Κυριακή 5 Ιουνίου 2022

Ανούσιο «λίφτινγκ» στους λογαριασμούς ρεύματος από τη Ρυθμιστική Αρχή

Ενώ χιλιάδες νοικοκυριά καίγονται από τις υπέρογκες χρεώσεις, η ΡΑΕ προτείνει ένα νέο υπόδειγμα εντύπου, στο οποίο η μόνη εμφανής αλλαγή είναι τα (κίτρινα) «κουτάκια» που προβάλλουν τη... γενναιοδωρία της κρατικής επιδότησης
Νέο πρότυπο συμβάσεων, θετικές αναφορές για τους «καλούς παρόχους» αλλά και πλήθος διαπιστώσεων για την κατάσταση ζούγκλας που ζουν οι καταναλωτές στην αγορά ενέργειας.
Μια χώρα να καίγεται απ’ άκρη σ’ άκρη και η Πυροσβεστική να τοποθετεί στα οχήματά της αυτοκόλλητα με τον... χορηγό της. Σε ένα τέτοιο σκηνικό παραπέμπει η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) να τροποποιήσει, δεύτερη φορά σε πέντε μήνες, τους λογαριασμούς «υπόδειγμα» του ρεύματος που θα ήθελε να χρησιμοποιούν οι προμηθευτές ενέργειας.
Τη στιγμή που χιλιάδες νοικοκυριά υποφέρουν από τις υπέρογκες χρεώσεις της ρήτρας αναπροσαρμογής, το ακατανόητο περιεχόμενο των λογαριασμών και διάφορες αυθαίρετες κινήσεις για τις οποίες δεν επιβάλλονται πρόστιμα, η ΡΑΕ ανακοίνωσε τους νέους λογαριασμούς στους οποίους η μόνη εμφανής (εμφανέστατη!) διαφορά είναι τα «κουτάκια» που σε έντονο κίτρινο χρώμα αποτυπώνουν, σε δύο σημεία, την επιδότηση που δίνει το κράτος από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης και την ανάλυσή της.
Η απόφαση 389/2022 της ΡΑΕ εκδόθηκε αργά το βράδυ της Πέμπτης και αντικαθιστά άλλη απόφαση, την 967, που είχε ανακοινωθεί τον Δεκέμβριο του 2021. Το κείμενο των 75 σελίδων, σε στριφνή νομική γλώσσα, βρίθει διαπιστώσεων για τα στραβά και τα ανάποδα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Στο «διά ταύτα», όμως, καταλήγει στο νέο «υπόδειγμα» λογαριασμού που θέλει να είναι πιο κατανοητό από τον καταναλωτή αλλά έχει ελάχιστες εμφανείς διαφορές από το υπόδειγμα που είχε ανακοινωθεί τον περασμένο Δεκέμβριο. Η τότε ανακοίνωση είχε στιγματιστεί από μια μεγάλη γκάφα καθώς στο κουτάκι με τον ΦΠΑ ανέφερε ότι είναι 13%, αντί του ορθού 6%. Τώρα, προστίθενται δύο κουτάκια με έντονο κίτρινο χρώμα ώστε ο κεραυνόπληκτος καταναλωτής να διακρίνει ευχερέστερα την κρατική επιδότηση και να ευγνωμονεί τη... μεγαλόθυμη κυβέρνηση.
Το δεύτερο «διά ταύτα» είναι το νέο «πρότυπο» για την αίτηση σύμβασης που θα πρέπει να διαβάζει ο καταναλωτής πριν αποφασίσει αν θα αλλάξει προμηθευτή. Το πρότυπο αυτό υποτίθεται ότι θα του δίνει τη δυνατότητα να συγκρίνει ποιο τιμολογιακό «πακέτο» τον συμφέρει καλύτερα, μέσα από τις δυσνόητες ρήτρες και χρεώσεις.
Το τρίτο «διά ταύτα» αφορά το μέτρο των «Θετικών Αναφορών». Αντί, δηλαδή, η ΡΑΕ να προχωρήσει στην επιβολή προστίμων σε όσες εταιρείες χρεώνουν καθ’ υπέρβαση των συμβάσεων και του Κώδικα Προμήθειας, θα διαφημίζει στον ιστότοπό της ποιες εταιρείες συμμορφώθηκαν με τα νέα πρότυπα για τον λογαριασμό (από 31/7) και την αίτηση προσφοράς προμήθειας (από 31/6/2022).
Ενδεικτικό της «εθελοντικής» συμμόρφωσης των επιχειρήσεων ενέργειας είναι το γεγονός ότι μέσα στην απόφαση 389/2022 ενσωματώνεται (Παράρτημα 3) αυτούσια μια ανακοίνωση που εξέδωσε η ΡΑΕ στις 22/3/2022. Η ανακοίνωση εκείνη αφορούσε ένα από τα «κόλπα» των προμηθευτών ρεύματος που διογκώνουν ξαφνικά τους λογαριασμούς: την δυσμενή και χωρίς προειδοποίηση αλλαγή του τιμολογίου, από σταθερής χρέωσης σε κυμαινόμενο, φορτωμένο με ρήτρα αναπροσαρμογής.
Με δημοσίευμά της τότε η «Εφ.Συν.» («Στα όρια της κοροϊδίας η αντίδραση ΡΑΕ για τους φουσκωμένους λογαριασμούς») επέκρινε την Αρχή διότι μέσω της ανακοίνωσης αναγνώριζε μεν ότι οι εταιρείες παραβιάζουν τον Κώδικα Προμήθειας, υποσχόταν δε να επιβληθούν κυρώσεις «εφόσον υπάρξει ικανό πλήθος καταγγελιών», καταθέτοντας τα παράπονά της για τη «δραματική υποστελέχωσή».
Κατά τα λοιπά, στην 75σέλιδη απόφαση περιλαμβάνονται πλήθος διαπιστώσεων για τα προβλήματα λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με αναφορές σε:
● Σημαντική αύξηση παραπόνων και καταγγελιών καταναλωτών για «παραπλανητική, ελλιπή και μη προσήκουσα προσυμβατική ενημέρωση, καθώς και αδιαφανή και δύσληπτη τιμολόγηση», «μη κατανόηση των όρων των συμβάσεων προμήθειας και των λογαριασμών Ηλεκτρικής Ενέργειας».
● «Διαφαινόμενη παραβίαση των αρχών της διαφάνειας ως προς την ενημέρωση των καταναλωτών αναφορικά με τη φύση του τιμολογίου ως σταθερού ή κυμαινόμενου, τη διαμόρφωση και εφαρμογή της Ρήτρας Αναπροσαρμογής και τη σχετική τιμολόγηση».
● «Ανεπαρκή ή/και ανεπιτυχή ανταπόκριση των Προμηθευτών», «με συνέπεια την κυριαρχία της ασάφειας ως προς την παρεχόμενη πληροφόρηση και τον κλονισμό της εμπιστοσύνης των καταναλωτών».
● Στα δικαιώματα των καταναλωτών που «θα πρέπει να ενισχυθούν και να διασφαλισθούν και να περιλαμβάνουν μεγαλύτερη διαφάνεια και εκπροσώπηση» και «να επιβάλλονται από τα κράτη ή τις ρυθμιστικές αρχές».
● Την ανάγκη για «περιεκτική και απλή διατύπωση» των όρων τιμολόγησης, καθώς και την παρουσίασή τους «με εμφανή τρόπο», «φιλικό για τον χρήστη». Το «αστείο» εδώ είναι ότι στο πλαίσιο της παραπάνω ανάγκης καθιερώθηκε, όπως λέει, η ενιαία ονομασία της διαβόητης Ρήτρας Αναπροσαρμογής η οποία και παραμένει στους λογαριασμούς-υπόδειγμα. Υπενθυμίζεται ότι σε πρόσφατη ακρόαση στη Βουλή (12/5/22), ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Αθ. Δαγούμας, μίλησε για ενσωμάτωση της ρήτρας στις υπόλοιπες χρεώσεις.
● «Ανησυχητικές διαστάσεις στο φαινόμενο της μετακύλισης από Προμηθευτές προς τη ΡΑΕ της ευθύνης των επιχειρηματικών τους αποφάσεων για την τροποποίηση των τιμολογίων, την εισαγωγή ρήτρας αναπροσαρμογής, τη μονομερή μεταβολή των συμβατικών όρων, την τήρηση της προγνωστοποίησης κ.λπ.».
 
Άρης Χατζηγεωργίου
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: