Σάββατο 11 Μαρτίου 2023

Όργιο ληστείας από τις πολυεθνικές: Μέχρι και 361% πιο ακριβά τα απορρυπαντικά των Unilever και P&G στην Ελλάδα

Σε μια άνευ προηγουμένου ληστεία του λαϊκού εισοδήματος προβαίνουν οι πολυεθνικές εταιρείες στη χώρα μας. Με τη… βούλα της ίδιας της Επιτροπής Ανταγωνισμού προέκυψε ότι δύο πολυεθνικές η Unilever και η P&G, που κατέχουν και τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς στην κατηγορία των απορρυπαντικών για ρούχα, πωλούν τα προϊόντα τους στη χώρα από 94% έως και 361% ακριβότερα σε σχέση με την φθηνότερη χώρα στην Ε.Ε. (Ιρλανδία).
Τα πορίσματα, να σημειωθεί, έχει βγάλει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία κάθε άλλο παρά… φημίζεται για τη φιλολαϊκή της πρωτοβουλία. Ωστόσο, η ακρίβεια έχει φτάσει σε τέτοια δυσθεώρητα ύψη που πλέον είναι αναγκασμένη να προβεί σε συγκεκριμένες ενέργειες.
Η απόφαση για την επιλογή της κατηγορίας των απορρυπαντικών βασίστηκε στη διαπίστωση της αύξησης του πληθωρισμού από τον Ιούλιο του 2022 στην κατηγορία «προϊόντα καθαρισμού σπιτιού» (cleaning and maintenance products) στην Ελλάδα, όπου ο δείκτης διαμορφώθηκε σημαντικά άνω του δείκτη της Ευρωζώνης, ενώ ειδικά για τον Δεκέμβριο 2022 ο δείκτης στην Ελλάδα κινήθηκε σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2022 κατά 2,5 ποσοστιαίες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, ενώ μέχρι τον Ιούνιο η απόκλιση ήταν μικρή (5,7% αύξηση στην Ευρωζώνη και 5,8% στην Ελλάδα), τον Ιούλιο έφτασε σε 7,3% για την Ευρωζώνη και 8,1% στην Ελλάδα, για να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο τους επόμενους μήνες (8,2% και 11,4%, αντιστοίχως, τον Αύγουστο κ.ο.κ.).
Επίσης, τον Δεκέμβριο ο εν λόγω δείκτης αυξήθηκε στην Ελλάδα κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με τον Νοέμβριο, με τις αυξήσεις τιμών στα απορρυπαντικά να είναι 15,9% τον Δεκέμβριο έναντι 13,4% τον Νοέμβριο του 2022.
Δεύτερον, με τη δημοσιοποίηση των στοιχείων η Επιτροπή Ανταγωνισμού (Ε.Α.) στοχεύει κυρίως στο να προκαλέσει μείωση των τιμών από την πλευρά των εταιρειών, καθώς, αν μη τι άλλο, η δημοσιοποίηση στοιχείων περί υψηλών τιμών και μάλιστα σε σύγκριση με χώρες με υψηλότερη αγοραστική δύναμη ενδέχεται να επηρεάσει την πολιτική τιμολόγησης από την πλευρά των πολυεθνικών.
Οι τιμές των απορρυπαντικών (πίνακας):
Αποκαλυπτικές πάντως είναι και οι παρατηρήσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού:

– Η Ελλάδα κατατάσσεται στην ομάδα χωρών που έχουν υψηλές τιμές ανεξαρτήτως του μεγέθους της συσκευασίας. Το γεγονός αυτό δεν φαίνεται να επηρεάζεται από τον γεωγραφικό παράγοντα, καθώς η Ελλάδα με την Κύπρο έχουν μεγάλη διαφορά στις τιμές τους (η Κύπρος έχει φθηνότερες τιμές) παρόλο που για τη μεταφορά του προϊόντος στην Κύπρο πιθανώς να χρειάζεται επιπλέον κόστος, λόγω γεωγραφικής τοποθεσίας.
– Στην Ελλάδα, όσο πιο μικρή είναι η συσκευασία τόσο υψηλότερη είναι η τιμή ανά τεμάχιο (στις κάψουλες). Στη συσκευασία των 14 τεμαχίων η τιμή ανά τεμάχιο είναι 0,66 ευρώ, ενώ σε αυτή των 54 τεμαχίων, 0,44 ευρώ. Στην Ολλανδία, για παράδειγμα, η τιμή ανά τεμάχιο δεν διαφοροποιείται.
– Η τιμή των απορρυπαντικών φέρεται να μην επηρεάζεται από τον φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ). Για παράδειγμα, στην Ουγγαρία ο φόρος προστιθέμενης αξίας είναι 27% και η τιμή ανά κάψουλα είναι 0,46 ευρώ, ενώ στη Σλοβακία ο φόρος προστιθέμενης αξίας είναι 20% και η τιμή ανά κάψουλα είναι 0,68 και 0,62 ευρώ (ανάλογα τη συσκευασία).
– Όταν η τιμή ανάγεται σε ισοδύναμα αγοραστικής δύναμης (λαμβάνοντας υπόψη και τις αντίστοιχες ισοτιμίες για τις χώρες που δεν είναι μέλη της Ευρωζώνης), διαπιστώνεται ότι οι τιμές στην Ελλάδα βρίσκονται στο μέσο της κατανομής των χωρών της Ε.Ε. ενώ οι πιο μικρές συσκευασίες εκφεύγουν σημαντικά του μέσου όρου.
Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάστηκαν προϊόντα σε κάψουλες και σκόνη πλυντηρίου των σημάτων Skip και Ariel.
Επίσης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποφάσισε να χαρτογραφήσει τις συνθήκες ανταγωνισμού στην εν λόγω αγορά, καθώς επίσης και στις αγορές του φρέσκου γάλακτος, του βρεφικού γάλακτος, του τυριού και του αγελαδινού γιαουρτιού.

Πηγή: imerodromos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: