βουλής και θα ανατεθεί σε εξωτερικό ανάδοχο (ιδιώτη), με διαγωνισμό να υποθέσουμε και όχι με απευθείας ανάθεση που τόσο αρέσει στους υπουργούς της κυβέρνησης. Οσο για τη δημιουργία πωλητηρίου του ΟΔΑΠ στο ισόγειο του Ακροπόλ (ναι, εκείνου του κτιρίου που ακόμα δεν λειτουργεί αλλά ακούγαμε από τον Αύγουστο του 2019 για τα σχέδια που θα το συνδέει εν υπογείω με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) δεν ειπώθηκε κουβέντα.
Χαιρετίζουμε ωστόσο την πρόθεση δημιουργίας (σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας) σχολής για εκμαγείς, ενός δημόσιου ΙΕΚ που θα δίνει δίπλωμα στους αποφοίτους του. Οσο για το ηλεκτρονικό εισιτήριο που έγινε πραγματικότητα κατά τη διάρκεια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (και τα δυόμισι χρόνια ξεχάστηκε) πρόκειται να επεκταθεί σε 9 αρχαιολογικούς χώρους: Ολυμπία, Δελφοί, Μυκήνες Επίδαυρος κ.α. Στη συνέντευξη Τύπου μίλησαν μαζί με την υπουργό οι: Νικολέττα Διβάρη-Βαλάκου, Παναγιώτης Νταής και Αλεξάνδρα Χαριτάτου.

Βασιλική Τζεβελέκου
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: