Παρασκευή 3 Ιουνίου 2022

«Ξενάγηση» σε 13 δευτερόλεπτα

Το QR Code για όποιον επιθυμεί να παρακολουθήσει το βίντεο με την εξαιρετικά σύντομη ξενάγηση στα αρχαία από τον Σταθμό Βενιζέλου. Δεξιά, απόσπασμα από το βίντεο που αναρτήθηκε στο ΤικΤοκ
Το TikTok στις αποθήκες του μετρό Θεσσαλονίκης ● Σε εξαιρετικά σύντομο βίντεο, που ανέβηκε στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης από χρήστη με το ψευδώνυμο «Ορεινός γίγαντας», καταγράφεται η αποθήκη της «Αττικό Μετρό» στο Καλοχώρι και ο τρόπος «αποθήκευσης» των τεμαχισμένων αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου ● Στο βίντεο αποκαλύπτεται η ιστορία της Θεσσαλονίκης κομματιασμένη και συσκευασμένη σε «νεκρόκασες».
Δεκατρία δευτερόλεπτα. Παγκόσμιο ρεκόρ… ξενάγησης σε αρχαιολογικό χώρο 1,5 στρέμματος. Και ασυναγώνιστο ρεκόρ καταγραφής του εξευτελισμού της Ιστορίας. Πρόκειται για βίντεο διάρκειας 13 δευτερολέπτων που αναρτήθηκε στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης Τικ Τοκ από χρήστη με το ψευδώνυμο «Ορεινός γίγαντας» και στο οποίο καταγράφεται η αποθήκη της «Αττικό Μετρό» στο Καλοχώρι και ο τρόπος «αποθήκευσης» των τεμαχισμένων αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Οφείλουμε ευχαριστίες στον «Ορεινό γίγαντα» για τη δημοσιοποίηση του υλικού που λύνει απορίες και απαντά σε συγκεκριμένα ερωτήματα. Οπως μπορεί κανείς να διαπιστώσει εύκολα, ο χώρος προσομοιάζει με τους γιγάντιους χώρους των πολυκαταστημάτων με εργαλεία κήπου ή με αποθήκη αγοράς προϊόντων από δεύτερο χέρι ή με τα κοντέινερ στο λιμάνι. Τύπου νοβοπάν περιτύλιγμα, λαμαρινοσκεπή (όχι πάντως από τη βοήθεια του σχεδίου Μάρσαλ) του άξιζε του Decumanus.
Είναι δυσερμήνευτο αν ο χρήστης της κάμερας είναι πολύ ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα ή σαρκάζει τόσο επιδέξια αφού οι εικόνες συνδυάζονται με τα εύγλωττα αμφίστομα σχόλιά του: «αυτό είναι… αποθήκευση των αρχαίων Α’Α’… πολύ καλή δουλειά»! Και για όσους δεν πιάνουν το νόημα, υπάρχει η έγγραφη επί της οθόνης εξήγηση ότι «τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου έτοιμα για επανατοποθέτηση όταν θα είναι έτοιμος ο σταθμός…». Δυστυχώς ούτε καν ο «Ορεινός Γίγαντας» μπορεί να απαντήσει στην απορία πότε θα είναι έτοιμος, αλλά αυτό είναι λεπτομέρεια ανάξια και ερώτησης. Το σετ διανθίζεται από την καρτουνίστικη εκδοχή συρμού Μετρό που περνάει «σφαίρα» μέσα στην εικόνα, προεικονίζοντας δηλαδή το μέλλον που μας ετοιμάζουν οι «Αλφα Αλφα» κουμανταδόροι του σήμερα.
Τρολάρισμα ή αυτοτρολάρισμα, πάντως αποκαλύπτονται εικόνες της κομματιασμένης και συσκευασμένης σε «νεκρόκασες» ιστορίας της Θεσσαλονίκης. Εικόνες για τις οποίες δεν ξέρουμε αν περηφανεύονται το υπουργείο Πολιτισμού και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλεως Θεσσαλονίκης. Ενδέχεται κάποιος να μπορούσε να συμβάλει σε μια «ολιστική θεώρηση» του θεάματος, και αν ο εικονολήπτης είχε προσθέσει και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να πίνει το εσπρεσάκι του και να αναγγέλλει πριν από τρία χρόνια ότι Απρίλη του… 2023 θα έχουμε ολόκληρο Μετρό και όχι κολοβό, με τους εκπροσώπους φορέων της πόλης ως ενθουσιώδεις χειροκροτητές στο πλάνο, η όλη σύνθεση μπορεί να οδηγούσε σε βραβείο ταινίας μικρού μήκους.
Για την ώρα, μένουμε με τα σχόλια αρχαιολόγων που ξέρουν πολύ καλά τι σημαίνει αρχαιολογικός χώρος και παρατηρούν ότι «αυτά που βλέπουμε 1,5 στρέμμα δεν είναι, ούτε τα κυβικά που αφαιρέθηκαν είναι, άρα έκαναν επιλογή για την επανέκθεση». Ισως όμως -για να μην είμαστε διαρκώς ανικανοποίητοι- η καταγγελλόμενη επιλογή βοηθήσει υπουργούς, όπως ο Μεταφορών-Υποδομών Κώστας Καραμανλής, να δουν και να κατανοήσουν επιτέλους την «υπόγεια Πομπηία της Θεσσαλονίκης», διότι οι ιστορικοί και αρχαιολογικοί οικιστικοί πλεονασμοί του πραγματικού χώρου δεν τους βοηθούσαν.
Γ. Μυλόπουλος: Το Μετρό σε 3 χρόνια έχει προχωρήσει μόλις 10%
Προχθές ο Γιάννης Μυλόπουλος, καθηγητής στο Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης και πρώην πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», έκανε τον απολογισμό των τελευταίων 3 χρόνων για το σύνολο του έργου γράφοντας:
«Σήμερα 1/6/2022, 3 χρόνια μετά, το ποσοστό ολοκλήρωσης του έργου έχει φτάσει μόλις στο 85%, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία. Σε 3 ολόκληρα χρόνια δηλαδή, το έργο προχώρησε μόλις 10% (η Ν.Δ. το είχε παραλάβει στο 75%). Αυτό είναι το αποτέλεσμα της αλλαγής σχεδιασμού που με πολιτική απόφαση και χωρίς στάθμιση των συνεπειών η σημερινή κυβέρνηση άλλαξε τον σχεδιασμό του Μετρό της Θεσσαλονίκης, με πρόσχημα την απόσπαση και μεταφορά αλλού των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου. Τα αρχαία έχουν σχεδόν όλα μεταφερθεί και το αρχαιολογικό συγκρότημα ως ενότητα έχει καταστραφεί.
»Το δημόσιο έχει πληρώσει μέχρι σήμερα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για αποζημιώσεις, αποδεχόμενο την ευθύνη για τις καθυστερήσεις, και θα συνεχίσει να πληρώνει κάθε μήνα 1,5 εκατ. ευρώ περίπου στον εργολάβο, μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή. Η κυβέρνηση στην αρχή έλεγε ότι το έργο θα τελειώσει τον 4/2023. Σήμερα το άλλαξε και δίνει ολοκλήρωση στο τέλος του 2023. Ο εργολάβος όμως διαφωνεί, δηλώνοντας ότι από τη στιγμή που θα παραλάβει τη Βενιζέλου χωρίς αρχαιολογικές εργασίες, θέλει 24 μήνες για την κατασκευή του σταθμού. Κι επειδή οι αρχαιολογικές εργασίες δεν έχουν ακόμη περατωθεί, στη βόρεια πρόσβαση μάλιστα του σταθμού δεν έχουν ξεκινήσει καν, υπολογίστε καλό 2025 και βλέπουμε… Με δυο λόγια, σήμερα το Μετρό βρίσκεται στον αέρα, χωρίς συμφωνημένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης».
 
Απόστολος Λυκεσάς
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: