Κρίσιμη θεωρείται η τρέχουσα περίοδος σε ό,τι αφορά την επαναφορά των επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής άδειας (13ος και 14ος μισθός) στους δημόσιους υπαλλήλους.
Την Παρασκευή (5/6) συζητήθηκε η υπόθεση στη μείζονα Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, υπό την προεδρία του Μιχάλη Πικραμένου και με εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Ιωάννη Μιχαλακόπουλο. Η υπόθεση έχει χαρακτήρα πιλοτικής δίκης, καθώς η απόφαση που θα εκδοθεί θα δεσμεύει το σύνολο των μόνιμων υπαλλήλων του Δημοσίου.
Την Παρασκευή (5/6) συζητήθηκε η υπόθεση στη μείζονα Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, υπό την προεδρία του Μιχάλη Πικραμένου και με εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Ιωάννη Μιχαλακόπουλο. Η υπόθεση έχει χαρακτήρα πιλοτικής δίκης, καθώς η απόφαση που θα εκδοθεί θα δεσμεύει το σύνολο των μόνιμων υπαλλήλων του Δημοσίου.
13ος – 14ος μισθός: Η προσφυγή δημοσίου υπαλλήλου στο ΣτΕ
Η συζήτηση προέκυψε από αίτηση δημοσίου υπαλλήλου του Υπουργείου Παιδείας, ο οποίος ζητά την καταβολή αποζημίωσης που αντιστοιχεί στα καταργημένα επιδόματα για τα έτη 2023 και 2024. Υποστηρίζει ότι η μη επαναφορά τους συνιστά παράλειψη του νομοθέτη, αντίθετη τόσο στο Σύνταγμα όσο και στο ενωσιακό δίκαιο (όπως ο Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ και η Οδηγία 2022/2041/ΕΕ).
Ο ενάγων επικαλέστηκε, μεταξύ άλλων, τις αρχές της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ισότητας και της αναλογικότητας, καθώς και την ανάγκη ισότιμης μεταχείρισης μεταξύ εργαζομένων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ειδικά σε σχέση με τον κατώτατο εγγυημένο μισθό και την αξιοπρεπή διαβίωση.
Ο εισηγητής, Ι. Μιχαλακόπουλος, σημείωσε ότι η Οδηγία 2022/2041 έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία με τον ν. 5163/2024, που εφαρμόζεται και στους δημοσίους υπαλλήλους. Εντούτοις, σύμφωνα με τον ενάγοντα, η μη ενσωμάτωση των εορταστικών επιδομάτων στις αποδοχές παραβιάζει τις προβλέψεις της Οδηγίας και οδηγεί σε άνιση μεταχείριση, αφού οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα τα λαμβάνουν ως εγγυημένο μέρος του μισθού τους.
Παράλληλα, προβλήθηκε και επικουρικά το επιχείρημα ότι η Οδηγία υποχρεώνει τα κράτη μέλη να προσαρμόζουν τους κατώτατους μισθούς ώστε να ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες ζωής, και συνεπώς, η μη επαναφορά των επιδομάτων αντιβαίνει και σ’ αυτή την απαίτηση.
13ος – 14ος μισθός: Τι θα συμβεί σε περίπτωση πλήρους υιοθέτησης της Οδηγίας 2022/2041 της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Σε περίπτωση πλήρους υιοθέτησης της Οδηγίας 2022/2041 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία προβλέπει εξίσωση του εισαγωγικού μισθού των δημοσίων υπαλλήλων με τον εκάστοτε κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα, εγείρεται το ζήτημα ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα πρέπει να λαμβάνουν, όπως και οι ιδιωτικοί, 14 μισθούς ετησίως. Η Οδηγία δεν προβλέπει καμία διαφοροποίηση στον αριθμό των μισθολογικών καταβολών μεταξύ των δύο τομέων.
Ωστόσο, ο εφαρμοστικός νόμος της κυβέρνησης, αν και καθορίζει τις ίδιες κατώτατες αποδοχές για δημόσιο και ιδιωτικό τομέα (880 ευρώ από την 1η Απριλίου 2025), διατηρεί διαφορετικό τρόπο καταβολής: στον ιδιωτικό τομέα καταβάλλονται 14 μισθοί (με τα δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και το επίδομα αδείας), ενώ στο Δημόσιο εξακολουθούν να ισχύουν 12.
Αν οι δικαστές του ΣτΕ κάνουν δεκτή την πλήρη εφαρμογή της κοινοτικής Οδηγίας, τότε θα δημιουργηθεί υποχρέωση το Δημόσιο να καταβάλει, πέραν των 12 τακτικών μισθών, δύο επιπλέον μισθούς ετησίως, υπολογισμένους βάσει των εκάστοτε κατώτατων εισαγωγικών αποδοχών. Με βάση τις ισχύουσες προβλέψεις, αυτό θα σήμαινε την ετήσια καταβολή δύο επιπλέον μισθών ύψους 880 ευρώ έκαστος.
13ος – 14ος μισθός: Τα επιχειρήματα της πλευράς του Δημοσίου
Από την πλευρά του Δημοσίου, οι νομικοί του εκπρόσωποι υποστήριξαν ότι δεν υφίσταται υποχρέωση επαναφοράς των επιδομάτων, καθώς οι δημόσιοι υπάλληλοι υπάγονται σε διαφορετικό νομικό καθεστώς από τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα και δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των άρθρων 135, 136 και 213 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου. Επικαλέστηκαν επίσης πάγια νομολογία σύμφωνα με την οποία οι δημόσιοι υπάλληλοι, λόγω μονιμότητας και διαφορετικών υπηρεσιακών σχέσεων, δεν απολαύουν των ίδιων συνθηκών με τους ιδιωτικούς υπαλλήλους, κάτι που δικαιολογεί διαφοροποίηση στις παροχές.
Το Δημόσιο ισχυρίστηκε ακόμη ότι η άρνηση νομοθέτησης για την επαναφορά των δώρων είναι πολιτική επιλογή, ενταγμένη στο πλαίσιο της οικονομικής πολιτικής και των δημοσιονομικών περιορισμών, με ετήσιο κόστος που υπολογίζεται στα 1,55 δισ. ευρώ (μαζί με τις εργοδοτικές εισφορές).
Επιπλέον, υποστήριξε ότι τα άρθρα του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ δεν εφαρμόζονται σε εσωτερικές πολιτικές αποφάσεις που δεν σχετίζονται άμεσα με την εφαρμογή του δικαίου της ΕΕ και ότι τα ζητήματα αμοιβής δεν εμπίπτουν στο πεδίο των διατάξεων για “αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας”.
13ος – 14ος μισθός: Τα επιχειρήματα της ΑΔΕΔΥ
Παρέμβαση υπέρ του υπαλλήλου έχει καταθέσει η ΑΔΕΔΥ. Η δικηγόρος της Συνομοσπονδίας υπογράμμισε ότι τα επιδόματα που είχαν θεσπιστεί ήδη από το 1951 καταργήθηκαν το 2012 λόγω της οικονομικής κρίσης, και πως σήμερα, με την απουσία τέτοιων συνθηκών, η μη επαναφορά τους αποτελεί σοβαρή παράλειψη, η οποία παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της ισότητας και τις δεσμεύσεις του ευρωπαϊκού δικαίου.
Οι εκπρόσωποι του Δημοσίου έθεσαν και το ζήτημα της αρμοδιότητας του ΣτΕ, τονίζοντας ότι η Δικαιοσύνη δεν μπορεί να υποχρεώσει την Πολιτεία να νομοθετήσει, καθώς κάτι τέτοιο εμπίπτει στην αποκλειστική αρμοδιότητα του νομοθέτη.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας επιφυλάχθηκε να εκδώσει την απόφασή του.
Έξω από το δικαστικό μέγαρο είχαν συγκεντρωθεί περίπου 500 δημόσιοι υπάλληλοι σε ένδειξη διαμαρτυρίας και στήριξης του αιτήματος για επαναφορά των επιδομάτων.
Πηγή: tvxs.gr
Η συζήτηση προέκυψε από αίτηση δημοσίου υπαλλήλου του Υπουργείου Παιδείας, ο οποίος ζητά την καταβολή αποζημίωσης που αντιστοιχεί στα καταργημένα επιδόματα για τα έτη 2023 και 2024. Υποστηρίζει ότι η μη επαναφορά τους συνιστά παράλειψη του νομοθέτη, αντίθετη τόσο στο Σύνταγμα όσο και στο ενωσιακό δίκαιο (όπως ο Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ και η Οδηγία 2022/2041/ΕΕ).
Ο ενάγων επικαλέστηκε, μεταξύ άλλων, τις αρχές της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ισότητας και της αναλογικότητας, καθώς και την ανάγκη ισότιμης μεταχείρισης μεταξύ εργαζομένων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ειδικά σε σχέση με τον κατώτατο εγγυημένο μισθό και την αξιοπρεπή διαβίωση.
Ο εισηγητής, Ι. Μιχαλακόπουλος, σημείωσε ότι η Οδηγία 2022/2041 έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία με τον ν. 5163/2024, που εφαρμόζεται και στους δημοσίους υπαλλήλους. Εντούτοις, σύμφωνα με τον ενάγοντα, η μη ενσωμάτωση των εορταστικών επιδομάτων στις αποδοχές παραβιάζει τις προβλέψεις της Οδηγίας και οδηγεί σε άνιση μεταχείριση, αφού οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα τα λαμβάνουν ως εγγυημένο μέρος του μισθού τους.
Παράλληλα, προβλήθηκε και επικουρικά το επιχείρημα ότι η Οδηγία υποχρεώνει τα κράτη μέλη να προσαρμόζουν τους κατώτατους μισθούς ώστε να ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες ζωής, και συνεπώς, η μη επαναφορά των επιδομάτων αντιβαίνει και σ’ αυτή την απαίτηση.
13ος – 14ος μισθός: Τι θα συμβεί σε περίπτωση πλήρους υιοθέτησης της Οδηγίας 2022/2041 της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Σε περίπτωση πλήρους υιοθέτησης της Οδηγίας 2022/2041 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία προβλέπει εξίσωση του εισαγωγικού μισθού των δημοσίων υπαλλήλων με τον εκάστοτε κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα, εγείρεται το ζήτημα ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα πρέπει να λαμβάνουν, όπως και οι ιδιωτικοί, 14 μισθούς ετησίως. Η Οδηγία δεν προβλέπει καμία διαφοροποίηση στον αριθμό των μισθολογικών καταβολών μεταξύ των δύο τομέων.
Ωστόσο, ο εφαρμοστικός νόμος της κυβέρνησης, αν και καθορίζει τις ίδιες κατώτατες αποδοχές για δημόσιο και ιδιωτικό τομέα (880 ευρώ από την 1η Απριλίου 2025), διατηρεί διαφορετικό τρόπο καταβολής: στον ιδιωτικό τομέα καταβάλλονται 14 μισθοί (με τα δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και το επίδομα αδείας), ενώ στο Δημόσιο εξακολουθούν να ισχύουν 12.
Αν οι δικαστές του ΣτΕ κάνουν δεκτή την πλήρη εφαρμογή της κοινοτικής Οδηγίας, τότε θα δημιουργηθεί υποχρέωση το Δημόσιο να καταβάλει, πέραν των 12 τακτικών μισθών, δύο επιπλέον μισθούς ετησίως, υπολογισμένους βάσει των εκάστοτε κατώτατων εισαγωγικών αποδοχών. Με βάση τις ισχύουσες προβλέψεις, αυτό θα σήμαινε την ετήσια καταβολή δύο επιπλέον μισθών ύψους 880 ευρώ έκαστος.
13ος – 14ος μισθός: Τα επιχειρήματα της πλευράς του Δημοσίου
Από την πλευρά του Δημοσίου, οι νομικοί του εκπρόσωποι υποστήριξαν ότι δεν υφίσταται υποχρέωση επαναφοράς των επιδομάτων, καθώς οι δημόσιοι υπάλληλοι υπάγονται σε διαφορετικό νομικό καθεστώς από τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα και δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των άρθρων 135, 136 και 213 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου. Επικαλέστηκαν επίσης πάγια νομολογία σύμφωνα με την οποία οι δημόσιοι υπάλληλοι, λόγω μονιμότητας και διαφορετικών υπηρεσιακών σχέσεων, δεν απολαύουν των ίδιων συνθηκών με τους ιδιωτικούς υπαλλήλους, κάτι που δικαιολογεί διαφοροποίηση στις παροχές.
Το Δημόσιο ισχυρίστηκε ακόμη ότι η άρνηση νομοθέτησης για την επαναφορά των δώρων είναι πολιτική επιλογή, ενταγμένη στο πλαίσιο της οικονομικής πολιτικής και των δημοσιονομικών περιορισμών, με ετήσιο κόστος που υπολογίζεται στα 1,55 δισ. ευρώ (μαζί με τις εργοδοτικές εισφορές).
Επιπλέον, υποστήριξε ότι τα άρθρα του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ δεν εφαρμόζονται σε εσωτερικές πολιτικές αποφάσεις που δεν σχετίζονται άμεσα με την εφαρμογή του δικαίου της ΕΕ και ότι τα ζητήματα αμοιβής δεν εμπίπτουν στο πεδίο των διατάξεων για “αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας”.
13ος – 14ος μισθός: Τα επιχειρήματα της ΑΔΕΔΥ
Παρέμβαση υπέρ του υπαλλήλου έχει καταθέσει η ΑΔΕΔΥ. Η δικηγόρος της Συνομοσπονδίας υπογράμμισε ότι τα επιδόματα που είχαν θεσπιστεί ήδη από το 1951 καταργήθηκαν το 2012 λόγω της οικονομικής κρίσης, και πως σήμερα, με την απουσία τέτοιων συνθηκών, η μη επαναφορά τους αποτελεί σοβαρή παράλειψη, η οποία παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της ισότητας και τις δεσμεύσεις του ευρωπαϊκού δικαίου.
Οι εκπρόσωποι του Δημοσίου έθεσαν και το ζήτημα της αρμοδιότητας του ΣτΕ, τονίζοντας ότι η Δικαιοσύνη δεν μπορεί να υποχρεώσει την Πολιτεία να νομοθετήσει, καθώς κάτι τέτοιο εμπίπτει στην αποκλειστική αρμοδιότητα του νομοθέτη.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας επιφυλάχθηκε να εκδώσει την απόφασή του.
Έξω από το δικαστικό μέγαρο είχαν συγκεντρωθεί περίπου 500 δημόσιοι υπάλληλοι σε ένδειξη διαμαρτυρίας και στήριξης του αιτήματος για επαναφορά των επιδομάτων.
Πηγή: tvxs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου