Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2020

Επενδυτές με τα... λεφτά μας

Αστικό λεωφορείο από τα «καινούργια» (15ετίας) των ΚΤΕΛ με αυτοκόλλητα στη θέση των δρομολογίων, παρ’ όλο που έχει ήδη εγκατεστημένη συσκευή τηλεματικής από τα παροπλισμένα του ΟΑΣΑ
Έγγραφο του ΟΑΣΑ αποκαλύπτει ότι στις 18 Φεβρουαρίου 2020 ο ΟΑΣΑ είχε διαθέσιμα 1.546 λεωφορεία (θερμικά και ηλεκτρικά), ενώ ο υπουργός Μεταφορών επιμένει ακόμη ότι ο αριθμός τους δεν ξεπερνά τα 1.100 και... γι’ αυτό επελέγη η «καινοτόμος» σύμπραξη με τους ιδιώτες των ΚΤΕΛ.
Με ψέματα και χαριστικές τροπολογίες η κυβέρνηση προσπαθεί να αναδείξει ντε και καλά τους λεωφορειούχους ΚΤΕΛ σε ιδιώτες επενδυτές που θα σώσουν τις αστικές συγκοινωνίες. Με τροπολογία που κατατέθηκε την περασμένη Παρασκευή, η κυβέρνηση δίνει στα ΚΤΕΛ πρόσθετη χρηματοδότηση 22 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά νέων και μεταχειρισμένων λεωφορείων και τη δημιουργία υποδομών και εγκαταστάσεων.
Την ίδια στιγμή, εσωτερικό έγγραφο του ΟΑΣΑ από τον περασμένο Φεβρουάριο αποκαλύπτει ότι υπήρχαν τότε ενεργά 1.546 λεωφορεία και τρόλεϊ, ενώ τις τελευταίες εβδομάδες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής σε κάθε ευκαιρία διατυμπανίζει πως τα οχήματα είναι 1.100 και γι’ αυτό επελέγη η «καινοτόμος» σύμπραξη με τους ιδιώτες των ΚΤΕΛ.
Το αποκαλυπτικό έγγραφο του ΟΑΣΑ που εκθέτει τη... δημιουργική αριθμητική του υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή (και επιβεβαιώνει τις αποκαλύψεις μας για τα στοιχεία της τηλεματικής)
Η τροπολογία που χαρίζει τα 22 εκατομμύρια ευρώ στα ΚΤΕΛ κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που βρίσκεται προς ψήφιση στη Βουλή. Την υπογράφουν οι υπουργοί Σταϊκούρας, Γεωργιάδης, Θεοδωρικάκος, Κικίλιας, Καραμανλής και Σκυλακάκης και μέσω αυτής συμπληρώνεται άλλη τροπολογία που είχε κατατεθεί τον περασμένο Φεβρουάριο. Με τη σειρά:
■ Το μακρινό 2001 είχε ψηφιστεί ο νόμος 2963 για τα ΚΤΕΛ στον οποίο προβλέπονταν ενισχύσεις 30 δισεκατομμυρίων δραχμών, δηλαδή περίπου 90 εκατ. ευρώ, για αγορές οχημάτων και άλλες εκσυγχρονιστικές επενδύσεις με εκταμίευση έως τις 31/3/2004.
■ Φαίνεται, όμως, ότι ο εκσυγχρονισμός δεν προχώρησε και τόσο... Ετσι, τον περασμένο Φεβρουάριο, η παρούσα κυβέρνηση ψήφισε τροπολογία στον νόμο 4663/2020 που όριζε ότι «το αδιάθετο υπόλοιπο πιστώσεων, έως το ύψος του ποσού των 45.000.000 ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, διατίθεται στα ΚΤΕΛ από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, κατά προτεραιότητα, για την ικανοποίηση των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί από 1.1.2016 ή θα υποβληθούν μέχρι 31.12.2021».
■ Εννέα μήνες πανδημίας αργότερα και καθώς οι λεωφορειούχοι ΚΤΕΛ ωθούνται να μπουν ως επενδυτές για να στηρίξουν τις αστικές συγκοινωνίες αρχικά στη Θεσσαλονίκη και τώρα στην Αθήνα, οι ανάγκες αυξάνονται. Και έτσι ήρθε η τροπολογία της Παρασκευής που προβλέπει συμπληρωματικό ποσό 22 εκατομμυρίων ευρώ στα 45.
Η ενίσχυση που θα δώσει το Δημόσιο για την αντικατάσταση αστικών και υπεραστικών λεωφορείων κυριότητας των ΚΤΕΛ Α.Ε. ή των μετόχων αυτών φτάνει στο:
  1. 30% της τιμής κτήσης αυτών, αν είναι καινούργια ή ηλικίας μέχρις ενός έτους,
  2. 10% της τιμής κτήσης αυτών, αν είναι μεταχειρισμένα και έχουν συμπληρώσει μέχρι 5 έτη από το έτος κατασκευής του πλαισίου, του έτους αυτού μη συμπεριλαμβανομένου,
  3. Το 35% της τιμής κτήσης σε «περιπτώσεις συνένωσης δύο ή περισσότερων ΚΤΕΛ, ενός ή περισσότερων νομών ή ΚΤΕΛ και δημοτικής επιχείρησης, εφόσον συμμετέχουν στη συνένωση αυτή όλα τα ΚΤΕΛ του νομού ή των νομών ή της μεμονωμένης νήσου ή τουλάχιστον όλα τα υπεραστικά ΚΤΕΛ» εάν τα λεωφορεία είναι καινούργια και το 15% εάν είναι μεταχειρισμένα - Εδώ φωτογραφίζονται τα ΚΤΕΛ της Κρήτης.
Οπως αναφέρεται στα συνοδευτικά της τροπολογίας, «στόχος της διάταξης είναι η ικανοποίηση των αιτημάτων των ΚΤΕΛ», ενώ οι ενισχύσεις χαρακτηρίζονται δράσεις «με έντονα περιβαλλοντικό και κοινωνικό χαρακτήρα». Αυτό που προκύπτει όμως με ένταση είναι ο δημόσιος χαρακτήρας των συγκοινωνιών που παρέχονται από τους ιδιώτες των ΚΤΕΛ καθώς οι συγκεκριμένες ενισχύσεις δεν είναι ούτε οι πρώτες ούτε οι μόνες.
Αναθέτουσα αρχή
Βάσει αυτών των ενισχύσεων και του γεγονότος ότι εκτελούν κατ’ ανάθεση δημόσια υπηρεσία, έχουν θεωρηθεί Αναθέτουσα Αρχή. Αυτό, όπως αναφέραμε και σε προηγούμενα ρεπορτάζ, σημαίνει ότι δεν μπορούν να αγοράζουν λεωφορεία για να εκτελούν συγκοινωνιακό έργο «κατά το δοκούν», αλλά θα έπρεπε να έχουν προχωρήσει σε ανοικτό διαγωνισμό για να πετύχουν χαμηλότερες τιμές. Διαφορετικά, θα έρθουν κάποια στιγμή και θα ζητήσουν επιχορήγηση για να καλύψουν τις νέες ζημιές.
Η κυβέρνηση ουδέποτε έχει απαντήσει αν νομίμως τα ΚΤΕΛ προμηθεύονται λεωφορεία «στο μιλητό». Αυτό που επαναλαμβάνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής είναι πως ήταν η μόνη λύση. Σε τηλεοπτική του συνέντευξη (Action24, 28/10/2020) ανέφερε: «Παραλάβαμε 830-850 λεωφορεία και αυτό που κάναμε σε πρώτη φάση ήταν να ανατάξουμε τον στόλο και φτάσαμε να βγάλουμε μέχρι 1.100 λεωφορεία και τρόλεϊ».
Ομως, σε εσωτερικό έγγραφο με το οποίο ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Νίκος Αθανασόπουλος, ενημερώνει τον υπουργό τον Φεβρουάριο (18/2/20), τα στοιχεία απέχουν παρασάγγας. Στον κατάλογο περιλαμβάνονται 1.052 λεωφορεία πετρελαίου, 252 λεωφορεία φυσικού αερίου και 242 τρόλεϊ, συνολικά 1.546.
Στο κείμενο που συνοδεύει τη λίστα, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ μιλά για 1.546 ενεργά οχήματα, εξηγώντας ότι σε αυτά περιλαμβάνονται εκείνα που εκτελούν καθημερινά συγκοινωνιακό έργο καθώς και εκείνα τα προσωρινώς ακινητοποιημένα διότι παρουσιάζουν επισκευάσιμες βλάβες. Πάντως, στην περίπτωση που ο υπουργός ανέφερε τον αριθμό 1.100 μιλώντας για τα λεωφορεία εννοώντας μόνο αυτά που κυκλοφορούν, αυτό θα σήμαινε ότι υπάρχουν άλλα 446 «με επισκευάσιμες βλάβες».
Τα οποία, δηλαδή, δεν επισκευάζονται προκειμένου να υπάρχει έλλειψη, ο κόσμος να συνωστίζεται σε συνθήκες πανδημίας και να εμφανιστούν ως σωτήρες οι επιχορηγούμενοι επενδυτές των ΚΤΕΛ και βεβαίως οι εταιρείες που θα επιλεγούν να προμηθεύσουν άλλα 300 λεωφορεία με λίζινγκ, όπως υπόσχεται ο κ. Καραμανλής.

Άρης Χατζηγεωργίου
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: