Σάββατο 30 Μαρτίου 2024

Γιατί κρατήθηκε κρυφή η παραίτηση Σαγιάκου;

Μία μέρα μετά την παραίτηση του προέδρου του Οργανισμού Διερεύνησης Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), Αθ. Μπίνη, στις 20/3/24 παραιτήθηκε η Ουρανία Σαγιάκου ● Τι εξώθησε την εκλεκτή της Ν.Δ. στην άτακτη φυγή ● Με 5 αντί για 7 μέλη, πλέον, το Δ.Σ. του ΟΣΕ δεν μπορεί να λειτουργήσει ● Εργα εκατομμυρίων και κρίσιμες προσλήψεις μένουν «στον πάγο», ωστόσο ο υπουργός Χρ. Σταϊκούρας στήνει φιέστες σε εργοτάξια ● Αν δεν ανακοπεί η πορεία κατάρρευσης του ΟΣΕ, είναι θέμα εβδομάδων η διακοπή λειτουργίας των τρένων σε πολλές περιοχές.
Την εικόνα κατάρρευσης του ελληνικού σιδηροδρόμου, η οποία, άλλωστε, υπήρξε γενεσιουργό αίτιο και του εγκλήματος των Τεμπών, έρχεται να επιβεβαιώσει ακόμη μία παραίτηση την οποία επίσης προσπάθησε η κυβέρνηση να κρατήσει κρυφή.
Πρόκειται για την Ουρανία Σαγιάκου, που ορίστηκε αντιπρόεδρος του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) μετά τα Τέμπη και παραιτήθηκε στέλνοντας εξώδικο στο Γενικό Μητρώο Επιχειρήσεων (ΓΕΜΗ) από τις 20 Μαρτίου 2024, χωρίς έκτοτε να υπάρξει κάποια ενημέρωση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Τετάρτη η κυβέρνηση αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι έχει υποβάλει παραίτηση –και μάλιστα από τις 19 Μαρτίου 2024– ο πρόεδρος του Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), Αθανάσιος Μπίνης, του φορέα δηλαδή που δεν είχε καν διοίκηση όταν συνέβησαν τα Τέμπη για να οργανώσει τις έρευνες και να αποφευχθούν απώλειες στοιχείων, μπαζώματα και συγκάλυψη.
Η παραίτηση της Ουρανίας Σαγιάκου υπεβλήθη πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο της μονταζιέρας το τριήμερο της 25ης Μαρτίου με τα ηχητικά των συνομιλιών από το βράδυ των Τεμπών. Ουδείς όμως μπορεί να αποκλείσει ότι η αλλοίωση των αποδεικτικών στοιχείων έπαιξε και αυτή τον ρόλο της καθώς η εφημερίδα «Βήμα» είχε ήδη γράψει για παραποίηση των συνομιλιών από την προηγούμενη Κυριακή 17/3/24.
Κατάρρευση
Η ουσία είναι ότι η κ. Σαγιάκου, δικηγόρος από το Περιστέρι, πρώην δημοτικός σύμβουλος του δημάρχου Ανδρέα Παχατουρίδη και υποψήφια με τη Νέα Δημοκρατία στις βουλευτικές εκλογές του 2019, παραιτήθηκε τόσο από αντιπρόεδρος όσο και από μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕ.

Την ώρα που ο ελληνικός σιδηρόδρομος βιώνει μια παρατεταμένη κατάρρευση και η κυβέρνηση υπόσχεται σε όλους τους τόνους ότι «πράττει τα δέοντα», το Δ.Σ. του ΟΣΕ μένει με 5 μέλη αντί για τα 7 που προβλέπονται και δεν μπορεί καν να συγκληθεί, ενώ δεν έχει πραγματοποιήσει συνεδρίαση από τον περασμένο Ιανουάριο. Αναλυτικότερα:
1. Μετά το έγκλημα των Τεμπών, ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό η παραίτηση του Σπύρου Πατέρα που ήταν έως τότε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στον ΟΣΕ. Η Ουρανία Σαγιάκου ήταν τότε απλό μέλος του Δ.Σ. στο οποίο είχε οριστεί το καλοκαίρι του 2022. Ο ΟΣΕ έμεινε επί δύο εβδομάδες χωρίς Διοικητικό Συμβούλιο και τις αποφάσεις λάμβανε χωρίς ουσιαστική νομιμοποίηση ο Παναγιώτης Τερεζάκης, που παραμένει, ακόμη και σήμερα, μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος. Παρά ταύτα, ο κ. Τερεζάκης είχε κεντρικό ρόλο στη διαχείριση του αποδεικτικού υλικού, όπως ο ίδιος έχει αναφέρει, τόσο με τα στικάκια των συνομιλιών όσο και με τη διαχείριση στον τόπο του εγκλήματος, που κατέληξε στο γνωστό «μπάζωμα».
2. Το νέο Δ.Σ. του ΟΣΕ ορίστηκε στις 17 Μαρτίου 2023 και τότε αποφασίστηκε η κ. Σαγιάκου να αναλάβει χρέη αντιπροέδρου με την ευθύνη να συγκαλεί τις συνεδριάσεις του οργάνου. Υποτίθεται ότι η κυβέρνηση θα φρόντιζε να ορίσει πρόεδρο και να ξεκινήσει τη διαδικασία για επιλογή διευθύνοντος συμβούλου, αλλά αυτό δεν αποφασίστηκε ούτε από τον τότε αρμόδιο υπουργό Γ. Γεραπετρίτη ούτε από τον Χρ. Σταϊκούρα που ανέλαβε μετά τις εκλογές. Ο κ. Τερεζάκης επέλεξε να παραμείνει μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος, αλλά η κ. Σαγιάκου, προφανώς, δεν ήθελε να συνεχίσει με τον ρόλο του «μεταβατικού προέδρου» και μάλιστα χωρίς να λαμβάνει μισθό.
3. Προσωρινή Αποκατάσταση: Το Δ.Σ. του ΟΣΕ ξεκίνησε να λαμβάνει σειρά κρίσιμων αποφάσεων. Μία από αυτές αφορά τα έργα αποκατάστασης του κατεστραμμένου δικτύου μετά τις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου στην περιοχή του Δομοκού. Ανέθεσε σε τέσσερις εταιρείες τα έργα για την προσωρινή λειτουργία με μία γραμμή. Αυτά κόστισαν περίπου 15 εκατομμύρια και ολοκληρώθηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο. Ομως η διακοπή λειτουργίας του Δ.Σ. από τον περασμένο Ιανουάριο έχει αφήσει απλήρωτους τους συγκεκριμένους εργολάβους (δεν πρόκειται για κάποια από τις μεγάλες εταιρείες) και, σύμφωνα με πληροφορίες, τα έργα έχουν ουσιαστικά σταματήσει.
4. Εργα 450 εκατ.: Μετά τις καταστροφικές πλημμύρες και την ολοκλήρωση των πρώτων έργων προσωρινής αποκατάστασης, η κυβέρνηση άρχισε να μιλά για τα μεγάλα έργα που θα απαιτηθούν προκειμένου να ξαναλειτουργήσει κανονικά το δίκτυο στη Θεσσαλία. Ο προϋπολογισμός ξεκίνησε από τα 100 εκατομμύρια, μετά ακούστηκε το ποσό των 187 εκατομμυρίων και στη συνέχεια σταθεροποιήθηκε στα 450 εκατομμύρια ευρώ. Για τα έργα αυτά θα έπρεπε να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, ενώ το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δήλωνε ότι αυτό θα οδηγήσει σε περικοπή άλλων έργων που είχαν εξαγγελθεί. Τώρα, πλέον, δεν υπάρχει καν Διοικητικό Συμβούλιο για να συνεδριάσει και να προκηρύξει το έργο το οποίο θα γινόταν με κατεπείγουσες διαδικασίες απευθείας ανάθεσης ύστερα από πρόσκληση στις μεγάλες εταιρείες του κλάδου.
5. Δυτικός Προαστιακός: Λίγο πριν το Δ.Σ. του ΟΣΕ διακόψει τη λειτουργία του, υπεγράφη τον Δεκέμβριο η σύμβαση με τη ΜΕΤΚΑ για την επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στη Δυτική Αττική. Το έργο, προϋπολογισμού 95 εκατομμυρίων ευρώ, αφορά γραμμή συνολικού μήκους 34,6 χλμ., από τα Ανω Λιόσια έως τα Μέγαρα, εντός του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής προς Πελοπόννησο, με σκοπό την εξυπηρέτηση έξι οικισμών (Ασπρόπυργος, Ελευσίνα, Λουτρόπυργος, Νεράκι, Νέα Πέραμος και Μέγαρα) καθώς και τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας.
Ο Χρήστος Σταϊκούρας έσπευσε τότε να δηλώσει: «Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ως πρώτη προτεραιότητα την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Εργαζόμαστε με ρεαλιστικό σχέδιο, μεθοδικότητα και επιμονή, ώστε να κατασκευάζουμε νέα έργα και να εκσυγχρονίζουμε τα υφιστάμενα». Ομως, ως αρμόδιος υπουργός δεν φρόντισε να αποκαταστήσει τη λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου, με συνέπεια, ακόμη και σήμερα, να μην έχει ορισθεί Διευθύνουσα Υπηρεσία για την υλοποίηση του έργου. Παρά ταύτα, ο κ. Σταϊκούρας επισκέφθηκε μέσα στον Ιανουάριο «τα πρώτα εργοτάξια» και τράβηξε τις απαραίτητες φωτογραφίες.
6. Σταθμάρχες-Κλειδούχοι: Ενα από τα κεντρικά προβλήματα στη λειτουργία του σιδηροδρόμου, που συνδέεται ευθέως και με το δυστύχημα στα Τέμπη, είναι η έλλειψη προσωπικού σε κρίσιμες ειδικότητες. Για την κάλυψη των κενών ξεκίνησε μια διαδικασία μέσω ΑΣΕΠ το 2020, η οποία παραμένει σε εκκρεμότητα. Κάπως έτσι, προχώρησαν άλλες διαδικασίες ώστε να έρθει προσωπικό από μετατάξεις αλλά και με «μπλοκάκια».
Το αποτέλεσμα των μετατάξεων ήταν να βρεθεί το βράδυ του δυστυχήματος στον σταθμό της Λάρισας, χωρίς την απαραίτητη εκπαίδευση και εμπειρία, ο προφυλακισμένος πλέον σταθμάρχης. Ομως, δεκάδες άλλες κενές θέσεις σταθμαρχών και κλειδούχων καλύφθηκαν από άτομα που προσελήφθησαν εκτός ΑΣΕΠ. Πρόσωπα που ήταν συγγενείς και γνωστοί ανθρώπων εντός ΟΣΕ έκαναν αιτήσεις, αξιολογήθηκαν με αδιαφανείς διαδικασίες και ξεκίνησαν να παρέχουν υπηρεσίες με Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών και εξάμηνες συμβάσεις που ανανεώνονταν. Ομως, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει Διοικητικό Συμβούλιο να ανανεώσει τις συμβάσεις που θα λήξουν.
Επίσης, έχει «κολλήσει» και η διαδικασία πρόσληψης ακόμη 45 ατόμων για να αναλάβουν σταθμάρχες και κλειδούχοι «με μπλοκάκι», όπως είχε αποφασίσει το Δ.Σ. του ΟΣΕ πριν σταματήσει η λειτουργία του. Οπως γίνεται αντιληπτό, εάν δεν ληφθούν μέτρα, είναι θέμα εβδομάδων η διακοπή λειτουργίας του σιδηροδρόμου σε πολλές περιοχές εφόσον δεν υπάρχουν άνθρωποι σε αυτές τις ειδικότητες και με δεδομένο ότι συνεχίζουν να μη λειτουργούν σε πολλά τμήματα του δικτύου τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης.
Πέρα από τα πιο πάνω συγκεκριμένα θέματα, που μένουν σε εκκρεμότητα, αυτό που προκαλεί αίσθηση είναι η πρόθεση της κυβέρνησης να κρατήσει όσο μπορεί κρυφές τις παραιτήσεις που καταγράφονται στον ελληνικό σιδηρόδρομο και η προσπάθειά της που επικεντρώνεται στο να αποφύγει «επικοινωνιακές ήττες» παρά τα όσα προηγήθηκαν. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κ. Σαγιάκου, που προέρχεται από τη Νέα Δημοκρατία, είχε φτάσει πλέον «στα όριά της» καθώς είχε φορτωθεί με υπερβολικές ευθύνες χωρίς καν να αμείβεται γι’ αυτό.
Μεγάλες έριδες
Επιπροσθέτως, είχε γίνει ένα λάθος από την υπηρεσία, που θεώρησε ότι ασφαλιζόταν για τις υπηρεσίες της και τη χρέωσε με ασφαλιστικές εισφορές 6.000 ευρώ. Την ίδια στιγμή, μέσα στο «κουτσό» Διοικητικό Συμβούλιο «άνθιζαν» μεγάλες έριδες για τις οποίες δεν φρόντισε να βρει λύση ούτε η κυβέρνηση ούτε και ο ισχυρός άνδρας του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης. Με όλα αυτά δεδομένα, η Ουρανία Σαγιάκου δεν υπέβαλε απλώς την παραίτησή της, αλλά την κοινοποίησε με εξώδικο στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), ώστε να ισχύσει αμέσως και να μη μείνει ούτε μία μέρα παραπάνω.
Ενα από τα πέντε εναπομείναντα μέλη του Δ.Σ. ΟΣΕ είναι ο Αθανάσιος Κοτταράς, που ήταν αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος έως το 2022 και έχει μάλιστα κατηγορηθεί για τη μετάταξη του μοιραίου σταθμάρχη. Ο κ. Κοτταράς, που είχε διοριστεί με ΦΕΚ το 2020, παραιτήθηκε από τη θέση αλλά η παραίτησή του δεν υπάρχει πουθενά αναρτημένη, όπως έγραψε η «Εφ.Συν.» στις 20/5/23. Προβληματική, όμως, είναι και η παραμονή του στο Δ.Σ. ως απλού μέλους καθώς από το 2022 είναι διευθύνων σύμβουλος σε άλλη σιδηροδρομική επιχείρηση, τη ΣΤΑΣΥ (Μετρό Αθήνας), κάτι που αντίκειται στον νόμο 4632/2019.

Άρης Χατζηγεωργίου
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: