Παρασκευή 2 Ιουλίου 2021

Μνημειώδης γκάφα από τον υπουργό «αποδομήσεων»

Θεσσαλονίκη: κυβερνητικό αδιέξοδο και πείσμα με τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου ● Ο Κ. Αχ. Καραμανλής πήγε, δεν... είδε Πομπηία και απήλθε ● Ούτε η δήλωση της Λίνας Μενδώνη δεν μπόρεσε να το σώσει! ● Κάλεσμα Τσίπρα προς τον πρωθυπουργό να μη μετακινηθεί το εκπληκτικό μνημείο, αφού «όλη του η σημασία βρίσκεται στη θέση που αποκαλύφθηκε».
Ενώπιον του αδιεξόδου που οι ίδιοι δημιούργησαν, κυβέρνηση και «Αττικό Μετρό» («Α.Μ.») βρήκαν τη λύση για να προχωρήσει το Μετρό Θεσσαλονίκης: να βουλώσουν το στόμα τους όσοι αγωνιούν για την τύχη των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου. Η... ευφάνταστη αυτή «τεχνική λύση» προωθείται τα τελευταία εικοσιτετράωρα με έναν –τι άλλο!– επικοινωνιακό πληθωρισμό άφατης κενολογίας και εξαιρετικά επικίνδυνης, για το έργο, αοριστολογίας. Ο πρόεδρος της «Α.Μ.» Νίκος Ταχιάος έκανε χθες υπέρβαση, θέτοντας δημοσίως πέντε ερωτήσεις στον εαυτό του και καταφέρνοντας να μην απαντήσει καν σε αυτές.
Την ίδια στιγμή ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Αλέξης Τσίπρας με μήνυμά του σε εκδήλωση της οργάνωσης Θεσσαλονίκης του κόμματος κάλεσε τον κ. Μητσοτάκη «να πράξει το αυτονόητο και να αντιληφθεί την ιστορική του ευθύνη απέναντι στη Θεσσαλονίκη. Τα αρχαία πρέπει να διατηρηθούν ακέραια και αμετακίνητα στη θέση τους», υπογραμμίζοντας ότι «το εκπληκτικό αυτό μνημειακό σύνολο δεν είναι κινητό, όλη του η σημασία βρίσκεται στη θέση που αποκαλύφθηκε».
Σημειώνοντας πως «βρήκαμε και προχωρούσαμε τη λύση ώστε και το μετρό να λειτουργήσει και τα αρχαία να αναδειχθούν ακέραια στη θέση τους», κατηγόρησε την κυβέρνηση και προσωπικά τον κ. πρωθυπουργό ότι «έβαλαν χειρόφρενο στο μετρό και δυναμίτη στην πολιτιστική κληρονομιά της πόλης», αφού «επανέφεραν χωρίς λόγο το διχαστικό δίλημμα που κυριαρχούσε, μετρό ή αρχαία, και κατάφεραν η Θεσσαλονίκη να μην έχει ούτε μετρό ούτε αρχαία».
Μιλώντας χθες στο 4ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών - ITC 2021 (Infrastructure & Transport Conference), που συνδιοργάνωσαν οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, χωρίς να αναφερθεί σε χρονοδιάγραμμα –το 2023 δεν βγαίνει ούτε σε επίπεδο δηλώσεων–, προσπάθησε να ψελλίσει μια απάντηση στη διεθνή επιστημονική κοινότητα που έχει εγερθεί ζητώντας να μη φύγουν οι αρχαιότητες από τη θέση τους: «Σέβομαι κάθε άποψη για τα αρχαιολογικά ευρήματα. Δέχομαι ασφαλώς και ότι σε κάποιες περιπτώσεις τα κίνητρα αυτών που αντιδρούν είναι ειλικρινή. Δεν είναι υποχρεωτικό να συμφωνούμε όλοι σε όλα. Ομως, σε μια ευνομούμενη Δημοκρατία η Δικαιοσύνη μίλησε: το θέμα των αρχαιοτήτων κρίθηκε. Οριστικά. Το έκρινε το πλέον αρμόδιο όργανο. Ας συμφωνήσουμε επιτέλους ότι θα σεβαστούμε τις αποφάσεις. Ως εδώ!».
Μπορεί να καταφέρνει να έχουν σιωπήσει πολλά εγχώρια μέσα επικοινωνίας, αλλά πάει πολύ να ζητά από τους επιστήμονες όλου του κόσμου και τους πολίτες να... το βουλώσουν! Λογικό; Γι' αυτόν που δηλώνει «κι εγώ πήγα, δεν είμαι αρχαιολόγος, αλλά δεν είδα τη σύγχρονη (sic) Πομπηία, δεν είμαι αρχαιολόγος, δεν το είδα...»! Αλαλα τα χείλη – και γι' αυτά που βλέπει και γι' αυτά που ακούει και γι' αυτά που διαβάζει!
Απαντώντας του στο ίδιο συνέδριο ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκος Παππάς, χαρακτήρισε «έγκλημα» και «βαρβαρότητα» την απόσπαση, σημειώνοντας πως «η απόφαση του ΣτΕ δεν δεσμεύει προς τη μία ή την άλλη λύση», οπότε πρότεινε να παραδοθούν οι 12 σταθμοί που είναι σχεδόν ολοκληρωμένοι, δηλαδή να λειτουργήσει το μετρό σήμερα, και η Βενιζέλου να ενταχθεί αργότερα με τα αρχαία στη θέση τους.
Οι 1.500 λέξεις της παρέμβασης Ταχιάου δεν έκαναν κανέναν σοφότερο, ενώ δεν λέει κουβέντα για χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου. Χαρακτηριστική η απάντηση που δίνει στο ερώτημα: «Ξύπνησαν λοιπόν ένα πρωί του 2019 ο Κ. Μητσοτάκης, νέος πρωθυπουργός τότε, και ο Κ. Καραμανλής, νέος υπουργός Υποδομών, και είπαν "πάμε να ξηλώσουμε τα αρχαία της Βενιζέλου", όπως υποστηρίζεται;».
Είναι εντυπωσιακό ότι ο θέτων το ερώτημα το παρακάμπτει μόνος του, αφού «η αλήθεια για το πώς φτάσαμε στην επιλογή της επανόδου στη μέθοδο της προσωρινής μετακίνησης και επανατοποθέτησης είναι πως ποτέ η υπηρεσιακή δομή της "Αττικό Μετρό", από την οποία κρίνεται τελικά η πληρότητα και εφαρμοσιμότητα των μελετών, δεν έλαβε πειστικές απαντήσεις για την επιτευξιμότητα της κατασκευής με "κατά χώραν" διατήρηση των αρχαιοτήτων. Επειτα από σχεδόν 4 ατελέσφορα χρόνια, στα οποία αποσπασματικά γίνονταν απόπειρες εξεύρεσης λύσης, η αποδόμηση και ουσιαστικά απόρριψη εξαιτίας αθεράπευτων αβεβαιοτήτων της προταθείσας μελέτης ήρθε με την υπογραφή του διευθύνοντος συμβούλου της προηγούμενης διοίκησης της "Αττικό Μετρό". Επί 4 ολόκληρα χρόνια υπερίσχυε ένας αδιέξοδος βολονταρισμός με πολιτικό και προσωπικό χρώμα έναντι της τεχνικής διάστασης του θέματος. Ολα αυτά περιήλθαν συντομότατα (;) σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας, η οποία εύλογα αποφάσισε να τάμει (sic) έναν γόρδιο δεσμό. Και η απόφαση του ΣτΕ τη δικαιώνει».
Αν και οι ιστορικές πηγές δεν συμφωνούν για το τι συνέβη στη Φρυγία, το σίγουρο είναι ότι κ. Ταχιάος δεν θα είναι ο μελλοντικός Αρριανός ή ο Πλούταρχος. Επιπλέον, είναι αρκούντως παρεξηγήσιμο να επιδαψιλεύει τιμές παρομοιάζοντας κάποιον με τον Μεγαλέξανδρο...
Ανεξεταστέος
Κι όμως, χθες, ενώ ο κ. Καραμανλής δήλωνε ότι δεν είδε καμιά σύγχρονη Πομπηία στη Βενιζέλου, η υπουργός Πολιτισμού δήλωνε: «Από την πρώτη στιγμή έναρξης του έργου, κύριο μέλημά μας για το σύνολο των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί στο Μετρό Θεσσαλονίκης είναι η προστασία, η ανάδειξη και η απόδοσή τους στους Θεσσαλονικείς και στην πόλη. Τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου δεν αμφισβητήθηκε ποτέ και από κανέναν ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την ιστορία της πόλης».
Ας ξεκινήσει κάνοντας μαθήματα αρχαιολογίας στον κ. Καραμανλή, που πρέπει να κληθεί να ξαναδώσει τα μαθήματα τον Σεπτέμβριο.
 
Απόστολος Λυκεσάς
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: