Τρίτη 8 Ιουνίου 2021

Κρύφτηκε πίσω από το ΚΑΣ για την επίδειξη Dior στην Ακρόπολη

Στην ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου παρέπεμψε η υπουργός Πολιτισμού κληθείσα να δώσει απαντήσεις σχετικά με την επίδειξη και φωτογράφηση του οίκου Dior τόσο στην Ακρόπολη όσο και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους, για την οποία έκανε την ανήξερη όταν η εταιρεία πρανήγγειλε το ντεφιλέ.
Απαντώντας, σήμερα, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστα Ζουράρι με θέμα «Ομόφωνη, θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου στο αίτημα του Οίκου Dior για τις επιδείξεις του στις 14, 15 και 17 Ιουνίου 2021», η Λίνα Μενδώνη υποστήριξε ότι και στην περίπτωση του Dior ακολουθήθηκε κατά γράμμα η προβλεπόμενη εκ του νόμου διαδικασία, ενώ κατηγόρησε τον βουλευτή και κατ' επέκταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για μια προσέγγιση μιας Ελλάδας κι ενός πολιτισμού «εγκλωβισμένη στην ιδεοληψία, την απομόνωση και τη μιζέρια».
Η Λίνα Μενδώνη ενημέρωσε τον βουλευτή ότι:
- Ο οίκος Dior πρότεινε στο Υπουργείο Τουρισμού, με αφορμή την επέτειο των διακοσίων ετών από την Ελληνική Επανάσταση, ένα σύνολο εορταστικών εκδηλώσεων, που προβάλλει την Ελλάδα σε όλο τον κόσμο, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τους Έλληνες δημιουργούς, γιατί χρησιμοποιεί μόνον Έλληνες δημιουργούς και τεχνίτες και τα ελληνικά εργαστήρια.
- Το Υπουργείο Τουρισμού διαβίβασε στο Υπουργείο Πολιτισμού τα αιτήματα του οίκου Dior διά των συνεργαζόμενων με αυτόν στην Ελλάδα εταιρειών, για τη χορήγηση άδειας φωτογράφησης ή κινηματογράφησης και παρουσίαση της συλλογής σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, τον Ιούνιο του 2021.
- Το τελικό αίτημα, όπως διαμορφώθηκε μετά από συνεργασία στελεχών του Υπουργείου Τουρισμού με τους αρμοδίους του συγκεκριμένου οίκου και μετά από διενέργεια αυτοψιών στους ζητηθέντες χώρους από τα αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Τουρισμού, εισήχθη με θετική γνωμοδότηση προς το ΚΑΣ από τις τρεις συναρμόδιες διευθύνσεις του Υπουργείου Πολιτισμού, κατόπιν θετικών εισηγήσεων των αρμόδιων εφορειών αρχαιοτήτων της πόλης Αθηνών, της Ανατολικής Αττικής και της Κορινθίας.
- Αντίστοιχη διαδικασία ακολουθήθηκε για την εισαγωγή του αιτήματος στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων διά της αρμόδιας Διευθύνσεως του Υπουργείου και μετά από θετική εισήγηση της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Αττικής.
- Το αίτημα προς το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο το οποίο περιελάμβανε λήψεις για το διάστημα 16-22 Ιουνίου συνολικά για όλους τους χώρους συμπεριλαμβανομένου και του χώρου προετοιμασίας αφορούσε τη διεξαγωγή φωτογράφησης στην Ακρόπολη. Στο αίτημα συμπεριλαμβανόταν και η κινηματογράφηση ως καταγραφή του εγχειρήματος με τη μορφή ρεπορτάζ.
- Στο Ωδείο Ηρώδη του Αττικού το αίτημα αφορούσε λήψεις, σταθερές φωτογραφίες μόδας και γενικές σε σημεία μέσα κι έξω από το μνημείο. Περιλαμβανόταν κινηματογράφηση για την καταγραφή του εγχειρήματος.
- Ζητήθηκε η φωτογράφηση και κινηματογράφηση στην Αρχαία Αγορά, τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και τον Ναό του Διός στη Νεμέα στο πλαίσιο της διαφημιστικής καμπάνιας της συλλογής.
- Για το Καλλιμάρμαρο ζητήθηκε από το Συμβούλιο η άδεια παρουσίασης της συλλογής, φωτογράφησης, κινηματογράφησης, αεροκινηματογράφησης, απευθείας αναμετάδοσης της εκδήλωσης σε παγκόσμιο επίπεδο και ανάρτησή της στον επίσημο ιστοχώρο του οίκου Dior.
- Στις συνεδριάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου στις 25 Μαΐου και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων στις 27 Μαΐου, παρουσιάστηκε διεξοδικά το σύνολο των αιτημάτων και οι απόψεις των υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού και συζητήθηκαν γενικότερα ζητήματα ως προς το περιεχόμενο και το πνεύμα του εγχειρήματος αλλά και τις επιμέρους τεχνικές και λειτουργικές λεπτομέρειες.
- Τα τριάντα μέλη των συμβουλίων, συνεκτιμώντας όλα τα δεδομένα γνωμοδότησαν ομόφωνα υπέρ της έγκρισης των αιτημάτων.
- Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε ομόφωνα για την πραγματοποίηση φωτογράφισης στην Ακρόπολη και όχι μέσα στον Παρθενώνα. Ως προς την κινηματογράφηση το Συμβούλιο έκρινε ότι θα πρέπει να περιοριστεί μόνο κατά την προετοιμασία του εγχειρήματος εντός του χώρου του παλαιού μουσείου και για λήψεις εκτός των Προπυλαίων της Ακροπόλεως.
- Το Συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά για τις λήψεις στο Ηρώδειο, την Αρχαία Αγορά, εκτός του Ναού.
- Δεν θα γίνει λήψη μέσα στο ναό του Ηφαίστου και της Αθηνάς Εργάνης, στο Ναό του Ποσειδώνα, θα γίνει εκτός του ναού και στη Νεμέα και στον Ναό του Διός και πάλι εκτός του ναού.
«Επομένως, το Συμβούλιο γνωμοδότησε για την πραγματοποίηση λήψεων όχι στο εσωτερικό των ναών. Αντιστοίχως ομόφωνα θετική ήταν και η γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων για τη χρήση του Καλλιμάρμαρου. Τα Συμβούλια έθεσαν μία σειρά από όρους και προϋποθέσεις που περιλαμβάνονται στις αντίστοιχες αποφάσεις. Οι αποφάσεις των δύο αρμόδιων γενικών διευθυντριών εκδόθηκαν σήμερα και αφορούν στη διαδικασία των λήψεων, την εύρυθμη λειτουργία των χώρων, την προστασία των μνημείων, την καταβολή των τελών υπέρ του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων και τη χρήση των απεικονίσεων των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων αρμοδιότητας του Υπουργείου σύμφωνα πάντα με τις διατάξεις του ν. 3028/2002», είπε η υπουργός.
«Έχω μεγάλο σεβασμό για τους αρχαιολόγους και την αρχαιολογία, διότι εσείς σώσατε την Ελλάδα μεταπολεμικά ως αρχαιολογία και ως αρχαιολόγοι από την κακοποίηση, από τους εργολάβους, από την αυθαίρετη δόμηση παρόλο που δεν είχατε λεφτά να δίνετε για τις τομές και για τα εύρετρα για τους πολίτες που καθυστερούσαν τα συμφέροντά τους. Αλλά μετατρέψατε τους τριάντα σοφούς αυτούς αρχαιολόγους του ΚΑΣ σε τριάκοντα τυράννους των Αθηνών», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστας Ζουράρις.
«Αυτούς που ονομάζετε «τριάκοντα τυράννους», είναι τριάντα, κύρους υψηλού, επιστήμονες που δεν είναι τόσο κολακευτικό να τους ονομάζετε τυράννους» απάντησε η Λ. Μενδώνη.
Και συμπλήρωσε: «Όσο δε για αυτά που ονομάσατε «τριάκοντα αργύρια», το ελληνικό κράτος και το Υπουργείο Πολιτισμού έχει καθορίσει τουλάχιστον από το 2011, τα τέλη τα οποία αντιστοιχούν στη χρήση των μνημείων, στην παραχώρηση των μνημείων στις κινηματογραφήσεις και στις φωτογραφήσεις. Επομένως, με βάση τη σχετική νομοθεσία, το σύνολο του σχετικού πλαισίου, καθορίζονται και τα τέλη τα οποία κατατίθενται από τον όποιο χρήστη, τον όποιον ενδιαφερόμενο στον Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων».
«Οι ιεροί ναοί, όχι τα κοσμικά, δίδονται μόνο σε 2 περιπτώσεις τα τελευταία 3.000 χρόνια! Σε αστέγους και πρόσφυγες και όταν το αποφασίζει η ενορία για λόγους συγκεκριμένους. Πάσα άλλη χρήση δεν είναι δεκτή!» είπε μεταξύ άλλων ο Κ. Ζουράρις. Και πρόσθεσε: «Υπάρχει αυτό το βδελύκτροπον της Dior, το 51’ όταν δόθηκε από το αμερικανικοδωσιλογικό κράτος. Ο πατέρας μου ήταν ακόμα φυλακισμένος όταν γινόταν το πορνοφωτοστάσιον από το κράτος στο ναό της παρθένου με τα oπισθέλκουσα τα μοντέλα. Ο οίκος είναι βεβαρημένος από αυτό! Θα γίνουμε Τουρκαλάδες που δώσανε αυτοί σε χανούμισσες για να παρελαύνουν με εσώρουχα στο ναό της Αγίας Ειρήνης; Τουρκαλάδες γίναμε; Έλεος δηλαδή».
Είναι η πρώτη φορά που το υπουργείο Πολιτισμού παραχωρεί πέντε εμβληματικά μνημεία ως σκηνικό για τη φωτογράφηση σε οίκο μόδας.
«Η γνωμοδότηση του ΚΑΣ δεν μπορεί να νομιμοποιήσει εκ των υστέρων μια προειλημμένη πολιτική απόφαση από την υπουργό και τον πρωθυπουργό, ειδικά σε ό,τι αφορά την Ακρόπολη. Σε χώρες που σέβονται τα αδιαπραγμάτευτα σύμβολά τους -και για τη χώρα μας είναι η Ακρόπολη- η όποια απόφαση έχει και πολιτικό χαρακτήρα», σημείωνε πριν από λίγες ημέρες η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου.
 
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: