Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2020

Βουτιά στα έσοδα των Μουσείων

Τα μουσεία, δημόσια και ιδιωτικά, είδαν τα έσοδά τους να κάνουν βουτιά το περασμένο διάστημα. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής δείχνουν μείωση των επισκεπτών για το πρώτο εξάμηνο του 2020 (Ιανουάριος-Ιούνιος) κατά 80,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Με το δεύτερο κύμα του κορονοϊού να χτυπά και την κυβέρνηση να αποφασίζει αιφνιδιαστικά δεύτερο lockdown, υπάρχει έντονος προβληματισμός για τη βιωσιμότητα μουσειακών οργανισμών, κεντρικών δημόσιων και ιδιωτικών κυρίως όμως περιφερειακών αλλά και νεοσύστατων. Ζητήσαμε την άποψη δύο έμπειρων διευθυντών για την εμπειρία του πρώτου lockdown αλλά και για το μέλλον των οργανισμών που διευθύνουν.
Η πολιτεία πρέπει να ενισχύσει ψηφιακές δράσεις
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΤΑΜΠΟΛΙΔΗΣ
, αρχαιολόγος, καθηγητής Πανεπιστημίου, ανασκαφέας της Ελεύθερνας και διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης
Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα υποφέρουμε, αλλά οι φίλοι μας, μικρότεροι ή μεγαλύτεροι ηλιακά αλλά και οικονομικά, πιστεύω ότι θα μας στηρίξουν και πάλι όπως τους στηρίζουμε κι εμείς στη λαίλαπα του κορονοϊού κρατώντας τους την καλύτερη συντροφιά.
Τα στατιστικά στοιχεία αφορούν το πρώτο εξάμηνο. Τα Μουσεία ξεκίνησαν 15 Ιουνίου και ορισμένα με κάποια καθυστέρηση, όπως εμείς, γιατί θέλαμε να τηρούνται όλες οι υγειονομικές προϋποθέσεις για το κοινό μας. Στην αρχή αναθαρρήσαμε, διότι το κοινό μας όχι μόνο από την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό μάς έδειξε εμπιστοσύνη και είχαμε μια ικανοποιητική κίνηση σε σχέση με τα δεδομένα. Το μεγαλύτερο μέρος του τουρισμού, μετά από έναν τόσο μεγάλο εγκλεισμό, δεν ήθελε να μπει σε κλειστό χώρο. Απ’ όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω, μεγαλύτερη επισκεψιμότητα παρατηρήθηκε κυρίως όπου υπάρχει ο συνδυασμός αρχαιολογικός χώρος και μουσείο, όπου και πάλι η πτώση ήταν μεγάλη: ο αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης και το Μουσείο, η Κνωσός και το Μουσείο Ηρακλείου, ο αρχαιολογικός χώρος Ελεύθερνας και το Μουσείο, κ.ο.κ.
Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης είχε έναν καλό αριθμό επισκεπτών αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να ισοφαρίσει τον μεγάλο αριθμό αντίστοιχων περιόδων.
Η αλήθεια είναι ότι θα περίμενε κανείς πολιτιστικοί οργανισμοί όπως τα μουσεία να λειτουργούν ως διέξοδος, σε ένα μίνι lockdown. Αφορά την ανάταση της ψυχής των ανθρώπων. Ακόμα και με τον ψηφιακό μας πολιτισμό, βεβαίως μπορείς να δώσεις μια ανάταση με έργα τέχνης με εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα... Η πολιτεία πρέπει να ενισχύσει τα Μουσεία προς αυτή την κατεύθυνση - το έκανε στην προηγούμενη φάση.
Λειτουργώ και με τους δύο θεσμούς, με το Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και με το Δημόσιο με την Ελεύθερνα και το Μουσείο της Ακρόπολης, καθώς είμαι μέλος του Δ.Σ. Μπορώ να έχω μια σφαιρική άποψη και να πω ότι το Δημόσιο έχει δυνατότητες τη στιγμή που η ίδια η πολιτεία το φροντίζει ή μπορεί να το φροντίσει, με χίλιους δυο τρόπους. Λειτουργούν οι υπηρεσίες, λειτουργούν οι υπάλληλοι που έχουν τους μισθούς τους ανεξάρτητα αν υπάρχει δυνατότητα από τους επισκέπτες να δώσουν την αντικαταβολή. Εδώ θα έβλεπα, λοιπόν, ότι πρέπει να λειτουργήσει το Δημόσιο αλλά και ο ιδιωτικός τομέας προς μια άλλη κατεύθυνση. Καινούργιες ψηφιακές εκθέσεις, να υπάρχει η δυνατότητα να τις επισκεφτεί το κοινό καταβάλλοντας ένα-δυο ευρώ. Μιλάω για εκατομμύρια ανθρώπους ανά τον κόσμο, όχι μόνο για την Ελλάδα. Αυτό θα έδινε ένα έσοδο, θα ήταν μια σημαντική λύση για τον χειμώνα.
Εμείς θα το συζητήσουμε, διότι το Μουσείο μας έχει άμεση σχέση με όλα τα Μουσεία της χώρας, με τη Γενική Διεύθυνση του υπουργείου και με όλους τους αρχαιολόγους συναδέλφους, οι οποίοι υποστηρίζουν τις πρωτοβουλίες μας. Ολα γίνονται με την αγαστή συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού, των συναδέλφων που υπηρετούν στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, υπάρχει σύμπνοια.
Η άδεια ψηφιοποίησης χρειάζεται και πιστεύω ότι το υπουργείο Πολιτισμού έχει ανοιχτά ώτα, από την πολιτική ηγεσία μέχρι τις διευθύνσεις του. Το λέω με αισιοδοξία και γνωρίζοντας ότι η κατάσταση που βιώνουμε μπορεί να έχει μεγάλη διάρκεια. Αλλά ακόμα κι όταν τα πράγματα αποκατασταθούν εντελώς, είναι μια λύση για ανθρώπους που δεν μπορούν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα, στα μουσεία της, που δανείζουν τόσο πλουσιοπάροχα έργα τέχνης σε εκθέσεις ανά τον κόσμο. Το κέντρο μας ως πολιτισμός είναι ο άνθρωπος και πάντοτε το υπουργείο Πολιτισμού φρόντιζε προς αυτή την κατεύθυνση, δηλαδή τη θέαση του πραγματικού δημιουργήματος να τη χαρίζει και μαζί της να χαρίζει και το φως.
Μεγάλη επισκεψιμότητα στις ψηφιακές μας δράσεις
ΜΑΡΙΑ ΛΑΓΟΓΙΑΝΝΗ
, αρχαιολόγος, διευθύντρια Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
Ακόμα κι όταν κλείνουν οι πόρτες του μουσείου για το κοινό, εξαιρετικά δυσάρεστο για όλους μας, να ξέρετε ότι οι άνθρωποι εξακολουθούν να εργάζονται, από τους φύλακες μέχρι το επιστημονικό προσωπικό. Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είναι ο πρώτος και ο σημαντικότερος μουσειακός οργανισμός της χώρας και έχει επιβιώσει σε πολύ πιο δύσκολες εποχές και συνθήκες.
Εχει αποδείξει τη βιωσιμότητά του και θα επιβιώσει και τώρα, με τη βοήθεια όλων μας. Το οφείλουμε εξάλλου στους προκατόχους μας που αντιμετώπισαν επίσης μεγάλες δυσκολίες.
Το πρόβλημα με το lockdown είναι η επικοινωνία με όλο τον πλανήτη. Στο πρώτο, διαπιστώσαμε μεγάλη επισκεψιμότητα στις ψηφιακές μας δράσεις από κάθε σημείο της Γης και αυτό μας έκανε να δραστηριοποιηθούμε με περισσότερες ψηφιακές εφαρμογές. Αναρτήσαμε στο σάιτ μας την έκθεση «Δι’ αυτά πολεμήσαμεν… Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση», στις 28 Οκτωβρίου ανεβάσαμε ένα καινούργιο βίντεο για τη διάσωση των αγαλμάτων το 1940 και ετοιμάζουμε να παρουσιάσουμε την έκθεση «Οι Μεγάλες Νίκες. Στα όρια του Μύθου και της Ιστορίας». Εχουμε κινητοποιηθεί σε αυτή την κατεύθυνση γιατί όταν κλείνουν οι πόρτες ενός μουσείου πρέπει να βρει άλλο τρόπο επικοινωνίας με το κοινό για να κρατήσει ζωντανή τη σχέση.
Το Εθνικό Αρχαιολογικό είναι το παλαιότερο και μεγαλύτερο μουσείο, στο οποίο έχει επενδύσει η ελληνική πολιτεία, άρα βρίσκεται σε προνομιακή θέση. Η πρόκληση είναι για τα άλλα μουσεία, περιφερειακά ή καινούργια. Ωστόσο είναι διαφορετικά μεγέθη για να τα συγκρίνουμε, θα ήταν άδικο. Αλλιώς είναι ένα μουσείο προικισμένο απ’ όλη την Ελλάδα και αλλιώς ένα δημόσιο μουσείο της περιφέρειας που είναι τοπικού χαρακτήρα. Ωστόσο, όλοι είμαστε κρίκοι της ίδιας αλυσίδας, της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, και καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια.
 
Βασιλική Τζεβελέκου
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: