Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2022

Φόρος έως 78% στα ορυκτά... ουρανοκατέβατα κέρδη

Πώς εφαρμόζουν οι άλλες χώρες της Ευρώπης την πρόταση της Ευρ. Επιτροπής για έκτακτη συνεισφορά τουλάχιστον 33% από τα υπερκέρδη των πετρελαϊκών και των εταιρειών φυσικού αερίου και γιατί η σύγκριση με την Ελλάδα είναι αποκαλυπτική.
Η σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον περασμένο Σεπτέμβριο, για φορολόγηση των υπερκερδών από τα ορυκτά καύσιμα, κινητοποίησε γρήγορα τις περισσότερες χώρες στην Ευρώπη. Ουσιαστικά εγκρίθηκε ένας μηχανισμός που διευκολύνει τον προσδιορισμό των υπερκερδών με βάση τον μέσο όρο των κερδών των προηγούμενων 4 ετών, ώστε να υπολογιστεί από κάθε χώρα μια προσωρινή εισφορά αλληλεγγύης με συντελεστή τουλάχιστον 33%.
Η βάση υπολογισμού της προσωρινής συνεισφοράς αλληλεγγύης καταγράφεται στο άρθρο 14 του εγκεκριμένου ευρωπαϊκού σχεδίου για φορολόγηση στα πετρελαιοειδή: «Η προσωρινή συνεισφορά αλληλεγγύης για εταιρείες της Ενωσης και μόνιμες εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αποτελούν τμήμα ενοποιημένου ομίλου απλώς και μόνο για φορολογικούς σκοπούς, με δραστηριότητες στους τομείς του αργού πετρελαίου, του φυσικού αερίου, του γαιάνθρακα και των διυλιστηρίων υπολογίζεται επί των φορολογητέων κερδών, όπως αυτά καθορίζονται βάσει των εθνικών φορολογικών κανόνων, το οικονομικό έτος 2022 ή/και το οικονομικό έτος 2023 και για την πλήρη διάρκειά τους, των οποίων η αύξηση υπερβαίνει το 20% σε σύγκριση με τον μέσο όρο των φορολογητέων κερδών, όπως αυτά καθορίζονται βάσει των εθνικών φορολογικών κανόνων, κατά τα τέσσερα οικονομικά έτη που αρχίζουν την 1η Ιανουαρίου 2018 ή μεταγενέστερα. Εάν ο μέσος όρος των φορολογητέων κερδών κατά τα εν λόγω τέσσερα οικονομικά έτη είναι αρνητικός, το μέσο φορολογητέο κέρδος είναι μηδενικό για τους σκοπούς του υπολογισμού της προσωρινής συνεισφοράς αλληλεγγύης».
Αντίστοιχα, στο άρθρο 15 καταγράφεται η (ελάχιστη) βάση υπολογισμού της προσωρινής συνεισφοράς αλληλεγγύης, η οποία ορίζεται «τουλάχιστον στο 33%». Η προσωρινή συνεισφορά αλληλεγγύης εφαρμόζεται επιπλέον των τακτικών φόρων και εισφορών που ισχύουν σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία κράτους-μέλους.
Αρκετές χώρες ανακοίνωσαν ήδη μέτρα:
ΑΥΣΤΡΙΑ: Εφαρμόζει φόρο έως και 40% (μέχρι το τέλος του 2023) για τις εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου που έχουν κέρδη 20% μεγαλύτερα από τον μέσο όρο των προηγούμενων τεσσάρων ετών. Οι εταιρείες μπορούν να μειώσουν τον φορολογικό συντελεστή στο 33%, εάν επενδύσουν σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ: Στις αρχές Δεκεμβρίου εγκρίθηκε από τη Βουλή έκτακτη φορολογία 33% για τα κέρδη των ενεργειακών επιχειρήσεων που είναι 20% πάνω από τον μέσο όρο των τεσσάρων προηγούμενων ετών.
ΓΑΛΛΙΑ: Δεν έχει ανακοινώσει μέτρα για τα ορυκτά καύσιμα, αλλά το 2023 ενεργοποιεί έκτακτο φόρο όταν η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας από πυρηνικά ή ανανεώσιμες πηγές υπερβαίνει τα 100 ευρώ/MWh.
ΓΕΡΜΑΝΙΑ: Υπολογίζει σε έσοδα έως 3 δισ. ευρώ στη διετία 2022 – 2023 από την ειδική εισφορά 33% επί των «ουρανοκατέβατων κερδών» εταιρειών πετρελαίου, άνθρακα και φυσικού αερίου (εφόσον υπερβαίνουν κατά 20% τον μέσο όρο της περιόδου 2018-2021). Επίσης, μέχρι το τέλος του 2024 θα φορολογεί με συντελεστή 90% τα υπερκέρδη εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας, χρηματοδοτώντας εν μέρει ένα ανώτατο όριο στις τιμές ενέργειας.
ΙΣΠΑΝΙΑ: Στα τέλη Νοεμβρίου εγκρίθηκε εισφορά 1,2% επί των εσόδων των επιχειρήσεων ενέργειας κοινής ωφέλειας, αναμένοντας έσοδα 5 δισ. ευρώ μέχρι το 2024.
ΙΤΑΛΙΑ: Φορολογεί με εφάπαξ εισφορά 50% τα υπερέσοδα των ενεργειακών εταιρειών του 2022 που υπερβαίνουν το 10% του μέσου όρου των ετών 2018-2021, υπολογίζοντας ότι θα συγκεντρώσει τουλάχιστον 2,56 δισ. ευρώ. Επίσης, υπολογίζει σε άλλα 1,4 δισ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023, μέσω ενός ανώτατου ορίου τιμών (στα 180 ευρώ/MWh) στην ενέργεια που παράγεται από εργοστάσια που τροφοδοτούνται από άνθρακα, μαζούτ ή ανανεώσιμες πηγές.
ΝΟΡΒΗΓΙΑ: Δεν επιβάλλει κάποιο πρόσθετο μέτρο, καθώς οι παραγωγοί πετρελαίου και φυσικού αερίου πληρώνουν φόρο με συντελεστή 78% για τα κέρδη τους. Θα εισαγάγει όμως το 2023 και το 2024 έκτακτη εισφορά 23% για τιμές ηλεκτρικής ενέργειας που υπερβαίνουν τα 0,0699 δολάρια ΗΠΑ ανά κιλοβατώρα (0,70 νορβηγικές κορόνες), αυξάνοντας ουσιαστικά τον φορολογικό συντελεστή για το υπερβάλλον κόστος στο 90%.
ΟΛΛΑΝΔΙΑ: Πρότεινε «εισφορά αλληλεγγύης» 33% στα «υπερβολικά κέρδη» των ολλανδικών ενεργειακών εταιρειών (20% πάνω από το μέσο επίπεδο της περιόδου 2018-2021), αναμένοντας να αντλήσει έσοδα 3,2 δισ. ευρώ.
ΡΟΥΜΑΝΙΑ: Φορολογεί ήδη τα υπερκέρδη των παραγωγών φυσικού αερίου και από τον περασμένο Σεπτέμβριο φορολογεί τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και το πρόσθετο καθαρό έσοδο των εταιρειών εμπορίας ενέργειας που υπερβαίνει την τιμή αναφοράς (450 lei - 96,44 $ ανά MWh) χρηματοδοτώντας ένα ταμείο ενεργειακής μετάβασης για στήριξη των καταναλωτών.
ΤΣΕΧΙΑ: Από τις αρχές του 2023 θα φορολογήσει εκτάκτως τις ενεργειακές εταιρείες και τις τράπεζες σε ποσοστό 60% για τα κέρδη που υπερβαίνουν το 120% του μέσου όρου των ετών 2018 έως 2021, πέρα από τον βασικό εταιρικό φόρο 19%. Επίσης, προσδιόρισε ανώτατα όρια από 70 ευρώ ανά MWh ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από πυρηνικούς σταθμούς έως 240 ευρώ/MWh για παραγωγή από βιοαέριο, πάνω από τα οποία το κράτος θα λαμβάνει το 90% των πρόσθετων εσόδων από τις εταιρίες. Το ανώτατο όριο για αιολικές, ηλιακές και υδροηλεκτρικές πηγές ορίστηκε στα 180 ευρώ και στα 230 ευρώ για λιγνιτικές μονάδες παραγωγής με ισχύ έως 140 μεγαβάτ ή 170 ευρώ/MWh για μεγάλες μονάδες.
ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ: Ανακοίνωσε ότι θα νομοθετήσει προσωρινό φόρο στα υπερκέρδη των ενεργειακών εταιρειών για το 2023 βάσει της ευρωπαϊκής συμφωνίας.
ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ: Τον Νοέμβριο ανακοινώθηκαν σχέδια για αύξηση της εισφοράς υπερκερδών στους παραγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου, από 25% σε 35% και επέκταση της εισφοράς στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος με συντελεστή 45%. Αναμένει έσοδα 14 δισ. λιρών για τη διετία 2023-2024 και συνολικά... 40 δισ. ευρώ μέχρι το 2028, αυξάνοντας την συνολική εταιρική φορολογία στον κλάδο ενέργειας στο 75%.

Γιάννης Μπαζαίος
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: