Σάββατο 30 Ιουλίου 2022

Μπίρα από τον τόπο σου ή από... πολυεθνική;

Ο Σύνδεσμος Μικρών Ανεξάρτητων Ζυθοποιών Ελλάδος διαμαρτύρεται για τον νέο κανονισμό απονομής του Eλληνικού Σήματος Ζύθου που ευνοεί τους πολυεθνικούς κολοσσούς και οδηγεί σε λουκέτο τις εγχώριες μικροζυθοποιίες.
Ανάστατοι και εξοργισμένοι είναι οι μικροζυθοποιοί της Ελλάδας με τον νέο κανονισμό ελέγχου και απονομής ελληνικού σήματος στην μπίρα, ο οποίος βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση ώς τις 31 Αυγούστου. Βασική προϋπόθεση απονομής του σήματος είναι ο ζύθος «να παρασκευάζεται σε όλα τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας που λαμβάνουν χώρα στο ζυθοποιείο και να εμφιαλώνεται εντός των ορίων της ελληνικής επικράτειας από εγκεκριμένους ζυθοποιούς».
Η ρύθμιση αυτή, υποστηρίζουν οι μικροζυθοποιοί, δίνει τη δυνατότητα στους πολυεθνικούς κολοσσούς που δραστηριοποιούνται και στην Ελλάδα να βαφτίζουν όλα τα προϊόντα τους «ελληνικά», ακόμα και αν η έδρα τους είναι για παράδειγμα στο Αμστερνταμ ή στην Κοπεγχάγη. Ο Σύνδεσμος Μικρών Ανεξάρτητων Ζυθοποιών Ελλάδος (ΣΜΑΖΕ), που ιδρύθηκε το 2003 και σήμερα εκπροσωπεί δεκάδες τοπικούς παραγωγούς και επιχειρήσεις, επιμένει ότι ο προωθούμενος κανονισμός ισοδυναμεί με «θανατική καταδίκη» για τις ελληνικές μικροζυθοποιίες, λειτουργώντας υπέρ των πολυεθνικών.
Αρμόδια για την απονομή του Ελληνικού Σήματος Ζύθου είναι η Γενική Διεύθυνση του Γενικού Χημείου του Κράτους, ενώ οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση στη Χημική Υπηρεσία που εποπτεύει το ζυθοποιείο όπου παράγεται το προϊόν, καταθέτοντας κάποια βασικά δικαιολογητικά (π.χ. τα πλήρη στοιχεία του αιτούντος μικροζυθοποιού ή της επιχείρησης και την ειδική άδεια παραγωγής ζύθου). Από τη στιγμή που η Χημική Υπηρεσία ελέγξει την αίτηση, τη διαβιβάζει με την εισήγησή της στη διεύθυνση της Κεντρικής Υπηρεσίας του Χημείου του Κράτους που είναι υπεύθυνη για την καταχώριση στο Ηλεκτρονικό Μητρώο. Η καταχώριση συνεπάγεται αυτόματα και την απονομή δικαιώματος χρήσης του Ελληνικού Σήματος στον δικαιούχο.
Κίνδυνος αφανισμού
Ο πρόεδρος του ΣΜΑΖΕ και διευθύνων σύμβουλος της Ζυθοποιίας Μακεδονίας-Θράκης, Χρήστος Δημτσούδης, μιλώντας στην «Εφ.Συν.», εξηγεί τους κινδύνους που εγείρει το υπό διαβούλευση σχέδιο κανονισμού, κάνοντας μια αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν.
«Η ελληνική αγορά μπίρας υπήρξε για δεκαετίες δέσμια ενός κατ’ ουσίαν μονοπωλιακού καθεστώτος γνωστού πολυεθνικού κολοσσού. Μετά τη χρόνια αυτή κακοποίηση που υπέστη και λίγο έλειψε να αφανίσει διά παντός την ελληνική ζυθοποιία, απαιτήθηκε η καταλυτική παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, με μια απόφαση-σταθμό 600 και πλέον σελίδων και το υψηλότερο πρόστιμο από ιδρύσεως του ελληνικού κράτους σε γνωστή επιχείρηση δραστηριοποιούμενη στην Ελλάδα, για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της και με σκοπό τη διασφάλιση υποτυπωδών συνθηκών ελεύθερου ανταγωνισμού». Αναφέρεται στο πρόστιμο-μαμούθ των 31,5 εκατομμυρίων ευρώ που επιβλήθηκε το 2015 στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, για αθέμιτες πρακτικές που έλαβαν χώρα το διάστημα από το 1998 ώς το 2013.
Από τότε μέχρι σήμερα, μολονότι οι δύο μεγαλύτερες ζυθοποιίες (Αθηναϊκή και Ολυμπιακή) εξακολουθούν να ελέγχουν το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας, διακινώντας τα πιο δημοφιλή σήματα μπίρας, είτε διεθνή είτε ελληνικά μέσω συνεργασιών ή εξαγορών, οι ελληνικές μικροζυθοποιίες έχουν σημειώσει σημαντική διείσδυση, αυξάνοντας το μερίδιό τους στην αγορά. Ο Χρήστος Δημτσούδης αποδίδει αυτή την επιτυχία τόσο στην ποιότητα και στις διακρίσεις που αποσπούν τα εγχώρια προϊόντα όσο και στην αναγνώριση της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Παράλληλα, συνεχίζει, «το traceability (ιχνηλασιμότητα) και το buy local (αγοράζω τοπικά) είναι έννοιες που αποκτούν ολοένα μεγαλύτερη δυναμική διεθνώς, καθώς οι συνειδητοποιημένοι καταναλωτές απαιτούν να γνωρίζουν πού και προπάντων από ποιον παράγεται το καθετί που αγοράζουν».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΜΑΖΕ, τα τμήματα μάρκετινγκ των πολυεθνικών έχουν θορυβηθεί από τη δυναμική πορεία των μικρών ελληνικών ζυθοποιών, γι’ αυτό και καταβάλλουν επίμονες προσπάθειες να «ελληνοποιήσουν» τα προϊόντα τους. «Βάσει του σκεπτικού της προωθούμενης από τις πολυεθνικές νομοθετικής πρωτοβουλίας του ελληνικού σήματος, μια Μercedes που συναρμολογείται στο Ηosdere (μεγάλo εργοστάσιο έξω από την Κωνσταντινούπολη) είναι τουρκική, ενώ τα θρυλικά Chuck Taylor της Converse είναι κινέζικα», λέει χαρακτηριστικά.
«Οι κολοσσοί για άλλη μια φορά επιχειρούν να καρπωθούν μόνο οφέλη από την ελληνική αγορά μπίρας, χωρίς να αναλαμβάνουν το επιχειρηματικό ρίσκο ή να καταβάλλουν τα φορολογικά έσοδα που θα τους αναλογούσαν εάν είχαν την έδρα τους στην Ελλάδα», καταλήγει.

Αφροδίτη Τζιαντζή
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: